Julio Cortazar's Dystopic Conscience in Two Early Works: Bestiario and El examen

Authors

  • Alfredo Barrios Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

Cortázar, Bestiario, El examen, dytopia, onomastics

Abstract

This paper is a comparative analysis of two of Julio Cortázar’s works. The aim is to show how certain representative elements in his work —the fantastic and the monstrous as well as confinement, escape, or Doppelgangër— are already present in his early texts, among which are the collection of short stories Bestiario and the novel El examen. Besides, we shall see how the conjunction of these elements and the oppressive context in which the stories develop not only bring the stories together but also insert them into the dystopic trend which characterized mid 20th century literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alazraki, Jaime. En busca del unicornio: los cuentos de Julio Cortázar. Elementos para una poética de lo neofantástico. Madrid: Editorial Gredos (Biblioteca Románica Hispánica 324), 1983.

Bernárdez, Aurora. “Los inéditos de Julio Cortázar”, La vuelta de los días, septiembre, Madrid: ed. Letras Libres, 1995.

Bartra, Roger. “Sinapia, reflejos del Siglo de Oro”. Revista de la Universidad de México 842. (nov. 2018): 13-21.

Boldy, Steven. “Cortázar antes y después”. Saúl Yurkievich, ed., Obras completas II. Teatro. Novelas I. Barcelona: Galaxia Gutenberg. 2004, 9-39.

Cortázar, Julio. Bestiario. Cuentos Completos 1. México: Alfaguara, (1951) 1994.

---.Cartas 1. 1937-1963. Aurora Bernárdez, ed. Buenos Aires: Alfaguara, 2000.

---. Cartas 3. 1969-1983, Aurora Bernárdez, ed. Buenos Aires, Alfaguara, 2000.

---. El examen. Buenos Aires: Sudamericana/Planeta, (1950) 1986.

---. Último round I. México: Siglo XXI editores. (Edición de bolsillo), 2006. 59-82.

Fernández, Bernardo, “Yo no estoy aquí: acerca de la distopía en la Ciencia ficción Anglosajona”, Revista de la Universidad de México 842, (nov. 2018): 54-61.

Freud, Sigmund. Esquema del psicoanálisis y otros escritos de la doctrina psicoanalítica, Madrid: Alianza Editorial, 1986.

Genette, Gérard. “Fronteras del relato”, Análisis estructural del relato. Beatriz Dorriot, trad. Buenos Aires: Editorial Tiempo Contemporáneo (Biblioteca de Ciencias Sociales), 1970. 193-209.

---. Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Celia Fernández Prieto, trad. Madrid: Taurus (Persiles 195. Serie Teoría y Crítica Literaria), 1989.

Hernández, Ana María. “Conversación con Julio Cortázar”, Rayuela, Edición crítica, Julio Ortega y Saúl Yurkievich, coords. Madrid: Archivos CSIC (Colección Archivos). 1991, 680-702.

Lara Zavala, Hernán. “El último hombre sobre la tierra”. Revista de la Universidad de México 842. (nov. 2018): 98-106.

Liceaga Elvira. “Instantáneas de utopías religiosas”. Revista de la Universidad de México 842. (nov. 2018): 49-53.

López Meneses, Zyanya I. “Perspectiva”, Manual de onomástica de la literatura. Alberto Vital y Alfredo Barrios, coords. México: UNAM/IIFL. (Cuadernos del Seminario de Hermenéutica), 2018. 111-126

Mumford, Lewis. Historia de las utopías. Diego Luis Saromán, trad. La Rioja: Pepitas de calabaza ed, 2013.

Porrúa, Francisco. Comunicación personal inédita. 2013.

Roy, Joaquín. Julio Cortázar ante su sociedad. Barcelona: Ediciones de Bolsillo, 1974.

Scholz, Lászlo. El arte poética de Julio Cortázar. Buenos Aires: Ediciones Castañeda (Col. Estudios estéticos y literarios), 1977.

Shermer, Michael. “La utopía es un ideal peligroso: deberíamos aspirara a la protopía”. Revista de la Universidad de México 842. (nov. 2018): 41-45.

Standish, Peter. “El examen de Julio Cortázar, novela de transición”. XIII Congreso AIH (Tomo III). Madrid: Centro Virtual Cervantes, 1996. 441-449.

Vital, Alberto “Constelación”, Manual de onomástica de la literatura. Alberto Vital y Alfredo Barrios, coords. México: UNAM/IIFL. (Cuadernos del Seminario de Hermenéutica), 2018.

Yurjievich, Saúl. “Julio Cortázar, sus bregas, sus logros, sus quimeras”. Obras completas I. Cuentos. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2003. 9-37.

Published

2021-03-16

How to Cite

Barrios, A. (2021). Julio Cortazar’s Dystopic Conscience in Two Early Works: Bestiario and El examen. Revista De Culturas Y Literaturas Comparadas, (10), 1–16. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/32456