Contributions of archeology to the construction of discourses about the local past from school. The case of the Pucara de Tilcara, Jujuy, Argentina

Authors

  • Mónica Montenegro Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto Interdisciplinario Tilcara.
  • María Elisa Aparicio Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto Interdisciplinario Tilcara.
  • Clarisa Otero Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto Interdisciplinario Tilcara.
  • María Clara Rivolta Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto Interdisciplinario Tilcara.

DOI:

https://doi.org/10.31048/1852.4826.v4.n1.5477

Keywords:

Archaeology, educative-community, inter-culturality, local past

Abstract

This paper refers to some experiences of public archaeology done at Quebrada de Humahuaca’s educative institutions which help us to visibility archeology’s role in the construction of local past. Our objective was to observe appropriations and significations about of an archaeological local site in relation to socials’ dynamics of construction of heritage and identities, which have done in the farmer of Estate multiculturalism politics in this region.
For this purpose, we generate multivocals’ spaces for re-construction of knowledges about the archaeological discipline and this contribution to the understanding of local past.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mónica Montenegro, Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto Interdisciplinario Tilcara.

Instituto Interdisciplinario Tilcara, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Centro Regional de Estudios Arqueológicos, Universidad Nacional del Jujuy; E-mail: mmontene@ucn.cl,

María Clara Rivolta, Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto Interdisciplinario Tilcara.

Instituto Interdisciplinario Tilcara, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Universidad Nacional de Salta.

References

Belli, E. y R. Slavutsky 2005 Discursos patrimonialistas. Consecuencias prácticas. Belli, E. y R. Slavutsky (Eds), Patrimonio en el Noroeste Argentino: Otras

historias, pp. 39-64. Instituto Interdisciplinario Tilcara, Universidad de Buenos Aires.

Casanova, E. 1968. El Pucará de Tilcara. (Antecedentes, Reconstrucción, Guía). Publicación No.1. Facultad de Filosofía y Letras, Museo del Pucará de Tilcara, Universidad de Buenos Aires.

García Canclini, N. 2001. Culturas Híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Paidos, Buenos Aires.

García Canclini, N. 2006. Diferentes, Desiguales y Desconectados. Mapas de la interculturalidad. Gedisa Editorial, Barcelona.

Gnecco, C. 2002. La indigenización de las arqueologías nacionales. Convergencia Año 9, Nº 27: 133-149, Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca, México http://redalyc.uaemex.mx (02/08/2010).

Guber, R. 2004. El salvaje metropolitano. Reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Paidos, Buenos Aires.

Hodder, I. 2008. Multivocality and Social Archaeology. Habu, J.; C. Fawcett y J. Matsunaga (Ed), Evaluating Multiple Narratives: Beyond Nationalist, Colonialist, Imperialist Archaeologies, 196-200. Springer, Berkeley.

Kojan, D. 2008. Paths of Power and Politics: Historical Narratives at the Bolivian Site of Tiwanaku. Habu, C. Fawcett and J.M. Matsunaga (eds), Evaluating Multiple Narratives. Beyond Nationalist, Colonialist, Imperialist Archaeologies. J. pp. 69-85, Springer.

Layton, R. 1989. Introduction: conflict in the Archaeology of living traditions. Layton, R. (Ed), Conflict in the Archaeology of the Living Traditions, Routledge, London & New York.

Merriman, N. 2004. Involving the public in museum archaeology. Merriman, N. (Ed.), Public Archaeology, pp. 85-108. Routledge, London y New York.

Montenegro, M. 2010. Patrimonio arqueológico en el sector septentrional del Noroeste Argentino. Propuestas pedagógicas para su preservación. Tesis para optar al título de Doctor en Antropología. Universidad Católica del Norte y Universidad de Tarapacá, Chile.

Montenegro, M. 2009. El patrimonio arqueológico de Jujuy: miradas diversas desde la escuela. Estudios Sociales del NOA, nueva serie 10: 107-121.

Montenegro, M. y M. E. Aparicio. 2008. Los niños y el patrimonio ¿Una deuda de la Educación? Cuadernos 34: 103-119.

Montenegro, M. y M. E. Aparicio. 2010. Festividades, celebraciones y patrimonio en Jujuy: experiencias desde la escuela. Rubinelli, M. L. (Comp.) ¿Los otros como nosotros? Interculturalidad y Ciudadanía en la Escuela. Reflexiones desde América Latina, Tomo II: 61-72. Unidad de Pensamiento Latinoamericano, relaciones interétnicas e interculturales, Universidad Nacional de Jujuy.

Montenegro, M. y M.C. Rivolta. 2010. Re-construyendo el presente desde el pasado: los arqueólogos y sus desafíos. Ponencia presentada al Simposio “Arqueología y Desarrollo”, V Encuentro de Teoría Arqueológica de América del Sur. Universidad Central de Venezuela, Caracas.

Otero, C. 2009. Cien años de investigaciones. El Pucará de Tilcara cuenta su historia, Conferencia en el marco del II Taller Internacional de Arqueología del NOA y Andes Centro Sur, Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Jujuy.

Otero, C. 2010. La Arqueología en el relato oficial del Estado Nacional. Una mirada desde el Pucará de Tilcara (Jujuy, Argentina). Revista Arqueología Suramericana. Universidad del Cauca, Universidad Nacional de Catamarca y World Archaeological Congress. En prensa.

Prats, LL. 1997. Antropología y Patrimonio. Ariel, Barcelona.

Rosas Mantecón, A. 1999. Las jerarquías simbólicas del patrimonio: distinción social e identidad barrial en el Centro Histórico de la Ciudad de México. http://www.naya.org.ar/patrimonio (10/07/2008)

Rubinelli, M. L. 2010. Algunas cuestiones acerca de una educación intercultural. Rubinelli, M. L. (Comp.) ¿Los otros como nosotros? Interculturalidad y Ciudadanía en la Escuela. Reflexiones desde América Latina, Tomo II: 37-48. Unidad de Pensamiento Latinoamericano, relaciones interétnicas e interculturales, Universidad Nacional de Jujuy.

Schadla-Hall, T. 2004. The comforts of unreason: the importance and relevance of alternative archaeology. Merriman, N. (Ed.) Public Archaeology, pp. 255-271. Routledge, London y New York.

Spravkin, L. 1997. Educación plástica en la escuela. Un lenguaje en acción. Ediciones Novedades educativas, Buenos Aires.

Trigger, B. 1996. Alternative Archaeologies: Nationalist, Colonialist, Imperialist. Preucel, R. e I. Hodder (Eds.) Contemporary Archaeology in Theory, pp. 615-631.

Blackwell Publishers, Oxford, UK. Ucko, P. 1989. Foreword. Layton, R. (Ed) Conflict in the Archaeology of the Living Traditions. Routledge, London & New York.

Walsh, C. Interculturalidad crítica y pedagogía decolonial: in-surgir, re-existir y re-vivir. Medina Melgarejo (Comp.) Educación intercultural en América Latina. Memorias, horizontes históricos y disyuntivas políticas. Universidad Pedagógica Nacional, Plaza Valdez Editores, México.

Unidos para prevenir saqueos arqueológicos. Diario Pregón, San Salvador de Jujuy, Argentina, Año XIII, N° 5542, Sección Interior – Tilcara. http://www.pregon.com.ar/vernoticia.asp?id=95835

Published

2011-12-24

How to Cite

Montenegro, M., Aparicio, M. E., Otero, C., & Rivolta, M. C. (2011). Contributions of archeology to the construction of discourses about the local past from school. The case of the Pucara de Tilcara, Jujuy, Argentina. Revista Del Museo De Antropología, 4(1), 81–88. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v4.n1.5477

Issue

Section

Archaeology

Most read articles by the same author(s)