Research in teacher education

Some methodological theoretical clues

Authors

  • Elena Achilli UNIVERSIDAD NACIONAL DE ROSARIO

Keywords:

Research, Teacher education, Theoretical methodological tools

Abstract

In this article I return to approaches referred to the relationship between research processes in the educational field and teacher education. I am interested, fundamentally, in highlighting a double situation. On the one hand, to highlight the complexity of the framework that makes up the teaching work and, for this very reason, the relevance that the spaces of their formation. I will make some references to the pandemic context as it is a time that has given visibility to mutations and continuities in the educational field. On the other hand, to make visible the potential that the work of research in this field can offer. Hence, this text will go through certain theoretical and methodological clues that make research processes.

Author Biography

  • Elena Achilli, UNIVERSIDAD NACIONAL DE ROSARIO

    Profesora Titular de Metodología y ex Directora de la Escuela de Antropología en la Universidad Nacional de Rosario (UNR). Profesora de Posgrado en distintas universidades. Directora de Tesis Doctorales y Becarios del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Dedicada a la antropología social ha profundizado líneas de investigación que se vinculan a las problemáticas de educación y pobreza urbana.

References

Achilli, E. (2005). Investigar en antropología social. Los desafíos de transmitir un oficio. Rosario: Laborde Editor.

Bourdieu, P. y Wacquant, L. (1995). Respuestas. Por una antropología reflexiva. México: Grijalbo.

Bourdieu, P. y Wacquant, L. (2005). Una invitación a la sociología reflexiva. Buenos Aires: Siglo XXI.

Foley, D. (2004). El indígena silencioso como una producción cultural. Cuadernos de Antropología Social, (19), 11-28.

Mead, M. (1985). Educación y cultura en Nueva Guinea. Barcelona: Paidós.

Rockwell, E. (2013). El trabajo docente hoy. Nuevas huellas, bardas y veredas. XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. Conferencias magistrales. México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

Rosenthal, R. y Jacobson, L. (1968). Pygmalion in the Classroom. Teacher Expectation and Pupils' Intellectual Development. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Vygotsky, L. (1961). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paidós.

Wright Mills, G. (1961). La imaginación sociológica. México: Fondo de Cultura Económica.

Zemelman, H. (2000). Conocimiento social y conflicto en América Latina. Observatorio Social de América. Latina. Buenos Aires: CLACSO.

Downloads

Published

2023-05-02

How to Cite

Research in teacher education: Some methodological theoretical clues. (2023). Educación, formación E investigación, 9(14), 13-28. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/41005