A history of two congresses? Change and continuity in the operation of the Argentine Congress under the Cambiemos government

Main Article Content

Alejandro Bonvecchi
Nicolás Cherny

Abstract

The literature on the Argentine Congress has contended that its agenda and working dynamics depend on the instructions from provincial political leaders, who control the political careers of legislators, and from the President, who controls the fiscal resources with which provincial governments finance themselves. Accordingly, Congress has been characterized by low fragmentation, high party discipline, and a clear divide between government and opposition, which have resulted in sustained success rates for the Executive's legislation, and agenda control by the majority or plurality party. However, the working of Congress under the minority coalition government of Cambiemos suggests the opposite: more fragmentation, less discipline, less clarity in the government-opposition cleavage, a smaller agenda, and less legislative success for the Executive. Does this mean that the dynamics of Congress as we hitherto knew it has changed? This article argues that is not the case, because in other periods with minority presidents and relatively high legislative fragmentation there were similar problems for agenda setting, meeting, and passing bills.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bonvecchi, A., & Cherny, N. (2020). A history of two congresses? Change and continuity in the operation of the Argentine Congress under the Cambiemos government. Administración Pública Y Sociedad (APyS), (10), 78–97. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/30828
Section
Dossier Temático
Author Biographies

Alejandro Bonvecchi, UniversidadTorcuato Di Tella-CONICET

Profesor Ordinario en la Universidad Torcuato Di Tella, Departamento de Ciencia Política y Estudios Internacionales, Buenos Aires, Argentina, e Investigador Independiente del CONICET. Licenciado en Sociología (UBA) y Ph.D. in Government (University of Essex).

Nicolás Cherny, Universidad de Bologna y UBA - CONICET

Investigador Adjunto del CONICET y Profesor de Ciencia Política, (Universidad de Bologna y UBA). Master en Gobierno (Universidad Complutense de Madrid) y Doctor en Ciencias Sociales (FLACSO).

References

BIEDA, Tomás (2015). El Control Parlamentario en la Argentina. Revista PostData, 20, 1: 185-219.

BONVECCHI, Alejandro y LODOLA, Germán (2011). “The Dual Logic of Intergovernmental Transfers: Presidents, Governors, and the Politics of Coalition-Building in Argentina”. Publius: The Journal of Federalism, Vol. 41, 2, 179-206.

BONVECCHI, Alejandro y ZELAZNIK, Javier (2012a). “Recursos de Gobierno y Funcionamiento del Presidencialismo en Argentina”, en Jorge Lanzaro (Ed.), Presidencialismo y Parlamentarismo Cara a Cara. Estudios sobre presidencialismo, semi-presidencialismo y parlamentarismo en América Latina y Europa Meridional (pp. 139-170). Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

BONVECCHI Alejandro y ZELAZNIK Javier (2012b). "El Impacto del Poder de Decreto Presidencial sobre el Comportamiento Legislativo”. En Ana María Mustapic, Alejandro Bonvecchi, y Javier Zelaznik, (Eds.), Los legisladores en el Congreso Argentino. Prácticas y Estrategias (pp. 141-170). Buenos Aires: Instituto Di Tella.

BONVECCHI, Alejandro y ZELAZNIK Javier (2017). "Poder de Decreto Presidencial y Comportamiento Legislativo en Argentina". Revista Uruguaya de Ciencia Política, Vol. 26, 1, 111-130.

BONVECCHI, Alejandro, CHERNY, Nicolás y CELLA, Lautaro (2018). Modernizar el Congreso. Propuestas para el Reglamento de la Cámara de Diputados. Buenos Aires: CIPPEC, Documento de Políticas Públicas 200, Marzo 2018

CALVO, Ernesto (2014): Legislator Success in Fragmented Congresses in Argentina, Cambridge: Cambridge University Press.

ETCHEMENDY, Sebastián y PALERMO Vicente (1998). Conflicto y concertación. Gobierno, Congreso y organizaciones de interés en la reforma laboral del primer gobierno de Menem (1984-1995). Desarrollo Económico, 148: 559-590.

FERREIRA RUBIO, Delia, y GORETTI, Matteo (1996). "Cuando el Presidente gobierna solo. Menem y los decretos de necesidad y urgencia hasta la Reforma Constitucional". Desarrollo Económico, 141, 443-474.

FERRETI, Natalia y MUSTAPIC, Ana María (2016). De la Comisión de Labor Parlamentaria a las sesiones especiales. El Congreso argentino entre 2009 y 2015. Mimeo.

GALVÁN, Facundo (2011). "¿El Sello Importa? El Rol Partidario de los Ejecutivos Nacionales y Provinciales a la Luz de las Listas Peronistas Disidentes (1989-2009)". PostData, 16, 1, 63-84.

GIBSON, Edward y CALVO, Ernesto (2001). "Federalism and low-maintenance constituencies: Territorial dimensions of economic reform in Argentina". Studies in Comparative International Development, 35, 3, 32–55.

JONES, Mark (1997a). "Evaluating Argentina's Presidential Democracy, 1983-1995". En Scott Mainwaring y Matthew Soberg Shugart, (Eds.), Presidentialism and Democracy in Latin America (pp. 259-299). Cambridge: Cambridge University Press.

JONES, Mark (1997b). Federalism and the Number of Parties in the Argentine Congressional Elections". Journal of Politics, 59: 538-549.

JONES, Mark (1997c). Cupos de Género, Leyes Electorales, y Elección de Legisladoras en las Américas. Revista Argentina de Ciencia Política, 1: 57-72.

JONES, Mark (2001). "Political institutions and public policy in Argentina. An overview of the formation and execution of the national budget". En Stephan Haggard, and Mathew D. McCubbins (Eds.), Presidents, parliaments, and policy, ed. (pp.149–182). Cambridge: Cambridge University Press.

JONES, Mark (2002). “Explaining the High Level of Party Discipline in the Argentine Congress”, en Scott Morgenstern y Benito Nacif (Eds.), Legislative Politics in Latin America (pp.147-184). Cambridge, Cambridge University Press.

JONES, Mark P., SAIEGH, Sebastián, SPILLER, Pablo, y TOMMASI, Mariano (2002). “Amateur Legislators-Professional Politicians: The Consequences of Party Centered Electoral Rules in a Federal System”. American Journal of Political Science, 46, 3, 656-669.

JONES, Mark y MICOZZI, Juan Pablo (2009). “Government and Opposition in the Argentine Congress, 1989-2007: Understanding Inter-Party Dynamics through Roll Call Vote Analysis”. Journal of Politics in Latin America, 1, 1,67-96.

JONES, Mark y HWANG, Wonjae (2005). “Party Government in Presidential Democracies: Extending Cartel Theory Beyond the US Congress”. American Journal of Political Science, 49, 2, 267-282.

KIKUCHI, Hirokazo (2018). Presidents versus Federalism in the National Legislative Process. The Argentine Senate in Comparative Perspective. Londres: Palgrave.

LLANOS, Mariana (1998). El presidente, el Congreso y la política de privatizaciones en la Argentina (1989-1997). Desarrollo Económico, 151: 743-770.

LLANOS, Mariana (2002). Privatization and Democracy in Argentina. An Analysis of President- Congress Relations. Londres: Palgrave.

MARX, Jutta et al. (2007). Las Legisladoras. Cupos de Género y Política en Argentina y Brasil. Buenos Aires. Siglo XXI.

MORGENSTERN, Scott (2004). Patterns of Legislative Politics: Roll Call Voting in the United States and Latin America’s Southern Cone. Cambridge: Cambridge University Press.

MUSTAPIC, Ana María (2000). “Oficialistas y diputados”: las relaciones Ejecutivo-Legislativo en la Argentina”. Desarrollo Económico, 156, 571-595.

MUSTAPIC, Ana María (2002). “Oscillating Relations: President and Congress in Argentina”, en Scott Morgenstern y Benito Nacif (Eds.), Legislative Politics in Latin America (pp.23-47). Cambridge, Cambridge University Press.

MUSTAPIC, Ana María y FERRETI, Natalia (1995). El Veto Presidencial. Buenos Aires, Universidad Torcuato Di Tella-Working Paper 14.

MUSTAPIC, Ana María y LLANOS, Mariana (2006). El control parlamentario en Alemania, Argentina y Brasil. Buenos Aires: Politeia.

RODRÍGUEZ, Jesús y BONVECCHI, Alejandro (2006). El papel del Poder Legislativo en el proceso presupuestario argentino (1984-2004). Desarrollo Económico, 180: 487-521.