Comments on The Courtesan Society of Norbert Elias on the subject of some theoretical-methodological problems in the working with elites

Authors

  • Alicia Méndez

DOI:

https://doi.org/10.31048/1852.4826.v8.n2.13231

Keywords:

Buenos Aires National High School, elites, sociability, reproduction

Abstract

The aim of this article is, in accordance with the structure proposed by the editors to all the articles of these dossier, to go back to the main contributions of Norbert Elias` s work, in particular, The Court Society. In a second time, we aim to contrast these ideas with some evidence produced in the field work that allude to the sociability, in general, and to the active work that some alumni of the Buenos Aires National High School carry out in the production and reproduction of its elite group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alicia Méndez

Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales

References

Badaró, M. (2009) Militares o ciudadanos. La formación de los oficiales del Ejército Argentino, Buenos Aires, Prometeo.

Botana, N (1994) “Entrevista” en Hora, Roy y Trímboli, Javier Pensar la Argentina, Buenos Aires, El cielo por asalto.

Bourdieu, P (2013) La nobleza de estado, Buenos Aires, Siglo XXI.

Elias, N. (1984) La sociedad cortesana. México, Fondo de Cultura Económica. Selección de capítulos.

Fuentes, S. (2008) “Edad, cuerpo, clase y cultura en la construcción identitaria: producir juventudes en sectores medios-altos y altos del Gran Buenos Aires”. Tesis de Maestría en Ciencias sociales con orientación en Educación - Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. Selección de capítulos.

Gessaghi, V. (2010) “Trayectorias educativas y clase alta. Etnografía de una relación”. Tesis doctoral, FFyL. UBA, mimeo.

Halperin Donghi, T. (2008) Son Memorias, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Lamont, M. y, Molnár, V. (2002) “The Study of Boundaries in the Social Sciences”, en Annu. Rev. Sociol Nº 28, pp. 167-195. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.soc.28.110601.141107

Loudet, Osvaldo (1963) Historia del Instituto Libre de Segunda Enseñanza (1892-1962), Buenos Aires, Ediciones ILSE.

Martínez, M. Seoane, V. y Villa, A. (2008) “Responsabilidad individual y autonomía institucional. Elección de escuela, elección de familias: ¿quién elige a quién?, en Tiramonti, G. y Ziegler, S. La educación de las élites. Aspiraciones, estrategias y oportunidades, Buenos Aires, Paidós.

Méndez A. (2013) El Colegio. La formación de una elite meritocrática en el Nacional Buenos Aires, Buenos Aires, Sudamericana.

Rodríguez Moyano, I. (2012) “Capital cultural y estrategias educativas de las clases altas de la Ciudad de Buenos Aires” en Ziegler, S. y Gessaghi, V. (comp.), Formación de las elites. Investigaciones y debates en Argentina, Brasil y Francia, Buenos Aires, Manantial-Flacso.

Rojas, R. (1926) Discurso en el Colegio Nacional de Buenos Aires.

Sanguinetti, H. (1995) El Colegio Nacional de Buenos Aires, Buenos Aires, Manrique Zago Ediciones, Editorial Ateneo.

Scobie, J. (1977) Buenos Aires, del centro a los barrios, 1970-1910, Buenos Aires, Solar Hachette.

Shore, C. (2009) “Hacia una antropología de las elites” en Etnografías contemporáneas, Año 4, nº 4, pp. 23-46.

Southwell, M. (2011) “La educación secundaria en Argentina. Notas sobre la historia de un formato”, en Tiramonti, G. Variaciones sobre la forma escolar. Límites y posibilidades de la escuela media, Rosario, Homo Sapiens Ediciones.

Tiramonti G. y Ziegler, S. (2008) La educación de las elites. Aspiraciones, estrategias y oportunidades, Buenos Aires, Editorial Paidos.

Ziegler, S. (2007) "Los de excepción: un retrato de las elecciones escolares de las familias de sectores favorecidos en la Ciudad de Buenos Aires y el Conurbano Bonaerense" en Narodowski, M. y Gomez Shettinni, M. Familias y escuelas. Problemas de diversidad y justicia social, Buenos Aires, Prometeo.

Published

2015-12-30

How to Cite

Méndez, A. (2015). Comments on The Courtesan Society of Norbert Elias on the subject of some theoretical-methodological problems in the working with elites. Revista Del Museo De Antropología, 8(2), 173–178. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v8.n2.13231

Issue

Section

Dossier Elias anthropologist: figurative sociology, fieldwork and reflexivity