A Science Fair with history

Building a heritage archive for the Education Area of the National Museum of Natural History of Chile

Authors

Abstract

Science fairs are science outreach events organized by students to socialize unpublished projects they have worked on. They emerged at the beginning of the 20th century in the United States and from there expanded to Europe and Latin America. In Chile, the first experience was developed in 1970 at the National Museum of Natural History. After more than half a century of operation and with the aim of recognizing the historical importance of the National Youth Science Fair, a patrimonial archive was created to record its legacy, becoming a reservoir of memory for its thousands of participants.

Author Biographies

  • Karla Rabi, Museo Nacional de Historia Natural de Chile

    Profesora de Historia, Geografía y Educación Cívica (UMCE) y diplomada en Museología (USACH) y Patrimonio Cultural (PUC), actualmente cursa el magíster en Didáctica de la Historia y Ciencias Sociales. Se ha desempeñado como encargada del área de educación del Museo Regional de Rancagua y actualmente es parte del equipo educativo del Museo Nacional de Historia Natural. Es autora del libro Género, roles y espacios ¿Cuánto pasado tiene el presente? donde explora imaginarios de género en estudiantes que asisten a un museo histórico.

  • Erick Figueroa, Centro de Estudios Históricos, Universidad Bernardo O´ Higgins. Chile

    Profesor de Historia y Ciencias Sociales, y licenciado en Educación por la Universidad Viña del Mar. Máster y doctorando en Historia por la Universidad de Chile. Investigador asociado del Centro de Estudios Históricos de la Universidad Bernardo O’Higgins. Ha realizado investigaciones académicas interdisciplinarias en Etnohistoria e Historia Colonial, y participado en proyectos de difusión científica. Además, ha dirigido y colaborado con proyectos de elaboración de archivos en el Museo Nacional de Historia Natural, Área de Antropología.

References

ANÓNIMO (1970). Primera Feria Científica Juvenil. Revista Educación (30):27-30. Santiago

BELLIPANNI, L. & J. Lilly, J. E. (1999). What have researchers been saying about science fairs? Science and Children. 36(8) 46-50.

BENCZE, J. L. & BOWEN, G. M. (2009). A national science fair: Exhibiting support for the knowledge economy. International Journal of Science Education. 31(18) 2.459-2.483.

DO SANTOS. (2012) Feiras de ciência: um incentivo para desenvolvimento da cultura científica. Revista Ciência en Extensao. 8(2) 155-166.

MNHN (2008). Memoria Ferias Científicas Nacionales Juveniles 1970 – 2010. Santiago.

MOSTNY, G. (1970). Discurso de inauguración de la primera Feria Científica Juvenil. Noticiario Mensual MNHN, Año XV (suplemento 171) 7-8.

MOSTNY, G.; CARDEMIL, L. & MORAGA, V. (1970). Breve análisis de la Primera Feria Científica Juvenil. Revista Educación Santiago (30) 31-33.

PEQUEÑO, G. (1970). Primera Feria Científica Juvenil: su gestación y posibilidades futuras. Noticiario Mensual MNHN. XV(171) 3-5.

RASSETTO, M. et al (2005). Decir y hacer en ciencias naturales. Análisis de los discursos en ferias de ciencias. Enseñanza de las Ciencias. Número Extra.

ROBLES, D. (1999). Historia de la Feria. Noticiario Mensual MNHN. (336) 5-6.

SANTOS, M. et al (2017) FECTI - A feira de ciência como local de debate sobre as questões locais. Fundação Cecierj.

SILVERMAN, M. B. (1986). The effect of science fair project involvement on attitude of New York city junior high school students. Dissertation Abstracts International. 47, 142A.

TERZIAN, S. (2008). The 1939–1940 New York World’s Fair and the Transformation of the American Science Extracurriculum. Science Studies and Science Education. 93, 892-914.

TURSKI, A. et. al. (2013). Feira de Ciências: a investigação de situações-problema por estudantes do Ensino Fundamental. Conference: VI Encontro Regional Sul de Ensino de Biologia.

Downloads

Published

2025-03-11

Issue

Section

Dossier

How to Cite

A Science Fair with history: Building a heritage archive for the Education Area of the National Museum of Natural History of Chile. (2025). EducaMuseo, 4, 1-8. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/EducaMuseo/article/view/48340