Una relectura latinoamericana del mito de Orfeo en La balada de Johnny Sosa de Mario Delgado Aparaín

Authors

  • Virginia Saint Bonnet Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

myth, Orpheus, rereading, Latin America, Aparaín

Abstract

This comparative study investigates the relationship between the mythical figure of Orpheus and the heroic representation of the protagonist in La balada de Johnny Sosa (1987) written by the Uruguayan author, Mario Delgado Aparaín. We will conduct a comparative approach in order to reading and analyzing the never simple or direct contacts between cultures and their productions, to interrogate the texts in its dialogue with others. Recurrence to the mythical background strengthens the transgressor profile of the protagonist in an interesting intertextual relationship that reworks the classical European tradition in a complex work that stresses the components of Latin American culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Virginia Saint Bonnet, Universidad Nacional de Córdoba

Es Magíster en Culturas y Literaturas Comparadas por la Universidad Nacional de Córdoba. Es docente en la Escuela de Suboficiales “Cabo Raúl Cuello” asociada al IUGNA y en el Instituto de Formación Docente “Zarela Moyano de Toledo” de Jesús María. Integra el equipo de investigación “Cartografías literarias del Cono Sur: 1970-2010”, SECYT- (05/L168). Es co-autora de libro Relatos del sur II, (Comp. Mirian Pino. Narvaja Editores, 2005).

References

Abdala, Verónica. Diario Página 12. 24 (noviembre 1999): 30. Web. 05 Mar 2015. Aínsa, Fernando. Nuevas fronteras de la narrativa uruguaya 1960-1993. Montevideo: Ed. Trilce, 1993.

Angenot, Marc. “Hegemonías, disidencia y contradiscurso. Reflexiones sobre las periferias del Discurso Social en 1889”. Interdiscursividades. De hegemonías y disidencias. Trad. Gabriela Weller, comp. María T. Dalmasso y Adriana Boria. Córdoba, 1998. 29-45.

Bajtin, Mijail. La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento. Trad. Julio Forcat y César Conroy. Madrid: Editorial Alianza, 1987.

. “Las formas del tiempo y del cronotopo en la novela” en Teoría y estética de la novela. Trad. Helena S. Kriúkova y Vicente Kazcarra. Madrid: Taurus, 1989 (1975).

Bueno Chávez, Raúl. “Sobre la heterogeneidad primaria y cultural de América Latina” en Antonio Cornejo Polar y los avatares de la cultura latinoamericana. Lima: Fondo Editorial Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 2004, 19-36.

Campbell, Joseph. El héroe de las mil caras. Trad. Luisa Josefina Hernández. México: Fondo de Cultura Económica, 1959 (1949).

Cirlot, Eduardo. Diccionario de símbolos. Madrid: Ediciones Siruela, 1997.

Cornejo Polar, Antonio. Escribir en el aire. Ensayo sobre la heterogeneidad sociocultural en las culturas andinas. Lima: Horizonte, 1994.

Cortázar, Julio. “Las Ménades”. Final del juego, Buenos Aires: Alfaguara, 2004 (1956). Coutinho, Eduardo . Literatura comparada en América Latina. Cali: Programa Editorial

Universidad del Valle, Litocencoa, 2003.

Delgado Aparaín, Mario. La balada de Johnny Sosa. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental, 1987.

Franco Carvalhal, Tania. “El refuerzo crítico” en Literatura Comparada. Bs. As: Ediciones Corregidor, 1996.

García Canclini, Néstor. Culturas híbridas, poderes oblicuos. Méjico D.F.: Grijalbo, 1989.

Genette, Gérard. Discurso del relato. Ensayo de método. Figuras III. Trad. José Manuel García. París: Ed. du Seuil. Col. Poetique, Córdoba: UNC, 1978 (1972).

Gillis John R. “Memory and Identity: The History of a Relationship”. Commemorations. The politics of national identity. Princenton: Princenton University Press, 1994.

Guthrie, W.K.C. Orfeo y la religión griega. Estudio sobre el “movimiento órfico”. Trad. Juan Valmard. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Bs. As. 1970 (1966).

Hesíodo. Teogonía. México: UNAM, 1978.

Link, Hannelore. Rezeptionsforschung. Eine Einführung in Methoden und Probleme, Stuttgart: Kohlhammer, 1976.

Moog-Grünewald, María. “Investigación de las influencias y de la recepción” en Schmeling M. Teoría y praxis de la literatura comparada. Barcelona: Ed. Alfa, 1984.

Ortiz, Fernando. Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. Caracas: Biblioteca Ayacucho, 1978 (1940).

Ovidio Nasón, Publio. Las Metamorfosis. Trad. Vicente Cristóbal López. L X. Buenos Aires: Editorial Planeta-De Agostini, 1995.

Pizarro, Ana. “América Latina: vanguardia y modernidad periférica” en Revista Hispamérica, nº59, año XX, Universidad de Maryland (USA), 1991.

. “Introducción. La perspectiva comparatista”. Literatura latinoamericana como proceso. Buenos Aires: Centro editor de América Latina, 1985, págs. 49-67.

. (coord.) Latinoamérica. El proceso literario. Santiago de Chile: RIL editores y Univers, 2014.

Platón. Simposio. Trad. C. García Gual. Madrid: Gredos, 2000.

. Diálogos, Ion, Trad. Adolfo Ruiz Díaz. Buenos Aires: Eudeba, 2010. Rama, Ángel. Transculturación narrativa en América Latina. Buenos Aires: Ediciones El andariego, 2008 (1982).

Sobrevilla, David. “Transculturación y heterogeneidad: avatares de dos categorías literarias en América Latina”. Revista de crítica literaria latinoamericana, año XXVII, nº 54. Lima-Hanover, 2do semestre del 2001, 21-33.

Toporov, Vladimir. “La historia de los mitos” en AAVV. El árbol del mundo: diccionario de imágenes, símbolos y términos mitológicos . Trad. Rinaldo Acosta. La Habana: Criterios, 2002.

Virgilio Marón, Publio. Geórgicas. Trad. Joaquín Arcadio Pagaza. México: UNAM, 1963.

White, Hayden. El texto histórico como artefacto literario. Trad. Verónica Tozzi y Nicolás Lavagnino. Barcelona: Ediciones Paidós, 2003.

. “Las ficciones de la representación fáctica” en Papeles de Trabajo 4. Rosario: Instituto de Investigaciones de la Facultad de Humanidades y Artes, UNR, 1988.

Williams, Raymond. “Teoría Cultural”. Marxismo y literatura. Trad. Pablo Di Masso. Barcelona: Península, 1980, 91-164.

. “Organización”. Sociología de la cultura. Trad. Graciela Baravalle. Barcelona: Paidós, 1994.

Published

2016-12-01

How to Cite

Saint Bonnet, V. (2016). Una relectura latinoamericana del mito de Orfeo en La balada de Johnny Sosa de Mario Delgado Aparaín. Revista De Culturas Y Literaturas Comparadas, 6. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/16390