How do undergraduate and graduate students from the Faculty of Dentistry of the National University of Córdoba, Argentina mean the context of the COVID-19 pandemic?

Authors

  • Marcela Inés Bella Universidad Nacional de òrdoba. Facultad de Odontologìa
  • Pablo Cristian Gigena Universidad Nacional de òrdoba. Facultad de Odontologìa
  • Elena Hilas Universidad Nacional de òrdoba. Facultad de Odontologìa
  • Irma Alicia Moncunill de Chaer Universidad Nacional de òrdoba. Facultad de Odontologìa
  • Lila Susana Cornejo

Keywords:

COVID-19, students, emotions, education, dental, education, distance

Abstract

The subjective impact that the COVID-19 pandemic produces on humanity, and the consequent need to adapt education to a virtual modality, guided the study of the meanings that undergraduate and graduate students of the Faculty of Dentistry of the National University of Córdoba construct by being immersed in this unprecedented context. A qualitative study was carried out from the grounded theory. The processing and analysis of the collected information was carried out by the Constant Comparative Method, which allowed the construction of the following categories: Experiences of emotional states (potentially motorizing or paralyzing), Man-nature relationship, Modes of production and distribution of goods and services, Strategies to face the pandemic (at the individual, state and collective level), Impact of virtuality in daily life and Rethinking post-pandemic professional practice. Conclusion: The flexibility and adaptive effort of these students allows an opportunity for change imposed by this new context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcela Inés Bella, Universidad Nacional de òrdoba. Facultad de Odontologìa

    Odontóloga, Profesora Asociada e integrante de PROCON (Equipo Interdisciplinario de Investigación en Promoción Contextualizada

  • Pablo Cristian Gigena, Universidad Nacional de òrdoba. Facultad de Odontologìa

    Odontólogo, Profesor Asistente e integrante de PROCON (Equipo Interdisciplinario de Investigación en Promoción Contextualizada), 

  • Elena Hilas, Universidad Nacional de òrdoba. Facultad de Odontologìa

    Licenciada en Ciencias de la Educación, Profesora Titular e Integrante de PROCON (Equipo Interdisciplinario de Investigación en Promoción Contextualizada),

  • Irma Alicia Moncunill de Chaer , Universidad Nacional de òrdoba. Facultad de Odontologìa

    Licenciada en Psicología y en Ciencias de la Educación, Profesora Titular e Integrante de PROCON (Equipo Interdisciplinario de Investigación en Promoción Contextualizada),

    https://orcid.org/0000-0002-3496-5228

References

1-Alocución de apertura del Director General de la OMS en la rueda de prensa sobre COVID-19. Organización Mundial de la salud. [internet] 2020. Consultado 15 de Abr 2020] Disponible en: https://www.who.int/es/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020

2-AISLAMIENTO SOCIAL PREVENTIVO Y OBLIGATORIO Decreto 297/2020 DECNU-2020-297-APN-PTE - Disposiciones [internet] 2020. Consultado 15 de Abr 2020] Disponible en: https://www.boletinoficial.gob.ar/#!DetalleNorma/227042/20200320

3-FEDUN (Federación de Docentes de las Universidades) Informe: El impacto de la virtualización en la educación universitaria [internet] 2020. Consultado 14 de Ago 2020] Disponible en: https://fedun.com.ar/informe-sobre-el-impacto-de-las-cursadas-virtuales-en-la-educacion-universitaria/

4- Souza Minayo, M C. Los conceptos estructurantes de la investigación cualitativa Salud Colectiva, 2010. 6 (3): 251-261

5-Strauss A, Corbin J. Basics of Qualitative Research Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. 2nd Ed. London, England: Sage Publications, Inc; 1998

6-Glaser B G y Strauss A L. The Discovery of Grounded Theory: Strategies for qualitative strategies research. Aldine, New York. 1967

7-Sneiderman S. Consideraciones acerca de la confiabilidad y validez en las técnicas proyectivas. Subjetividad y Procesos Cognitivos. 2011. 15 (2): 93-110. Consultado: 20 de Ago 2020. Disponible en: https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=339630258005

8-Laplanche J , Pontalis JB. Diccionario de psicoanalisis Bs. As. PAIDOS 6ta reimpresión pag 318 [internet] 2004 Consultado: 2 de Abr 2020. Disponible en: https://www.academia.edu/4502135/Diccionario_de_psicoanalisis_Laplanche_y_Pontalis9-

9- Strauss, A. y Corbin, J. Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquía, Medellín. 2002

10- Naciones Unidas Argentina. Análisis Inicial de las Naciones Unidas Covid-19 en Argentina: Impacto Socioeconómico y Ambiental. Actualizado al 19/06/2020. [internet] 2020 Consultado: 20 de Jun 2020. Disponible en: http://www.onu.org.ar/stuff/Informe-COVID-19-Argentina.pdf

11- Souza Minayo MC. La artesanía de la investigación cualitativa. Bs As, Argentina. Lugar Editorial. 2009.

12- Zukerfeld R, Zukerfeld R Z. Sobre el desarrollo re-silente perspectivas psicoanalíticas Clínica Contemporánea .2011. 2 (2):105-120

13- Benyakar M, Mc Dougall J, en Zukerfeld Psicoanálisis tercera tópica y vulnerabilidad somática. Bs As. Argentina Lugar Editorial pág 60. 1999

14- Stolkiner A Es una falacia que el encierro pueda ser un componente para el bienestar subjetivo El Grito del Sur [internet] 2020 Consultado: 8 de Abr 2020. Disponible en: https://elgritodelsur.com.ar/2020/04/stolkiner-falacia-encierro-bienestar-subjetivo.html

15 - Pardo M. Sociologia y medioambiente: hacia un nuevo paradigma relacional Política y Sociedad. 1996. 23:33-51.

16- Lorenzetti, Ricardo L., en 213/228 en Rubio R F, La era geocéntrica, un nuevo comienzo. Lecciones y Ensayos, 2015. 95: 269-277

17-Nina Horwitz C: El cambio de la práctica médica. Desafíos psicosociales para la profesión. Rev. méd. Chile 2004. 132: 768-772 132 [internet] 2020 Consultado: 8 de Abr 2020. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872004000600015

Downloads

Published

2020-12-15

Issue

Section

Scientific Articles

How to Cite

1.
How do undergraduate and graduate students from the Faculty of Dentistry of the National University of Córdoba, Argentina mean the context of the COVID-19 pandemic?. Rev. Salud Pública (Córdoba) [Internet]. 2020 Dec. 15 [cited 2024 Dec. 4];:74-86. Available from: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RSD/article/view/30435

Most read articles by the same author(s)