The Quai Branly-Jean Chirac Museum. The museology normative discourse

Authors

  • Luis Adrián Galindo Universidad Central de Venezuela.

DOI:

https://doi.org/10.31048/1852.4826.v12.n1.18036

Keywords:

museums, cultural diversity, Quai Branly Museum, museology.

Abstract

Today, as in the past, many museums of ethnography or museums of the world’s cultures, continues to stage a hegemonic established social order. In them the normative discourse of the Eurocentric culture manages to impose itself from the conception of its narrative structure, the selection of its objects of exhibition and the staging, thus strengthening the neoliberal thought that promotes the cultural diversity as the summation of the cultures which share the same territory, without contradictions, without asymmetries, without social tensions, in an apparent «social peace» and in a natural relationship with the environment. The Quai Branly-Jean Chirac Museum is a good example of this.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chirac, Jacques. 2006. Presentación en La Guía del Museo, edición del Museo du Quai Branly, Paris. France.

Clifford, James. 1995: Dilemas de la Cultura: Antropología, literatura y arte en la perspectiva posmoderna. Editorial Gedisa, Barcelona.

Dupaigne, Bernard. 2006. “Le scandale des arts premiers. La véritable histoire du musée du Quai Branly” Ediciones Mille et une nuits, Paris. France.

Dussel, Enrique. 2000: Europa, modernidad y eurocentrismo, en La Colonialidad del Saber: eurocentrismo y ciencias sociales, Edgardo Lander editor, Ediciones Faces/ UCV, Caracas.

Galindo, Luis. 2015. La escenificación de la diversidad cultural en Venezuela: El Museo Nacional de las Culturas, en Museos e identidades na América Latina, Universidad de Campinas, Sao Paulo, Brasil.

Galindo, Luis. 2018. El Guion musológico, una herramienta para la seducción, en Revista de Museología, Nº 71, Madrid. España.

Lander, Edgardo. 2000: La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. UNESCO-Faces UCV, Caracas.

Mignolo, Walter.1995: The Darker side of the Renaissance. Literacy, Territoriality and Colonization, Michigan University Pres., Ann Arbor.

Quijano, Anibal, 1992. (1992): “Colonialidad y Modernidad/Racionalidad”, en H. Bonilla (Comp.) Los Conquistados: 1492 y la población indígena de las Américas. FLACSO / Ediciones Libri Mundi, Quito (págs. 437-449)

Published

2019-04-30

How to Cite

Galindo, L. A. (2019). The Quai Branly-Jean Chirac Museum. The museology normative discourse. Revista Del Museo De Antropología, 12(1), 101–104. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v12.n1.18036

Issue

Section

Museology