Roald Dahl
humor, characters and messages in some works of an always controversial author
DOI:
https://doi.org/10.58312/2591.3905.v8.n13.47491Keywords:
Roald Dahl, 1916-1990, Children's and youth literatureAbstract
The literature for children and young people by the Welsh writer Roald Dahl configures a different literary territory than the one that recipients enter to read it for pleasure. His books break with normal characters, themes and canons by presenting strange situations, with polarized characters and extremely attractive stories that make him one of the main authors worldwide.
Downloads
References
Bianchi Bustos, M. (2024). La infancia de los escritores de LIJ, un territorio para seguir explorando de la mano de sus recuerdos. ILCH.
Bianchi Bustos, M. (comp.) (2022). El humor en la literatura infantil. AALIJ.
Cancelas Y Ouviña, L. P. (2023). Carrol versus Dahl: dos conceptos del humor. CLIJ.
https://www.revistaclij.com/2023/02/09/carrol-versus-dahl-dos-conceptos-del-humor/
Dahl, R. (2020). Los cretinos. Loqueleo.
Dahl, R. (1986). Boy. Tales of Childhood. Penguin.
Dahl, R. (1989). Matilda. Alfaguara.
Dahl, R. (1990). Agu Trot. Loqueleo.
Dahl, R. (1998). El vicario que hablaba al revés. SM.
Dahl, R. (2015). El dedo mágico. Santillana.
Dahl, R. (2018a). La maravillosa medicina de Jorge. Loqueleo.
Dahl, R. (2018b). ¡Qué asco de bichos! El cocodrilo enorme. Loqueleo.
Dahl, R. (2019). Cuentos en verso para niños perversos. Loqueleo.
Dahl, R. (2024). El super zorro. Santillana.
Dahl, R. (2015).Las brujas. Santillana
Dahl, R. (2016). El gigante bonachón. Buenos Aires: Santillana.
Dahl, R. (2018c). Los mimpins. Barcelona: Loqueleo.
Ferrer, C. (1989). Roald Dahl, el gigante amigo de los niños. Revista CLIJ 2(2)
Freud, S. (1926). El humor. En: Obras completas. Biblioteca Nueva.
Greimás, A. y Courtés, J. (1982). Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje.
Madrid: Gredos.
Lluch, G. (2004). Cómo analizamos relatos infantiles y juveniles. Bogotá: Norma.
Sotomayor, M. V. (2017). Lenguaje literario, géneros y literatura infantil. En Cerrillo, P. y
Yubero, S. (Comp.). La formación de mediadores para la promoción de la lectura. Cuenca:
CEPLI - Universidad de Castilla – La Mancha.
Zecchetto, V. (2008). Seis semiólogos en busca del lector. Saussure / Peirce / Barthes /
Greimás / Eco / Verón. Buenos Aires: La crujía.