Ricardo Rojas: An Argentine Modernity
DOI:
https://doi.org/10.52885/2683-9164.v.n6.23224Keywords:
national identity, historiography, Argentine cultural history, Centennial of the EmancipationAbstract
In this essay, we analyze a key literary historiographic work, "La literature argentina", by Ricardo Rojas, from the perspective of intellectual history. In it, we seek to determine the ideological coordinates in which Rojas inscribes his effort to study a national literary system while virtually creating it. Based on the general directions of his thought (nationalism, evolutionism, positivism, romantic historicism, liberalism), we focus particularly on his idea of modernity as the object of our study. This idea of modernity refers to a particular period of Argentine history as well as to the autonomization of different discursive spheres, among which literature is only one of them. In this sense of autonomization, modernity has been a part of Argentine culture since its very beginningg. On the other hand, Argentine culture is understood by Rojas as an amalgamation of different contributions -American indian, original settlers (criollos), immigrants-, whose providential nature is yet to be determined. Modernity thus, is but a prior state in the evolution towards it.
Downloads
References
BARBERO María Inés y DEVOTO Fernando, Los nacionalistas, Buenos Aires, Centro Editor de América Latina, 1983.
BOTANA Natalio y GALLO Ezequiel, “Estudio preliminar”, De la república posible a la república verdadera, Buenos Aires, Ariel, 1998.
ESTRIN Laura, “Entre la historia y la literatura, una extensión. La Historia de la literatura argentina de Ricardo Rojas”, ROSA Nicolás, Políticas de la crítica. Historia de la crítica literaria en la Argentina, Buenos Aires, Biblos, 1993.
FOUCAULT Michel, La arqueología del saber, México, Siglo XXI, 1999.
PAGES LARRAYA Antonio, Iniciación de la crítica argentina. José María Gutiérrez y Ricardo Rojas, Instituto de Literatura Argentina (Universidad de Buenos Aires), Buenos Aires, 1983.
PAGES LARRAYA Antonio, Perduración romántica de las letras argentinas, UNAM, México, 1963.
RAMA Ángel, Las máscaras democráticas del modernismo, Montevideo, Fundación Ángel Rama, 1985.
RAMA Ángel, “La modernización latinoamericana. 1870-1910”, Hispamérica, año 13, núm. 36, 1983.
RAMOS Julio, Desencuentros de la modernidad en América Latina, México, Fondo de Cultura Económica, 1989.
ROJAS Ricardo, “La literatura argentina”, Nosotros, Buenos Aires, año VII, tomo X, núm. 50, junio 1913.
ROMERO José Luis, “El espíritu del Centenario”, Las ideas en la Argentina del siglo XX, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 1986.
ROMERO José Luis, Latinoamérica: las ciudades y las ideas, Buenos Aires, Siglo XXI, 1976.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia de reconocimiento de Creative Commons. Se puede compartir, copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente la obra, siempre que: a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); b) no se use para fines comerciales; c) no se altere, transforme o genere una obra derivada a partir de esta obra.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).