The pedagogical intervention, profile and identity of graduates from what is known, said and done in the Bachelor of Education Sciences at the National University of Córdoba

Authors

  • Caren Natacha Rosso Escuela de Ciencias de la Educación. FFyH. UNC

Keywords:

professional identity, pedagogical intervention, traditions, PPS, Research Work

Abstract

This paper is about the professional identity configuration of graduates of PPS modality of Education Sciences at Philosophy and Humanities Faculty (UNC). In other words, it deals with the question about how one has come to be what one is being, understanding what we do –and the practices that are generated from them– defines who we are and our prospects about what we supposedly do.
An early answer is that the unstable nature of professional identity as much as the same academic field are conditioned and directly related to the discussion between German idealistic tradition –from which comes the word Pedagogy–, and, on the other hand, French tradition with the nomination of Science Education. Today, these traditions are evidently in the curricular division between the PPS modality and the Research Work (Thesis) as graduation options.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abrate, L. (2014). Pedagogía y Educación. El objeto de estudio y la especificidad de la Pedagogía.

Abratte, Liliana; Enrico, Juliana; Gelmi, Eda; Leiva, Esteban; Rufinetti, Edgar; Sota, Eduardo; Testa Ana (2016). XIV Encuentro Nacional de Carreras de Educación y Ciencias de la Educación de Universidades Nacionales. Formación, Política y Educación. Facultad de Filosofía y Humanidades. Archivos de Ciencias de la Educación, 10(10), e016-e016.

Aubenque, P. (2010). La prudencia en Aristóteles/La prudence chez Aristote (No. 1). Las Cuarenta.

Avanzini, G. (1979). La pedagogía en el Siglo XX, Narcea, Madrid.

Carr, W., & Kemmis, S. (1986). Una aproximación crítica a la teoría y la práctica. W., Carr y S., Kemmis. En Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado, Barcelona: Martínez Roca, 140-166.

Delprato, Uanini, Vissani y Zamanillo (2018) Informe de la Comisión de Prácticas Profesionales Supervisadas para el Consejo de Escuela de Ciencias de la Educación. Córdoba Capital

Furlán, A. (1993). Notas sobre la pedagogía. En Cuadernos pedagógicos universitarios. Universidad de Colima. México.

Furlán, A. (1999) Notas sobre la Pedagogía, en Furlán y Pasillas “El campo pedagógico, UNAM, México.”

Furlán, A., & Pasillas Valdez, M. A. (1989). La institución de la pedagogía como racionalización de la educación. En Díaz Barriga, A., Furlan, A., Carrizales, C., Geneyro, J. C., Pasillas, M. A, El discurso pedagógico. Análisis, debate y perspectivas, México, Editorial Dilema.

Furlan, A., & Pasillas Valdez, M. Á. (1993). Investigación, teoría e intervención en el campo pedagógico. Perfiles Educativos, (61).

Libaneo, P. y otros. (1996). ¿Pedagogía, ciencia de la educación?, San Pablo, Cortéz.

Pacheco, M. (2004). Reflexiones en torno a la construcción del espacio de la extensión universitaria hoy. Cuadernos de Educación, (3).

Ríos Beltrán, R. (2013). Las ciencias de la educación. Entre Universalismo y Particularismo Cultural. Revista Iberoamericana de Educación.

Sanjurjo de López, L. O. (1998). El estatuto científico de la Pedagogía: entre la crítica y la posibilidad. Innovación Educativa (8).

Volpi, F. (2017). Rehabilitación de la filosofía práctica y neo-aristotelismo. Anuario filosófico, 189-214.

Published

2024-02-08

How to Cite

Rosso, C. N. (2024). The pedagogical intervention, profile and identity of graduates from what is known, said and done in the Bachelor of Education Sciences at the National University of Córdoba. Síntesis, (14), 52–65. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sintesis/article/view/44266