Edgar Allan Poe illustrated
Keywords:
Poe’s influence, illustrations, “The Raven”, short storiesAbstract
Edgar Allan Poe (1809-1849) had a great influence on works of art of different times. Not few painters and illustrators were inspired by his short stories and poems. His legacy transcended its place of birth and extended all over Europe, partly thanks to the translations made by writers such as Stéphane Mallarmé (1842-1898), who showed great admiration for the American author. The purpose of this article is to analyze the way Poe’s texts were captured by classic, modern, and contemporary artists. The focus of attention is put on the identification of the similarities and differences between their works, and their approximation to the selected texts.
Downloads
References
Alastair I. Grieve. “Rossetti’s illustrations to Poe” en Apollo Magazine, 97, pp. 142-45. Burdett , Carolyn. “Aestheticism and decadence”, British Library, 23 June 2012. Web. 15 de abril de 2016.
.
Cuéllar Alejandro, Carlos. “El artista como musa: la influencia de Edgar A. Poe en el arte” en Ars Longa, Cuadernos de Arte. 18 (2009), pp. 207-217. Web. 22 de abril de 2016. .
Hauptman, Jodi. Beyond The Visible: The Art Of Odilon Redon, New York: MoMA, 2005.
Marshall, Collin. “Aubrey Beardsley’s Macabre Illustrations of Edgar Allan Poe’s Short Stories (1894) ” en Open Culture, 30 Sep. 2015. Web. 20 de abril de 2016.
.
Massey, Laura. “The Golden Age of Illustration: Arthur Rackham ” en Peter Harringhton, 23 Nov. 2012. Web. 15 de abril de 2016.
.
Mesa Villar, J. M. “‘Me atrajo su mirada tan suave como mi aliento’: La influencia de los aparecidos de Edgar Allan Poe en el perfil místico virginal de Dante Gabriel Rossetti” en The Grove. Working Papers on English Studies, 16 (2009), pp. 129-150.
Metropolitan Museum of Art of New York. Catalogue of the Manet exhibition, September, 10th – November 27th 1983.
Open Culture. “Gustave Doré’s splendid illustrations of Edgar Allan Poe’s ‘The Raven’” en Open culture, 10 Apr. 2014. Web. 25 de marzo de 2016.
.
Piepenbring , Dan. “Beardsley’s Poe” en The Paris Review, 21 Aug. 2015. Web. 17 de marzo de 2016. < www.theparisreview.org/blog/2015/08/21/beardsleys-poe/ >.
Poe, Edgar Allan. “The Raven”. New York Evening Mirror , 9 Jan. 1845.
Poe, Edgar Allan. Tales of Mistery and Imagination. London: George Harrap & co., 1919.
Poe, Edgar Allan. Cuentos de imaginación y Misterio, Trad. Julio Cortázar, Ilust. Harry Clarke. Bs. As.: Libros del Zorro Rojo, 2009.
Poe, Edgar Allan. Poe Cuentos. Trad. Julio Cortázar. Bs. As.: Alianza Editorial, 2010. Reed, Susan. “Some flights of Poe’s Raven – Mallarmé and Manet, Doré, and Rossetti” en European Studies blog, British Library, 6 March 2015. Web. 23 de marzo de 2016. .
Romero López, Dolores. “El trasfondo ocultista del cuervo: desde su simbolismo poético a los topoi modernistas” en Ilu. Revista de Ciencias de las Religiones. 18 (2013), pp. 201-218. Web. 25 de abril de 2016.
.
Strasnick , Stephanie. “That’s so raven: artistic visions of Poe” en Arts News, 26 Set. 2013. Web. 20 de abril de 2016.
.
Universidad de Cuenca. “El Cuervo – The Raven” (varias traducciones) en Revista de la Universidad de Cuenca, Serie 1, No 2 (1924) pp. 226-261. Web 15 de marzo de 2016. .
W.T. Bandy Center for Baudelaire and Modern French Studies, “Baudelaire and Poe” exhibition at the Vanderbilt University Library, April ninth to thirtieth, 1969.
Wilson-Bareau, Juliet et al. “Tales of a Raven. The Origins and Fate of Le Corbeau by Mallarmé and Manet” en Print Quaterly, vol. 6, no. 3, Sep 1989, pp. 258-307.
Zarandona Fernández, Juan Miguel. “El cuervo de Edgar Allan Poe, en traducción de Juan Antonio Pérez Bonalde (1887)”, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Web. 27 de noviembre de 2016.
.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
a) Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons.
b) La cesión de derechos no exclusivos implica que la publicación de los artículos en la presente revista no quita la posibilidad o el derecho al autor/a de publicar su obra de manera posterior en otras revistas u órganos editoriales y la autorización por parte de los/as autores/as para que el trabajo sea depositado en los repositorios institucionales, tales como el Portal de Revistas de la Universidad Nacional de Córdoba.