Writings of the Self. Molloy and Bianciotti Draw their Public Self

Authors

  • Ariel Ingas Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

writings of the self, autofiction, self-figuration, autobiographemes, identities

Abstract

This article explores the mechanism of self-figuration in a selection of works by two Argentine authors: Sylvia Molloy and Héctor Bianciotti. In the first place, we have taken the work of José Amícola Autobiografía como autofiguración. Estrategias discursivas del yo y cuestiones de género to build the theoretical category in order to observe two autofictional works (El común olvido and La busca del jardín) by the aforementioned authors. Secondly, this work delved into three aspects of the process called self-figuration and its relationship with the writings of the self: the displacement of identities, the relationship of resemblance between life and autobiographical narrative, and the formation of autobiographemes. Finally, we explored the different ways in which each author makes use of the self-figurative device in their literary production and, specifically, in the works of our corpus, and we analysed these self-figurative processes in the light of convergences and divergences from a comparatistic viewpoint.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amícola, José. Autobiografía como autofiguración. Estrategias discursivas del Yo y cuestiones de género. Rosario: Beatriz Viterbo Editora, 2007.

Arfuch, Leonor. El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2010.

Arro, Evelin. “Héctor Bianciotti en viaje hacia París”. Anales de Literatura Hispanoamericana 37 (2008): 287-301.

Bianciotti, Héctor. La busca del jardín. Barcelona: Tusquets, 1996.

Catelli, Nora. En la era de la intimidad: seguido de El espacio autobiográfico. Rosario: Beatriz Viterbo Editora, 2007.

Dalmagro, María. Desde los umbrales de la memoria. Ficción autobiográfica en Armonía Somers. Montevideo: Biblioteca Nacional, 2009.

De Man, Paul. La autobiografía como desfiguración. Suplementos Anthropos N° 29, (AA. VV.). Barcelona: Editorial Anthropos, 1999.

Gusdorf, Georges. Condiciones y límites de la autobiografía. Suplementos Anthropos N° 29, (AA. VV.). Barcelona: Editorial Anthropos, 1999.

Ingas, Ariel. “Conformación y articulación de los autobiografemas ‘memoria’ y ‘olvido’ en dos autoficciones argentinas”. Revista de Lengua y Literatura 39 (2021): 83–95.

Klein, Irene. La ficción de la memoria. La narración de historias de vida. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2007.

Legaz, María Elena. “Héctor Bianciotti en la lengua francesa: El espacio biográfico”. Tramas Vol.III. No7 (1997): 37-45.

Loureiro, Ángel. (Coordinador). Problemas teóricos de la autobiografía. Suplementos Anthropos N° 29, (AA. VV.). Barcelona: Editorial Anthropos, 1999.

Martins, Laura. Las palabras y los cuerpos. Notas sobre algunos textos de Héctor Bianciotti. Lousiana State University, 2010. https://biblioteca.org.ar/libros/151862.pdf

Molloy, Sylvia. Acto de presencia. La escritura autobiográfica en Hispanoamérica. México: Fondo de cultura económica, 1996.

---. El común olvido. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2002.

Published

2023-12-23

How to Cite

Ingas, A. (2023). Writings of the Self. Molloy and Bianciotti Draw their Public Self. Revista De Culturas Y Literaturas Comparadas, 14. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/43916