Conocimiento de los docentes sobre la enseñanza de las Ciencias Naturales en el nivel primario

Autores

  • Facundo Dyszel Universidad de Buenos Aires, Facultad de Farmacia y Bioquímica, Centro de Investigación y Apoyo a la Educación Científica (CIAEC), Argentina.
  • María Gabriela Universidad de Buenos Aires, Facultad de Farmacia y Bioquímica, Centro de Investigación y Apoyo a la Educación Científica (CIAEC), Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Argentina

Palavras-chave:

Conocimiento Didáctico del Contenido, Saberes Docentes, Didáctica de las Ciencias Naturales, Nivel Primario.

Resumo

En este trabajo se presenta una revisión descriptiva de la literatura en torno a la temática de los conocimientos de los
docentes sobre la enseñanza de las ciencias naturales en el nivel primario. En primer lugar, se describen las perspectivas principales que
investigan sobre esta cuestión. Fundamentalmente, se distingue entre la línea del “conocimiento del profesor” y la del “pensamiento del
profesor”. Se reconoció que la idea de concebir a los docentes como profesionales reflexivos que producen conocimiento sobre sus
prácticas es un punto en común entre algunos autores de ambas perspectivas. Luego, se abordaron las definiciones, consensos y
discusiones en torno al concepto Conocimiento Didáctico del Contenido. Por último, se focalizó en los estudios empíricos que abordan
este último tópico entre los docentes del área de ciencias naturales en ejercicio del nivel primario. Si bien se evidenció la vigencia del
concepto, aparece una falta de consenso en su definición; y, por otro lado, se observó la incorporación de la dimensión afectiva a los
estudios.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Biografia do Autor

  • María Gabriela, Universidad de Buenos Aires, Facultad de Farmacia y Bioquímica, Centro de Investigación y Apoyo a la Educación Científica (CIAEC), Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Argentina

    Universidad de Buenos Aires, Facultad de Farmacia y Bioquímica, Centro de Investigación y Apoyo a la Educación Científica (CIAEC), Argentina.

    Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Argentina

Referências

REFERENCIAS

[1] Abell, S. K. (2008), “Twenty Years Later: Does pedagogical

content knowledge remain a useful idea?” International Journal of

Science Education, 30(10), pp. 1405-1416.

[2] Acevedo, C., 2018. “Knowledge specialization in school: state

intervention in specific fields of knowledge”, Educação e Pesquisa,

44, pp. 1-18.

[3] Appleton, K. (2008), “Developing Science Pedagogical

Content Knowledge Through Mentoring Elementary Teachers”,

Journal of Science Teacher Education, 19(6), pp. 523-545.

[4] Astolfi, J. P. (2003) Aprender en la escuela, Santiago de

Chile: J.C. Sáez.

[5] Avalos, B. (2011), “Teacher professional development in

Teaching and Teacher Education over ten years”, Teaching and

Teacher Education, 27(1), pp. 10-20.

[6] Bennett, J., Hanley, P., Abrahams, I., Elliott, L., Turkenburg-

van Diepen, M. (2019), “Mixed methods, mixed outcomes?

Combining an RCT and case studies to research the impact of a

training programme for primary school science teachers”,

International Journal of Science Education, 41(4), pp. 490-509.

[7] Blackmore, K., Howard, C. y Kington, A. (2018), “Trainee

teachers’ experience of primary science teaching, and the perceived

impact on their developing professional identity”, European Journal

of Teacher Education, 41(4), pp. 529-548.

[8] Boyle, B. y Bragg, J. (2006), “A curriculum without

foundation”, British Educational Research Journal, 32(4), pp. 569-

582.

[9] Carmo, E. M. y Selles, S. E. (2018), “‘Modos de Fazer’

Elaborados por Professores de Biologia como Produção de

Conhecimento Escolar”. Revista Brasileira de Pesquisa em

Educação em Ciências, 18(1), pp. 269-299.

[10] Chan, K. K. H. y Hume, A. (2019), “Towards a Consensus

Model: Literature Review of How Science Teachers’ Pedagogical

Content Knowledge Is Investigated in Empirical Studies”. En: A.

Hume, R. Cooper y A. Borowski, edits. Repositioning Pedagogical

Content Knowledge in Teachers’ Knowledge for Teaching Science.

Singapore: Springer Singapore, pp. 3-76.

[11] Chevallard, Y. (2000). La transposición didáctica. Del

saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique.

[12] Doyle, J., Sonnert, G. y Sadler, P. (2018), “How

professional development program features impact the knowledge of

science teachers”, Professional Development in Education, pp. 1-16.

[13] Fernandez, C. (2015). “Revisitando a base de

conhecimientos e o conhecimiento pedagógico do conteúdo (PCK)

de professores de ciencias”, Ensaio Pesquisa em Educação em

Ciências (Belo Horizonte), 17, pp. 500-528.

[14] Fernandez, C. y Fernandes de Goes, L. (2014),

“Conhecimento pedagógico do conteúdo: estado da arte no ensino de

ciências e matemática”. En: A. Garritz, S. F. Daza Rosales y M. G.

Lorenzo, edits. Conocimiento Didáctico del Contenido. Una

perspectiva Iberoamericana, Saarbrücken, Alemania: Editorial

Académica Española, pp. 65-99.

[15] Garritz, A. (2014), “¿Qué es el CDC? ¿Cuáles son sus

elementos fundamentales?”. En: A. Garritz, S. F. Daza Rosales y M.

G. Lorenzo, edits. Conocimiento Didáctico del Contenido. Una

perspectiva Iberoamericana, Saarbrücken, Alemania: Editorial

Académica Española, pp. 23-34.

[16] Garritz, A., Daza Rosales, S. F. y Lorenzo, M. G. (2014),

“¿Transposición didáctica o conocimiento didáctico del contenido o

conocimiento pedagógico del contenido? ‘A rose by any other

name’”. En: A. Garritz, S. F. Daza Rosales y M. G. Lorenzo, edits.

Conocimiento Didáctico del Contenido. Una perspectiva

Iberoamericana, Saarbrücken, Alemania: Editorial Académica

Española, pp. 2-22.

[17] Gess-Newsome, J. (2015), “A model of teacher

professional knowledge and skill including PCK: Results of the

thinking from the PCK Summit”. En: Re-examining pedagogical

content knowledge in science education, London: Routledge, pp. 38-

52.

[18] Hanuscin, D. L., Cisterna, D. y Lipsitz, K. (2018)

“Elementary Teachers’ Pedagogical Content Knowledge for

Teaching Structure and Properties of Matter”, Journal of Science

Teacher Education, 29(8), pp. 665-692.

[19] Hanuscin, D. L., Lee, M. H. y Akerson, V. L. (2011).

“Elementary teachers' pedagogical content knowledge for teaching

the nature of science” Science Education, 95(1), pp. 145-167.

[20] Hayden, H. E. y Eades Baird, M. (2018), “Not a stale

metaphor: the continued relevance of pedagogical content

knowledge for science research and education” Pedagogies: An

International Journal, 13(1), pp. 36-55.

[21] Hwang, M.-Y., Hong, J.-C. y Hao, Y.-W. (2018), “The

value of CK, PK, and PCK in professional development programs

predicted by the progressive beliefs of elementary school teachers”,

European Journal of Teacher Education, 41(4), p. 448–462.

[22] John Scheid, N. M. (2016), “Os desafios da docência em

ciências naturais no século XXI”, Tecné, Episteme y Didaxis: TED,

pp. 277-309.

[23] De Jong, O., Van Driel, J. H. y Verloop, N. (2005),

“Preservice teachers' pedagogical content knowledge of using

particle models in teaching chemistry”, Journal of Research in

Science Teaching, 42(8), pp. 947-964.

[24] Kratz, J. y Schaal, S. (2015), “Measuring PCK –

Discussing the Assessment of PCK-related Achievement in Science

Teacher Training”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191,

pp. 1552-1559.

[25] Krauss, S., Brunner, M., Kunter, M., Baumert, J., Blum,

W., Neubrand, M., et al. (2008), “Pedagogical content knowledge

and content knowledge of secondary mathematics teachers”, Journal

of Educational Psychology, 100(3), 716-725.

[26] Lee, E. y Luft, J. A. (2008), “Experienced secondary

science teachers’ representation of pedagogical content knowledge”.

International Journal of Science Education, 30(10), pp. 1343-1363.

[27] Magnusson, S., Krajcik, J. y Borko, H. (1999), “Nature,

Sources, and Development of Pedagogical Content Knowledge for

Science Teaching”. En: J. Gess-Newsome y N. G. Lederman, edits.

Examining Pedagogical Content Knowledge: The Construct and its

Implications for Science Education, Dordrecht: Springer

Netherlands, pp. 95-132.

[28] Masters, H. L. y Park Rogers, M. A. (2018), “Examining

Early Elementary Teachers’ Pedagogical Content Knowledge for

Teaching Scientific Explanations”, Journal of Science Teacher

Education, 29(3), pp. 223-242.

[29] Meschede, N., Fiebranz, A., Möller, K. y Steffensky, M.

(2017), “Teachers' professional vision, pedagogical content

knowledge and beliefs: On its relation and differences between pre-

service and in-service teachers”, Teaching and Teacher Education,

66, pp. 158-170.

[30] Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología - Argentina

(2007), “Mejorar la enseñanza de las ciencias y la matemática: una

prioridad nacional. Informe y recomendaciones de la Comisión

Nacional para el mejoramiento de la enseñanza de las ciencias

naturales y la matemática”, tomado de

<https://www.oei.es/historico/salactsi/mej_de_la_ense.pdf>24/2/201

9

[31] Monetti, E. (2018). Una mirada sobre la enseñanza desde

el “giro de la práctica”, Revista de Educación, 14 (2), pp. 197-215.

[32] Parga Lozano, D. L. (2016), “El continuo de la formación

del profesorado de ciencias”, Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 40,

pp. 1-12.

[33] Park, S. y Chen, Y. C. (2012), “Mapping out the

integration of the components of pedagogical content knowledge

(PCK): Examples from high school biology classrooms”, Journal of

Research in Science Teaching, 49(7), pp. 922-941.

[34] Park, S. y Oliver, J. S. (2008), “Revisiting the

conceptualisation of pedagogical content knowledge (PCK): PCK as

a conceptual tool to understand teachers as professionals” Research

in science Education, 38(3), pp. 261-284.

[35] Schön, D. A. (1998), El profesional reflexivo: cómo

piensan los profesionales cuando actúan, Barcelona: Paidós.

[36] Shulman, L. S. (1986), “Those Who Understand:

Knowledge Growth in Teaching”, Educational Researcher, 15(2),

pp. 4-14.

[37] Shulman, L. S. (2001), “Conocimiento y enseñanza”,

Estudios Públicos, 83, 163-196.

[38] Simon, H., Erduran, S y Osborne, J (2006) “Learning to

Teach Argumentation: Research and development in the science

classroom”, International Journal of Science Education, 28(2), pp.

235-260.

[39] Soysal, Y. (2018), “An exploration of the interactions

among the components of an experienced elementary science

teacher’s pedagogical content knowledge”, Educational Studies,

44(1), pp. 1-25.

[40] Suh, J. K. y Park, S. (2017), “Exploring the relationship

between pedagogical content knowledge (PCK) and sustainability of

an innovative science teaching approach”, Teaching and Teacher

Education, 64, pp. 246-259.

[41] Tardif, M. (2004), Los saberes del docente y su desarrollo

profesional, Madrid: Narcea Ediciones.

[42] Verdugo-Perona, J. J., Solaz-Portolés, J. J. y Sanjosé-

López, V. (2017), “El conocimiento didáctico del contenido en

ciencias: estado de la cuestión”, Cadernos de Pesquisa, 47, pp. 586-

611.

[43] Vhurumuku, E. y Chikochi, A. (2017). “A Comparison of

Two Approaches to Developing In-service Teachers’ Knowledge

and Strategies for Teaching Nature of Science”, African Journal of

Research in Mathematics, Science and Technology Education,

21(1), pp. 97-106.

[44] Yang, Y., Liu, X. y Gardella, J. A. (2018), “Effects of

Professional Development on Teacher Pedagogical Content

Knowledge, Inquiry Teaching Practices, and Student Understanding

of Interdisciplinary Science”, Journal of Science Teacher Education,

29(4), pp. 263-282.

Publicado

2020-04-30

Edição

Seção

Educación en Ciencias y Tecnologías

Como Citar

Conocimiento de los docentes sobre la enseñanza de las Ciencias Naturales en el nivel primario. (2020). Revista De La Facultad De Ciencias Exactas, Físicas Y Naturales, 7(1), 73-82. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/27642