Archaeology of art. The imaginary and the real in rock art

Authors

  • Ana María Rocchietti Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Humanas. Departamento de Historia.

DOI:

https://doi.org/10.31048/1852.4826.v2.n1.5404

Keywords:

rock art, imaginary, reality, theory, symbolical walls

Abstract

Rock art constitutes a universe of images that continues having a disturbing character for the archaeological research. Its study is not independent from the epistemologic-cultural horizons that have developed since it was discovered and admitted its genuineness. This paper examines reflectively different aspects of its problematic nature. Rock art supposes the importance of bear, colour and texture, administration of light and shadow, perceptive frames that offer the diaclasas and drip of water. The walls symbolize and give an imaginary; do not «sustain» only. The signs in the rock go back «marks» or registrations in which the real-objective disappears; construct a real new (dreams, fantasies, disclosures). Its real character is decided by officiant like part of a process of truth. Rock art has a no normative «quality» in the dimension of it variations and, therefore, it is anticultural.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anati, E. 1998 L’art rupestre dans le monde. Larousse. Paris.

Augé, M. 1998 La guerra de los sueños. Gedisa. Buenos Aires.

Austin, J. L. 1982. Como hacer cosas con palabras. Paidós. Barcelona.

Bednarik, R. 1998 Los primeros testimonios del espíritu creador. En El Correo de la UNESCO. El Arte de los comienzos, pinturas y grabados rupestres. Abril: 4 – 10.

Berenguer, J. 1995 El arte rupestre de Taira dentro de los problemas de la arqueología atacameña. Chúngara, vol, 27, n, vol, 27, número 1, enero-junio: 7-48. Universidad de Tarapacá. Arica, Chile; 7- 48.

Berger, P. L. y T. Luckman 2001 La construcción social de la realidad. Amorrortu. Buenos Aires.

Boas, F. 1955 Primitive art. Dover Publications. New York. Clastrés, P. 1987 Investigaciones en Antropología Política. Gedisa. México.

Cléro, J. P. 2004 Conceptos lacanianos. En I. Ch. Zarka (director) Jacques Lacan. Psicoanálisis y política. NuevaVisión. Buenos Aires.

Clottes, J. 1993 Post – stylistic? En M. Lorblanchet y P. G. Bahn (editores) Rock Art Studies: The Post-stylistic Era or where do we go from here? Oxbow Monograph, The Short Run Press, Exeter: 19 – 26.

Conkey, M. W. 1990 Experimenting with style in archaeology: some historical and theoretical issues. En Conkey, M. W. y C. Hastorf The uses of style in Archaeology. Cambridge University Press. Cambridge: 17-41.

Conkey, W. W. y C. A. Hastorf (editoras) 1990 The uses of style in Archaeology. Cambridge University Press. Cambridge.

Consens, M. 1986 San Luis. El arte rupestre de sus sierras. Dirección Provincial de Cultura. San Luis.

Criado Boado, F. 1993 Visibilidad e interpretación del registro arqueológico. Trabajos de Prehistoria, 50. Madrid.

Deladalle, G. 1996 Leer a Peirce hoy. Gedisa. Barcelona. Eagleton, T. 2003 La ideología y sus vicisitudes en el marxismo occidental. En S. Zizek (compilador) Ideología, un mapa de la cuestión. Fondo de Cultura Económica. Buenos Aires.

Fiore, D. y M. M. Podestá 2006 Tramas en la Piedra. Sociedad Argentina de Antropología, Asociación Amigos del Instituto Nacional de Antropología. Buenos Aires.

Freud, S. 2007 El malestar en la cultura. Folio. Buenos Aires.

Gay, H. 1957 Pictografías del Cerro Intihuasi. Notas del Museo de Ciencias Naturales, Bartolomé Mitre. Córdoba.

González García, R. 1993 The validity of generalizad comparissons in Palaeolithic parietal figures. En M. Lorblanchet y P. G. Bahn (editores) Rock Art Studies: The Post-stylistic Era or where do w ego from herre? Oxbow Monograph, The Short Run Press, Exeter: 37 – 50.

González, A. R. 2007 Arte, arqueología y estructura. La Marca. Buenos Aires.

Gradin, C. J. y J. Schobinger 1985 Cazadores de la Patagonia y agricultores andinos. Encuentro. Madrid.

Groenen, M. 2000 Luz y sombra en el arte paleolítico. Ariel. Barcelona.

Hodder, I. 1982 Theoretical Archaeology. A reaccionary view. En I. Odre (editor) Symbolic and structural archaeology. Cambridge. University Press. Cambridge.

Hodder, I. 1988 Interpretación en arqueología. Corrientes actuales. Crítica. Barcelona.

Hodder, I. 1990 Style as historical quality. En M. Conkey, y C. Hastorf (editoras) The uses of style in archaeology. Cambridge University Press. Cambridge.

Lacan, J. 2005 Los nombres del Padre. Paidós. Buenos Aires.

Laming Emperaire, A. 1962 La signification de l’art rupestre paleolithique. Picard. Paris.

Lantaigne, M. 1990 The Precambrian Shield. Rock Paintings: general applications in cognitive perceptual modeling. Survey. Bolletino del Centro Studi e Museo d´Arte Preistórica di Pinerolo, año 4, nº 6: 46 – 63.

Leroi-Gourhan, A. 1982 Les racines du monde. Pierre Belfond, Paris.

Lévi-Strauss, C. 1986 La alfarera celosa. Paidós. Buenos Aires.

Lévi-Strauss, C. 1988 El pensamiento salvaje. Fondo de Cultura Económica. México.

Lévi-Strauss, C 2007 [1975] La vía de las máscaras. Siglo XXI. México.

Lorblanchet, M. y P. G. Bahn (editores) Rock Art Studies: The Post-stylistic Era or where do we go from here? Oxbow Monograph, The Short Run Press, Exeter.

Maffi, C. 2005 Freud y lo simbólico. Nueva Visión. Buenos Aires.

Marshack, A.1985. Theoretical concepts that lead to new analytic methods, modes of inquirí and classes of data. Rock Art Research, 2: 95-111.

Mountford, Ch. P. 1964 Pinturas australianas aborígenes. UNESCO-Hermes. México.

Otamendi, J. E., M. Fagiano, F. Nullo y P. A. Castellarini 2002 Geología, petrología y mineralogía del granito Inti Huasi, sur de la sierra de Comechingones, Córdoba.

Revista de la Asociación Geológica Argentina, 57 (4): 389 – 403.

Podestá, M.M., M. I. Hernández Llosas y S.F. Renard de Coquet (editoras) 1991 El arte rupestre en la arqueología contemporánea. Salón Gráfico Integral. Buenos Aires.

Podestá. M. M. y M. De Hoyos 2000 Arte en las rocas. Arte rupestre, menhires y piedras de colores en Argentina. Sociedad Argentina de Antropología. Asociación Amigos del Instituto Nacional de Antropología. Buenos Aires

Reichel Dolmatoff, G. 1970 Amazonian Cosmos: the sexual and Religious Symbolism of the Tukano Indians. University of Chicago Press. Chicago.

Reichel Dolmatoff, G. 1975 The Shaman and the Jaguar: a Study of Narcotic Drugs among the Indias of Colombia. Temple University Press. Filadelfia.

Ricoeur, P. 1986 Ideología y utopía. Gedisa. Barcelona.

Rocchietti, A. M 2000 Arte rupestre de Córdoba: síntesis regional. Simposio Arte Rupestre de América del Sur. Congreso Internacional de Arte Rupestre. Ripon, Winsconsin. EEUU.

Rocchietti, A. M 1987 Análisis bajo protocolo de los diseños ideográficos del Cerro Intihuasi. Departamento de Río Cuarto. Córdoba. Cuadernos de la Escuela de Antropología. Facultad de Humanidades y Artes. Universidad Nacional de Rosario. 5/87.

Rocchietti, A. M 1994 Archaelogical art and visuality’s construction: an approximation to prehistoric indigenous designs. South Córdoba (Argentine Republic). Bolletino del centro e Museo d’arte preistorica. Pinerolo. Italia.

Rocchietti, A. M 2001 Arte de los Cuatro Vientos: humanidad y máscara. En Ana María Rocchietti y Antonio Austral (compiladores) Segundo Encuentro de arqueología Histórica y Seminario de Etnohistoria y Terceras Jornadas de Investigadores en Arqueología y Etnohistoria del Centro-Oeste del País. Universidad Nacional de Río Cuarto. Río Cuarto.

Rocchietti, A. M y M. L Gili 1999 Arte rupestre del sitio campo Toledo. Primeras Jornadas de Investigadores en arqueología y etnohistoria del centro-oeste argentino. Universidad Nacional de Río Cuarto. Río Cuarto: 133 – 141.

Rocchietti, A. M. 2002 Arte rupestre en ambiente granítico de la Sierra de Comechingones: formación arqueológica y marco teórico.Actas del XIII Congreso Nacional de Arqueología. Córdoba: 65 – 73.

Rocchietti, A. M. 2004 Arte rupestre: su sintaxis. Taller Internacional de Arte Rupestre. La Habana. CD.

Sackett, J. 1993 Style and ethnicity in archaeology: the case for isichrestism . En M. Conkey y Ch. Hastorf (editoras) New Directions in Archaeology. The uses of style in archaeology. Cambridge University Press. 32-43.

Schobinger, J. 1969 Prehistoria de Sur América. Labor. Buenos Aires.

Schobinger, J. 1997 Arte prehistórico de América. Jaca Books y Consejo Nacional para la Cultura y las Artes. México.

Therborn, G. 1995 La ideología del poder y el poder de la ideología. Siglo XXI. México.

Tilley, C. 1984 Places, paths and monumets. A phenomenology of Lanscape. Berg. Oxford.

Turner, V. 1974 O processo ritual. Estrutura e AntiEstrutura. Vozes. Río Janeiro.

Vitale, A. 2002 El estudio de los signos: Peirce y Saussure. Eudeba. Buenos Aires.

Zecchetto, V. (coordinador) 2005 Seis semiólogos en busca del lector. La Crujía. Buenos Aires.

Zizek, S. 2003 (compilador) Ideología, un mapa de la cuestión. Fondo de Cultura Económica. Buenos Aires

Published

2009-12-21

How to Cite

Rocchietti, A. M. (2009). Archaeology of art. The imaginary and the real in rock art. Revista Del Museo De Antropología, 2(1), 23–38. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v2.n1.5404

Issue

Section

Archaeology