Experiencia en la UNC: Una aproximación a la internacionalización del currículum

Authors

  • Claudia Guzmán Secretaría de Asuntos Académicos, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba , Argentina
  • Magalí Evelin Carro Pérez Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba , Argentina
  • Rodrigo Gabriel Bruni Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

educación superior, competencias, plan de estudio, ingeniería, internacionalización

Abstract

The internationalization of the curriculum (IoC) involves the incorporation of international and intercultural dimensions in the content of the curriculum as well as the teaching and learning arrangements and support services of a program of  study . [Leask, 2012]

The purpose of this is to develop skills and competencies that allow future professionals to perform in an international and intercultural environment.

The Secretariat for University Policies under Argentinian Ministry of Education, as part of the "The Internationalization of the Curriculum at the Argentine University" program, organized workshops to sensitize about this topic, where National University of Cordoba (UNC) actively participated with two work teams with representatives of different academic units . The Faculty of Exact, Physical and Natural Sciences (FCEFyN) was an active part of one of them. This work aims to share this experience and present the results of the work carried out on the Electronic Engineering career, consisting of the analysis from the perspective of CI in order to recognize elements that currently collaborate with CI, as well as determining those points to strengthen and how get it, also providing a first approach to this issue.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Leask B. (2012), Internalisation of the curriculum (IoC) in action - A Guide, Sidney, Australian Government - Office for Learning and Teaching. ISBN: 9781922125483.

Denegri J.(2018), “Internacionalización del Currículo y Billingüismo”, Universidad del Rosario.

Guido, Elsiana (2012) “Criterios para internacionalizar el currículum universitario” Revista Actualidades Investigativas en Educación. Volumen 12, Número 1 pp. 1-25

Bruni, R. Forestello, R. Rivero, M. Capdevila, L. Carro Pérez M.(2019) “Se hace camino al andar, ¿cómo acompañamos en la FCEFyN a nuestros docentes en el proceso de cambio que invita el enfoque por competencias?”. CLADI – EIEI, Cartagena, Colombia.

Bruni, R. Forestello, R. Rivero, M. Capdevila, L. Carro Pérez M.(2019) “Diseño de un plan de estudios desde el enfoque por competencias. El caso de ingeniería electrónica de la FCEFyN”. CLADI – EIEI, Cartagena, Colombia.

Bruni, R. Forestello, R. Rivero, M. Capdevila, L. Carro Pérez M.(2019) “Puntas del ovillo para comenzar a movilizar saberes en los docentes de ingeniería ante el enfoque por competencias” CLADI – EIEI, Cartagena, Colombia.

CONFEDI. (2014). “Declaración de Valparaíso sobre Competencias Genéricas de egreso del ingeniero latinoamericano.” CONFEDI-Universidad FASTA Ediciones, Argentina.

CONFEDI. (2018). “Propuesta de Estándares de Segunda Generación. Libro Rojo de CONFEDI”. Rosario. Argentina.

Published

2021-10-31

How to Cite

Guzmán, C., Carro Pérez, M. E., & Bruni, R. G. (2021). Experiencia en la UNC: Una aproximación a la internacionalización del currículum. Revista De La Facultad De Ciencias Exactas, Físicas Y Naturales, 8(2), 79–83. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/33249

Issue

Section

Educación en Ciencias y Tecnologías