Aesthetic codes, artistic expressions and modes of representation in the formative pottery from Yutopián (Cajón Valley, Northwest Argentina)

Authors

  • María Fabiana Bugliani Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Museo Etnográfico “Juan B. Ambrosetti”.

DOI:

https://doi.org/10.31048/1852.4826.v3.n1.5445

Keywords:

ceramic vessels, plastic expressions, aesthetics codes, consumption, Northwestern Argentina

Abstract

Plastic expressions, as any other production, are creations that arise within a certain historic and cultural context, thus being subject to aesthetic codes, social preferences, and valuations specific of the social spaces in which such manifestations were produced, circulated and consumed. These expressions are representations as far as they are objectivations of beliefs, ideas and values of particular social groups, presenting themselves as a specific mode of representation that is socially and culturally situated. In the case of ceramic vessels, we know that these have participated of a number of actions in the everyday life of the past. This article analyses the plastic resources which were mobilized and put ‘into action’ in the vessels of Yutopián, a Formative village of the Cajón valley, Northwestern Argentina, dated to the first millennium of the Christian era. A detailed study of the different contexts of two household compounds evidenced a differential display of the representational modes that were chosen, the expressive resources that were utilized and the types of recipients used, thus allowing to advance some ideas regarding the role of objects and plastic expressions in different situations of the social life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bourdieu, P. 1995 [1992]. Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Anagrama, Barcelona.

Bryson, N. 1991. Visión y pintura. La lógica de la mirada. Alianza, Madrid.

Bugliani, M. F. 2008. Consumo y representación en el sur de los valles Calchaquíes (Noroeste argentino): Los conjuntos cerámicos de las aldeas del primer milenio A.D. B.A.R, International Series, S1774, John and Erica Hedges, Oxford.

Campo, R. 1997. “What’s in kitchen? The early formative “kitchen”, food production and women at Yutopian”. Department of Antropology, University of South Carolina, United States of America. Pp. 122. MS.

DeBoer, W., J. Moore. 1982. The measurement and meaning of stylistic diversity. Ñawpa Pacha, 20: 147-162.

Delgado, L. 1988. Los componentes estéticos de la práctica social. Notas para el estudio del arte prehispánico. Boletín de Antropología Americana 18: 33-48.

Douglas, M., B. Isherwood. 1990. El mundo de los bienes. Hacia una antropología del consumo. Grijalbo, México D.F.

Dutton, D. 1998. Tribal art. M. Kelly (ed.), The encyclopedia of Aesthetics, Vol.4, Oxford University Press, New York. http://www.denisdutton.com/tribal_art.htm

García Canclini, N. 1997. Ideología, cultura y poder. Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

Gell, A. 1998. Art and agency. An anthropological theory. Clarendon Press, Oxford.

Gero, J., M. C. Scattolin. 1994. Hacia la comprensión del desarrollo de la jerarquización: un estudio en el Valle del Cajón (Catamarca, Argentina). Actas y Memorias del XI Congreso Nacional de Arqueología Argentina, San Rafael, Mendoza (en prensa).

Gero, J., M. C. Scattolin. 1999. Household Chronology at Yutopian, Valle del Cajón, Northwest Argentina. Northeast Andean Archaeology and Ethohistory Conference, Amherst, Massachusetts, MS.

Gero, J., M. C. Scattolin. 2002. Beyond complementary and hierarchy: new definitions for archaeological gender relations. S. Nelson y M. Rosen-Ayalon (eds.), In Pursuit of Gender: Worldwide Archaeological Approaches, pp. 155-171, Altamira Press, Walnut Creek.

Gombrich, E. 2003 [1999]. Los usos de las imágenes. Estudios sobre la función social del arte y la comunicación visual, Fondo de Cultura Económica, México.

Gosden, C. 2001. Making Sense: archaeology and aesthetics. World Archaeology, 33(2): 163-167.

Izeta, A. 2007. Zooarqueología del Sur de los Valles Calchaquíes (Provincias de Catamarca y Tucumán, República Argentina): Análisis de Conjuntos Faunísticos del Primer Milenio A.D. B.A.R. International, Series S1612, John and Erica Hedges, Oxford.

Jernigan, E. 1986. Non-hierarchical approach to ceramic decoration analysis. American Antiquity, 51(1): 3-20.

Quiroga, L. 2001. A través del arte: Una perspectiva arqueológica de las relaciones coloniales en el Valle de Santa María (Provincia de Catamarca). J. Berenguer, L.E. Cornejo, F. Gallardo y C. Sinclaire (eds). Segundas Jornadas de Arte y Arqueología, pp. 272-300, Museo Chileno de Arte Precolombino, Santiago de Chile.

Scattolin, M.C. 1999. Análisis y clasificación de los materiales cerámicos de Yutopián (valle del Cajón), MS.

Scattolin, M.C. 2007. Santa María antes del año mil. Fechas y materiales para una historia cultural. V. Williams, B. Ventura, A.

Callegari y H. Yacobaccio (eds.), Sociedades Precolombinas Surandinas: Temporalidad, Interacción y Dinámica Cultural del NOA en el Ámbito de los Andes Centro-Sur, pp. 203-219, Instituto de Arqueología, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

Scattolin, M. C., J. Gero. 1999. Consideraciones sobre fechados radiocarbónicos de Yutopian, Catamarca, Argentina. Actas del XII Congreso Nacional de Arqueología Argentina, Tomo III: 352-357, La Plata.

Shanks, M., C. Tilley. 1987. Re-Constructing Archaeology. Theory and Practice. Cambridge University Press, Cambridge.

Shelton, A. 1992. Predicates of aesthetic judgement: ontology and value in Huichol material representation.

J. Coote y Shelton A. (eds), Anthropology art and aesthetics, pp. 209-244, Clarendon Press, Oxford. Vandiver, P. 1994. Análisis técnico preliminar de escoria y otros materiales de un piso de vivienda en Yutopian, Argentina. Actas y Memorias del XI Congreso Nacional de Arqueología Argentina, San Rafael, Mendoza, (en prensa).

Welch, P., C. Scarry. 1995. Status-related variation in foodways in the Moundville chiefdom. American Antiquity, 60 (3): 397-419.

Published

2010-12-26

How to Cite

Bugliani, M. F. (2010). Aesthetic codes, artistic expressions and modes of representation in the formative pottery from Yutopián (Cajón Valley, Northwest Argentina). Revista Del Museo De Antropología, 3(1), 21–32. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v3.n1.5445

Issue

Section

Archaeology