Between the repressed and the representable. The Representation of the Aboriginal Subject in the Period of the Constitution of the Argentine Nation State, 1880-1920

Authors

  • Laura Villegas Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.52885/2683-9164.v.n5.23250

Keywords:

scholastics texts, native, representation, state nation

Abstract

In the present work I have analysed the construction and representation of the other one, unfolded in the period of constitution of Argentine State Nation between 1880- 1920, exactly, in the local educational system. I have worked with a corpus constituted by scholastic texts and Primary school reading books, known as an official pedagogical discourse. The boarding of the corpus is crossed by three elements in interdetermination: a) the political order and state nation (functional to the requirements of the agro exporter economic model); b) the educational system (acculturated apparatus); c) the social heterogeneous and multicultural social framework (addressees and object, of the speech and imaginary official). I conclude that the construction of the other one, during this period, is closely determined by the modern economic and cultural project impelled by the Argentine state nation. In this context, the school and the pedagogical speech fulfil an important roll. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Laura Villegas, Universidad de Buenos Aires

References

ALABARCES Pablo, Fútbol y Patria. El fútbol y las narrativas de la Nación en la Argentina, Buenos Aires, Prometeo, Colección Libros de Confrontación, 2002.

ALTAMIRANO Carlos y SARLO Beatriz, Concepto de sociología literaria, Buenos Aires, CEAL, 1980.

ALTHUSSER Louis, Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Freudy Lacan, Buenos Aires, Nueva Visión.

EAGLETON Terry, La idea de cultura. Una mirada política sobre los conflictos culturales, Barcelona- Buenos Aires-México, Biblioteca del Presente, Paidós, 2001.

FOUCAULT Miche, Historia de la locura en la Edad Clásica, Méjico, Fondo de Cultura Económica, 1992.

FOUCAULT Michel, Vigilar y Castigar. Nacimiento de la prisión, Méjico-Madrid, Siglo Veintiuno, 1995.

GELLNER Ernest, Cultura, Identidad y Política, Barcelona, Gedisa, 1993.

HALL Stuart, “Significado, representación, ideología: Althusser y los debates post estructuralistas”, CURRAN James, MORLEY David, WALKERDINE Valerie (comp.), Estudios culturales y comunicación. Análisis, producción y consumo cultural de las políticas de identidad y el posmodernismo, Barcelona, Paidós.

HOBSBAWM Eric, La invención de la radiación, Barcelona, Crítica, 2002.

LUDMER Josefina, El género gauchesco. Un tratado sobre la patria, Buenos Aires, Sudamericana, 1989.

PIZZURNO Pablo, El libro escolar serie de libros de lectura. 3° libro para grados elementales, Aquilino Fernández e Hijo Editorial, 1921.

SARLO Beatriz, Escenas de las vidas posmoderna, Buenos Aires, Ariel, 1994.

SHUMWAY Nicolás, La invención de la Argentina, Buenos Aires, Emecé, 1995.

SUNKER Guillermo, “Las matrices culturales y la representación de lo popular en los diarios populares de masas: aspectos teóricos y fundamentos históricos”, Razón y pasión popular en la prensa. Un estudio sobre lo popular, cultura de masas y cultura política, Santiago de Chile, Ilet, 1986.

VAZEILLES José, Historia Argentina. Etaps económicas y políticas 1850-1983, Buenos Aires, Biblos, 1998.

Downloads

Published

2009-12-01

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Between the repressed and the representable. The Representation of the Aboriginal Subject in the Period of the Constitution of the Argentine Nation State, 1880-1920. (2009). Anuario Del Centro De Estudios Históricos Profesor Carlos S. A. Segreti, 5, 203-224. https://doi.org/10.52885/2683-9164.v.n5.23250