Research in teacher education
Some methodological theoretical clues
Keywords:
Research, Teacher education, Theoretical methodological toolsAbstract
In this article I return to approaches referred to the relationship between research processes in the educational field and teacher education. I am interested, fundamentally, in highlighting a double situation. On the one hand, to highlight the complexity of the framework that makes up the teaching work and, for this very reason, the relevance that the spaces of their formation. I will make some references to the pandemic context as it is a time that has given visibility to mutations and continuities in the educational field. On the other hand, to make visible the potential that the work of research in this field can offer. Hence, this text will go through certain theoretical and methodological clues that make research processes.
References
Achilli, E. (2005). Investigar en antropología social. Los desafíos de transmitir un oficio. Rosario: Laborde Editor.
Bourdieu, P. y Wacquant, L. (1995). Respuestas. Por una antropología reflexiva. México: Grijalbo.
Bourdieu, P. y Wacquant, L. (2005). Una invitación a la sociología reflexiva. Buenos Aires: Siglo XXI.
Foley, D. (2004). El indígena silencioso como una producción cultural. Cuadernos de Antropología Social, (19), 11-28.
Mead, M. (1985). Educación y cultura en Nueva Guinea. Barcelona: Paidós.
Rockwell, E. (2013). El trabajo docente hoy. Nuevas huellas, bardas y veredas. XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. Conferencias magistrales. México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa.
Rosenthal, R. y Jacobson, L. (1968). Pygmalion in the Classroom. Teacher Expectation and Pupils' Intellectual Development. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Vygotsky, L. (1961). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paidós.
Wright Mills, G. (1961). La imaginación sociológica. México: Fondo de Cultura Económica.
Zemelman, H. (2000). Conocimiento social y conflicto en América Latina. Observatorio Social de América. Latina. Buenos Aires: CLACSO.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Atribución No Comercial Compartir Igual (by-nc-sa):
No se permitirá un uso comercial de la obra original, ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.