Updates of Neobaroque on the works of Gabriela Cabezón Cámara and Camila Sosa Villada

Image and counter-conquest in contemporary Baroque

Authors

  • Eva Ponsati Cohen Escuela de Letras. FFyH. UNC

Keywords:

Neobaroque, contemporary Argentinean literature, image, counter-conquest

Abstract

This research examines the Baroque aesthetic in Latin America and its updates on contemporary literature. The Argentinean novels Slum Virgin (2009) and The adventures of China Iron (2017) by Gabriela Cabezón Cámara as well as The Queens of Sarmiento Park (2019) by Camila Sosa Villada enable a Baroque reading that brings up the questions regarding the categories of image and counter-conquest. This research puts forward the image and visual games as central to the Baroque, combined with the Latin American tensioned syncretism that becomes insurrection and counter-conquest. José Lezama Lima’s notions of indiátide and counter-conquest, in addition to the Severo Sarduy’s categories and systematization of the Neobaroque theory, are the core of
this research. Throughout this work I articulate concepts such as the anachronistic image (Georges Didi-Huberman), retombeé (Sarduy) and resonance (Lezama Lima). Current studies on the Neobaroque field such as the works of Valentín Díaz and Mabel Moraña provide the necessary openness to establish points of contact between the aesthetic issues within Didi-Huberman’s approach and the theoretical journey proposed by Lezama Lima and Severo Sarduy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• Cabezón Cámara, G. (2009). La Virgen Cabeza. Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora.

• Cabezón Cámara, G. (2017). Las aventuras de la China Iron. Buenos Aires: Literatura Random House.

• Bataille, G. (1997). Las lágrimas de Eros. Barcelona: Tusquets Editores.

• Díaz, V. (2010) “Viaje e invención de América Latina. Entre el pop y el neobarroco”. Buenos Aires/Río de Janeiro: Revista Grumo.

• Díaz, V. (2012) “Mapa del Imperio. Néstor Perlongher y el barroco” Buenos Aires: Revista la Biblioteca.

• Díaz, V. (2015) Barroco y modernidad en la teoría estética del siglo XX . Tesis doctoral. Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras.

• Díaz, V. (2016) “Walter Benjamin. La actualidad de la arqueología filosófica y el futuro de la filología”. Filología. Buenos Aires: UBA.

• Díaz, V. (2017) Episodios críticos de la modernidad latinoamericana. Buenos Aires: Universidad Nacional Tres de Febrero. Eduntref.

• Díaz, V. (2019) “Todas las crisis, un concepto: las artes en la encrucijada”. Buenos Aires: Chuy, Revista de estudios latinoamericanos.

• Didi-Huberman, G. (2006) Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Trad. Oscar Oviedo Funes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

• Didi-Huberman, G. (2017) Lo que vemos, lo que nos mira. Manantial, Buenos Aires, 2017.

• Didi-Huberman, G. (2017) Insurrecciones. Barcelona: Museu Nacional d'Art de Catalunya; 1er edición.

• Lezama Lima, J. (1981) “Analecta del reloj”. El reino de la imagen. Caracas, Venezuela: Ed. Julio Ortega. Biblioteca Ayacucho, pp. 218-235.

• Lezama Lima, J. (1981) “La cantidad hechizada”. El reino de la imagen. Caracas, Venezuela: Ed. Julio Ortega. Biblioteca Ayacucho, pp. 313-355.

• Lezama Lima, J. (1981) “La imagen histórica”. El reino de la imagen. Caracas, Venezuela: Ed. Julio Ortega. Biblioteca Ayacucho, pp. 327-333.

• Lezama Lima, J. (1981) “La curiosidad barroca”. El reino de la imagen. Caracas, Venezuela: Ed. Julio Ortega. Biblioteca Ayacucho, pp. 384-399.

• Perlongher, N. (1997) Prosa Plebeya. Ensayos 1980-1992. Buenos Aires: Ediciones Colihue.

• Santucci, S. F. (2016) Relaciones entre la poesía y pintura en el neobarroco. El caso de Severo Sarduy. Tesis doctoral. Universidad Nacional de Córdoba.

• Sarduy, S. (2011). El Barroco y el Neobarroco. Apostillas por Díaz, V. Editorial El cuenco de plata. Buenos Aires.

• Sarduy, S. (1987). Ensayos generales sobre el barroco. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

• Sarduy, S. (2000). Antología. México, D. F. Fondo de cultura económica.

• Sosa Villada, C. (2019) Las malas. Tusquets editores. Buenos Aires.

Published

2023-12-29

How to Cite

Ponsati Cohen , E. (2023). Updates of Neobaroque on the works of Gabriela Cabezón Cámara and Camila Sosa Villada: Image and counter-conquest in contemporary Baroque. Síntesis, (13), 63–77. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sintesis/article/view/44028

Issue

Section

Artículos

Categories