The Other Journey in Jean Rhys' Wide Sargasso Sea (1966), Marysé Condé's I, Tituba, Black Witch of Salem (1986) and Mayra Montero's Del rojo de su sombra (1992). A Comparative Study

Authors

  • Pamela Swindt Universidad Nacional del Litoral

Keywords:

journey, Caribbean literatures, wandering, identities

Abstract

The journey motif is a feature of interest in the representation of women in Caribbean literature. They travel across geographical and symbolic borders demarcated by social classes, racial constructions, and national origins in pursuit of their desire like funambulists.

We found a certain distance between the classical idea of the journey due to the wandering concept, a form of displacement without a definite course of events, led by the only certainty of a fatal end, which results from challenging the traditional historiographic syntax linked to agonistic and patriarchal values. Wandering is proposed as a way of living and being, as a difference and alternative possibility to linear time and its discursive methods. Static geographies disrupted through deterritorialization show a context that transcends national frontiers on a gradual search and construction of identities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Moreno, Marta Asunción. “Negritud, sororidad y memoria: poéticas y políticas de la diferencia en la narrativa de Maryse Condé”. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid, 2017.

Benítez Rojo, Antonio. La isla que se repite. Barcelona: Editorial Casiopea, 1998.

Berrian, Brenda. “Como nueces de castaña: escritoras y cantantes del Caribe de habla francesa”. Encuentros, 42, (2001): 1-9.

Calosso, Silvia. “Apuntes de cátedra de la Unidad 1”. Literaturas Comparadas. Universidad Nacional del Litoral (2015).

Celi, Marta. “Moi, Tituba sorcière… noire de Salem de Maryse Condé: relato de esclava, recorrido hacia la heroización”. Nueva Revista de Lenguas Extranjeras, 10. (2008): 57-68.

Carnegie, Charles. “Nation and Transation”. Postnationalism Prefigured: Caribbean Borderlands. Rutgers University Press (2002): 63-112.

Condé, Maryse. Moi, Tituba, sorcière… Noire de Salem. Francia: Gallimard/Folio, 1986. [Edición en español: Yo Tituba, la bruja negra de Salem. Traducida por Mauricio Wacquez, Casa de las Américas, 2010]

Crolla, Adriana. “El comparatismo en Argentina. Un desafío para el nuevo milenio”. Dossié: Literatura: Tradição e Renovação Espaços para a expressão Latino-Americana. 10, (19), (2009): 37-55.

De Toro, Fernando. “El desplazamiento de la literatura, la literatura del desplazamiento y la problemática de la identidad”. Extravío. Revista electrónica de literatura comparada, 0(5), (2010): 8-30.

Fanon, Frantz. Piel negra, máscaras blancas Madrid: Ediciones Akal. 2009. Traducción: Ana Useros Martín.

Fontus, Maryse. Haitian Sugar-cane Cutters in the Dominican Republic. Caribbean Rights. New York: Americas Watch, 1989.

Glissant, Édouard. Poética de la relación. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes, 2018.

Markiewicz, Henryk. Los estudios literarios: conceptos, problemas, dilemas. La Habana: Centro Teórico-Cultural, 2010.

Mattalia, Sonia. “Viaje sin equipaje”. El viaje en la Literatura Hispanoamericana: el espíritu colombino: VII Congreso Internacional de la AEFLH. Eds. Sonia Mattalia, Pilar Celma, y Alonso Pilar. Madrid: Iberoamericana Veruvert, 2008.

Mateo Palmer, Margarita. “Antoinette frente al espejo: mito e identidad en El vasto mar de los sargazos de Jean Rhys”. Culturas Literarias del Caribe. Coord. Claudia Caisso, Córdoba: Alción, 2013. 41-55.

Mateo Palmer, Margarita, Álvarez Álvarez, Luis. El Caribe en su discurso literario. México: SXXI, 2004.

Mateo Palmer, Margarita. Narrativa caribeña: reflexiones y pronósticos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1990.

Meiss, Paula. “Apología de la literatura inmigrante: ¿hacia una hospitalidad planetaria?” 452ºF. Revista electrónica de teoría de la literatura y literatura comparada, 2, (2010): 13-29.

Mintz, Sidney. “El Caribe como área sociocultural”. Op. Cit. 23, (2014): 61-100

Montero, Mayra. Del rojo de su sombra. Barcelona: Tusquets, 1992.

Moreno Fraginals, Manuel. “La plantación, crisol de la sociedad antillana”. El Correo de la UNESCO. Una ventana abierta al mundo. 34 (12) (1981): 10-14.

Novack, George. “The Colonial Plantation System”. New International, 5 (12) (1939): 343-345.

Ortiz Cassiani, Javier Antonio. “Benítez Rojo: la cultura del Caribe como poética salvadora”. Memorias. Revista Digital de Historia y Arqueología desde el Caribe, 10, (2009): 376-392.

Pelage, Catherine. “Del rojo de su sombra de la “cubano-puertorriqueña” Mayra Montero: hacia una poética caribeña del nomadismo”. HispanismeS, 12 (2019): 86-95.

Rhys, Jean. Wide Sargasso Sea. Londres: André Deutsch, 1966. [Edición en español: El vasto mar de los sargazos. Traducida por Anónimo: Casa de las Américas, 2008]

Rodríguez, María Cristina. “Cartografías femeninas: mujeres escritoras trazan otras geografías y diseñan espacios propios”. Cuadernos de Literatura 30 (2011): 381-398.

Santos García, Emiro. “Yo, Tituba, la bruja negra de Salem: versiones y per-versiones del discurso histórico en la novela de Maryse Condé”. Literatura: teoría, historia y crítica, 14 (2) (2012): 127-151.

Swindt, Pamela. “El poder de los cuerpos: el desarrollo de la sexualidad y la práctica del aborto en Del rojo de su sombra de Mayra Montero, Wide sargasso sea de Jean Rhys y Moi, Tituba, sorcière… Noire de Salem de Marysé Condé. Un estudio comparado”. El Hilo De La Fábula, 21, (19) (2021): 1-12.

Tinianov, Yuri., et al. Teoría de la literatura de los formalistas rusos. Antología preparada y presentada por Tzvetan Todorov. México: SXXI, 1978.

Trotz, Alissa. “Género, generación y memorias. Tener presente un Caribe futuro”. Antología del pensamiento crítico caribeño contemporáneo. Coord. Félix Valdés García. Buenos Aires: CLACSO, 2017. 559-588.

Vogler, Christopher. El viaje del escritor. Las estructuras míticas para escritores, guionistas, dramaturgos y novelistas. Barcelona: Ma Non Troppo, 2002.

Wood, Yolanda. “Presentación”. Cuba en el Caribe y el Caribe en Cuba. Álvarez Estévez y Guzmán Pascual. La Habana: Fundación Fernando Ortiz, 2011.

Published

2021-12-27

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The Other Journey in Jean Rhys’ Wide Sargasso Sea (1966), Marysé Condé’s I, Tituba, Black Witch of Salem (1986) and Mayra Montero’s Del rojo de su sombra (1992). A Comparative Study. (2021). Revista De Culturas Y Literaturas Comparadas, 12. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/36298