The role of universities in generating territorial capacities for innovation and development

Main Article Content

Mauricio Andrés Menardi
Claudio Alberto Tecco
Silvana Raquel López

Abstract

: The authors of this article reflect on the potential role of universities in building capacity for innovation and regional development. It is part of conceiving the territory as a space in which the plurality of a society manifest and place where social interaction for transformation and development occur.From various currents studying local and regional economic development, special emphasis is place on the importance of innovation as a driver of these processes. In the same way, the article highlights the influence of the territory in the production of these innovations and the role of universities in them. It is argued that multiple interactions between governments, businesses, organizations, technology centers and universities create an environment that facilitates the formation and dissemination of knowledge, giving place to innovative territories.The capital that is built through such interactions is enhanced when new forms of governance, understood as a style of government characterized by the interplay between state and actors in multilevel networks of public-private partnerships, is developed. In this sense the existence of networks of territorial governance contribute to building innovative environments. In addition to producing scientific and technological knowledge appropriated by other regional actors, universities can play a key role in building regional capacities, when acting as facilitators of the meeting and articulation of actors, for example, as producers of social innovations (understood as innovations in interactions) that enable the co-construction and appropriation of scientific and technological innovations. From this perspective, this article seeks to provide ideas on how universities can contribute to the generation of territorial capabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Menardi, M. A., Tecco, C. A., & López, S. R. (2016). The role of universities in generating territorial capacities for innovation and development. Administración Pública Y Sociedad (APyS), (1), 73–84. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/14647
Section
Artículos
Author Biographies

Mauricio Andrés Menardi, Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Ciencias Sociales. Investigación y Formación en Administración Pública

Becario de CONICET en el Instituto de Investigación y Formación en Administración Pública (IIFAP), Universidad Nacional de Córdoba .Doctorando en Ciencias Sociales en la UNCU.

Claudio Alberto Tecco, Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Ciencias Sociales. Investigación y Formación en Administración Pública

Docente-Investigador del Instituto de Investigación y Formación en Administración Pública (IIFAP), Universidad Nacional de Córdoba

Silvana Raquel López, Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Ciencias Sociales. Investigación y Formación en Administración Pública

Docente-investigadora del Instituto de Investigación y Formación en Administración Pública (IIFAP) de la Universidad Nacional de Córdoba y del Instituto A.P. de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Villa María.

References

Alburquerque, F. (2014). Universidad y Desarrollo Territorial. Recuperado a partir de http://www.conectadel.org/wpcontent/uploads/downloads/2014/02/UNIVERSIDAD-YDESARROLLO-TERRITORIAL.pdf

Alburquerque, F. (2015a). Apuntes sobre la Economía del Desarrollo y el Desarrollo Territorial ¿Dónde situar el enfoque del Desarrollo Territorial dentro de los Estudios sobre el Desarrollo Económico?

Alburquerque, F. (2015b). El enfoque del desarrollo económico territorial. En Enfoque, estrategias e información para el Desarrollo Territorial. Los aprendizajes desde ConectaDEL. (pp. 15-45). Buenos Aires: BID-FOMIN. Recuperado a partir de http://www.conectadel.org/biblioteca-2-2/?did=364

Arocena, J. (1995). El desarrollo local: un desafío contemporáneo. Caracas: CLAEH (Centro Latinoamericano de Economía Humana).

Barreiro Cavestany, F. (s. f.). Desarrollo desde el Territorio (A propósito del desarrollo local). Instituto Internacional de Gobernabilidad. Recuperado a partir de http://www.iigov.org

Costamagna, P. (2015). Los procesos políticos y de formación en la construcción de capacidades para el Desarrollo Territorial. País Vasco: Universidad del País Vasco.

Costamagna, P., & Larrea, M. (2015). El enfoque pedagógico y la investigación acción para el desarrollo Territorial. En Enfoque, estrategias e información para el Desarrollo Territorial. Los aprendizajes desde ConectaDEL. FOMIN.

Costamagna, P., & Pérez Rossi, S. (2015). Enfoque, estrategias e información para el Desarrollo Territorial. FOMIN. Recuperado a partir de http://www.conectadel.org/biblioteca-2-2/?did=364

Karlsen, J., & Larrea, M. (2015). Desarrollo territorial e investigación acción: innovación a través del diálogo. Bilbao: Universidad de Deusto.

Mas Verdú, F. (s. f.). Centros tecnológicos y sistemas regionales de innovación: modelos europeos. Investigaciones Regionales (3), 129-161.

Maturana, H. (1992). El Sentido de lo Humano (4ra Edición). Santiago de Chile: Ediciones Pedagógias Chilenas.

Mayntz, R. (1998). New challenges to governace theory.Jean Monet Chair Paper RSC, (98/50).Recuperado a partir de http://www.iue.it/RSC/Mayntz.htm

Pírez, P. (1995). Actores sociales y gestión de la ciudad. Recuperado a partir de http://www.cedet.edu.ar/Archivos/Bibliotecas/pirez_actores.pdf/

Samoilovich, D., Nardacchione, G., Muller, E., Koschatzky, K., Walter, G., &Zenker, A. (2005).Instituciones de apoyo a la tecnología y estrategias regionales basadas en la innovación. Buenos Aires: Naciones Unidas.

Vázquez Barquero, A. (2005). Las nuevas fuerzas del desarrollo. Barcelona: Antoni Bosch.