Doing politics in the Club Juventud

Authors

  • Verónica Moreira Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales. Instituto de Investigaciones Gino Germani

DOI:

https://doi.org/10.31048/1852.4826.v7.n2.9188

Keywords:

football, politics, articulation, elections, political practices

Abstract

The relationship between “football and politics” can be understood from multiple perspectives. We chose, this time, to do it from the participation of individuals, representatives of other areas, entering the plot of the institutional politics of a sports club; and see the difference that this situation makes towards the development of an interface between different spaces: the club, the political power of the town hall, and labor union politics. Given this framework, the paper also analyzes the practices and strategies that politicized individuals develop to gain executive positions in the club at election times. The data used as evidence of this development emerged during the fieldwork in a sports institution, a nationally renowned institution between 2004 and 2005 and mid-2007 until late 2009.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Verónica Moreira, Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales. Instituto de Investigaciones Gino Germani

Lic. en Antropología, UBA. Doctora en Ciencias Sociales, UBA. Investigadora del CONICET. Docente de la carrera de Ciencias de la Comunicación, FSOC, UBA.

References

Auyero, Javier. 2001. La política de los pobres. Las prácticas clientelistas del peronismo. Manantial, Buenos Aires.

Bourdieu, P. 2007. O poder simbólico. Bertrand, Río de Janeiro.

Bourdieu, P. 1997. Razones Prácticas. Sobre la teoría de la acción. Anagrama, Barcelona.

Bezerra, M.1999. Em nome das “bases”. Política, Favor e dependencia pessoal. Relume Dumará, Rio de Janeiro

Frederic, S. 2004. Buenos vecinos, malos políticos. Moralidad y política en el Gran Buenos Aires. Prometeo, Buenos Aires.

Hermitte, E. y Herrán, C. 1977. Sistema productivo, instituciones intersticiales y formas de articulación social en una comunidad del noroeste argentino. En Hermitte, E. y Bartolomé, L. (orgs.). Procesos de articulación social. Amorrortu, Buenos Aires.

Lande, C. 1977. The Dyadic Basis of Clientelism. In Schmidth, S. et. alii (Org..). Friends, followers and factions: a reader in political clientelism. University of California Press, Berkley.

Mayer, A. 1980. La importancia de los cuasi-grupos en el estudio de las sociedades complejas. In Banton, M. (Org.). Antropología social de las sociedades complejas. Alianza, Madrid.

Moreira, V. “La política de los otros”. El juego de los hinchas, entre trayectorias y posiciones legítimas”, en PUBLICAR en Antropología y Ciencias Sociales. N º X. Junio 2011. Colegio de Graduados en Antropología de la República Argentina ISSN 0327-6627. 107-127 p.

Palmeira, M. 2003. Política, facciones y votos en Rosato Ana y Fernando Balbi (eds.): Representaciones sociales y procesos políticos. Estudios desde la antropología social. Buenos Aires, Antropofagia.

Palmeira, M. y Heredia, B. 1997. Política ambigua. In BIRMAN, Patricia et. alii (Org.) O mal à Brasileira. UERJ, Rio de Janerio.

Soprano, Germán. 1999. Formas de organización y socialización en un partido político. Etnografía sobre facciones, alianzas y clientelismo en el peronismo durante una campaña electoral. Tesis de Doctorado. Misiones: Universidad Nacional de Misiones.

Soprano, G. 2003. A favor de una etnografía sobre clientelismo político y peronismo. Desarrollo Económico, Buenos Aires, vol 42, n 167, p. 483-488, octubre-diciembre DOI: https://doi.org/10.2307/3455849

Wolf, E. 1980. Relaciones de parentesco, de amistad y de patronazgo en las sociedades complejas. In Banton, Michael (Org.) Antropología social de las sociedades complejas. Alianza, Madrid.

Published

2014-11-10

How to Cite

Moreira, V. (2014). Doing politics in the Club Juventud. Revista Del Museo De Antropología, 7(2), 331–338. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v7.n2.9188

Issue

Section

Dossier Anthropology and Sports