Coming back to Marosa

(Neo)barroqu/se itineraries for a latinamerican reading

Authors

  • Tomás Siac Escuela de Letras (FFyH-UNC)

Keywords:

Marosa di Giorgio, Barroque, Neobarroque, Neobarrose, uruguayan poetry

Abstract

This text reflects about reading implications from a baroque perspective. Based on my graduate thesis of Marosa di Giorgio poetic work, I will reconstruct the potencies of this american expression. To do so, I will recuperate the inscription of this poet in this aesthetic. Moreover, I will revisit Lezama Lima’s proposal on this literary tradition. 
In a second instance, I will recover the drifts that the Neobaroque —from Severo Sarduy’s tesis— means and how it is complemented with Néstor Perlongher’s Neobarrose, as a (de)territorialized inscription. In order to do so, I will compare both historical drifts —the Cuban and the one from Rio de la Plata—, as well as their critical openings. Far from affirming whether or not the uruguayan poet belongs to this aesthetic, I seek to establish what the Baroque allows us to see, and what methodological decisions are necessary when outlining an analysis that includes this american proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Solís, A. O. (2021). Neobarroso. En M. J. Rossi y A. González (comp.), Glosario de términos (neo)barrocos: con imágenes de Nuestramérica (pp. 179-185). Eudeba.

Bruña Bragado, M. J. (2008). ‘Inventivas’ (neo)barrocas en el Uruguay. Revista Nuestra América, 6, 99-113. http://hdl.handle.net/10284/2597

Bruña Bragado, M. J. (2017). Irreverencia queer: Poéticas del disenso en el neobarroco de Marosa di Giorgio. Revista de la Biblioteca Nacional. Marosa, 13, 203-214. http://bibliotecadigital.bibna.gub.uy:8080/jspui/handle/123456789/60404

Diaz, V. (2015). Barroco y modernidad en la teoría estética del siglo XX [Tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires]. FILO:Digital. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/4666

Diaz, V. (2021). Neobarroco Neo-barroco. En M. J. Rossi y A. González (comp.), Glosario de términos (neo)barrocos: con imágenes de Nuestramérica (pp. 171-178). Eudeba.

Echavarren, R. (1992). Marosa di Giorgio, última poeta del Uruguay. Revista Iberoamericana, 160, 1103-1115. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1992.5096

Echavarren, R. (2004). Marosa di Giorgio. GUARAGUAO, 9(19), 89-90. http://www.jstor.org/stable/25596423

Echavarren, R., J. Kozer y J. Sefamí (2016). Medusario: Muestra de poesía latinoamericana. Ærea | Carménère

Espina, E. (2017). Las palabras ven, las imágenes escriben. Una poética del entendimiento. Revista de la Biblioteca Nacional. Marosa, 13, 65-77. http://bibliotecadigital.bibna.gub.uy:8080/jspui/handle/123456789/60415

Lezama Lima, J. (2014). La expresión americana. En Ensayos barrocos. Imagen y figuras en América latina (pp 211-292). Colihue.

Lockhart, W. (2017). El mundo poético de Marosa di Giorgio. Revista de la Biblioteca Nacional. Marosa, 13, 165-169. http://bibliotecadigital.bibna.gub.uy:8080/jspui/handle/123456789/60400

Lujan, M. G. (2018). Transmutaciones neobarrocas: corporalidades en tensión en Misales de Marosa Di Giorgio. RECIAL, 9(14), 1-20. https://doi.org/10.53971/2718.658x.v9.n14.22937

Minelli, M. A. (2003). Las olvidadas del neobarroso: Alejandra Pizarnik y Marosa di Giorgio. La Aljaba, 8, 193-207. https://repo.unlpam.edu.ar/handle/unlpam/5157

Perednik, J. S. (1995). Algunas proposiciones sobre el “neobarroco”, la crítica y el síntoma. Xul, 11, pp. 51-2.

Perlongher, N. (2016). Prosa plebeya: Ensayos 1980-1992. Colihue.

Rossi, M. J. (2021). Método (Neo)Barroco. En M. J. Rossi y A. González (comp.), Glosario de términos (neo)barrocos: con imágenes de Nuestramérica (pp. 141-152). Eudeba.

Sarduy, S. (2013a). Escrito sobre un cuerpo. En Obras III. Ensayos (pp. 25-127). Fondo de Cultura Económica.

Sarduy, S. (2013b). El barroco y el neobarroco. En Obras III. Ensayos (pp. 399-425). Fondo de Cultura Económica.

Sarduy, S. (2013c). El heredero. En Obras III. Ensayos (pp. 427-439). Fondo de Cultura Económica.

Sarduy, S. (2013d). Imágenes del tiempo inmóvil. En Obras III. Ensayos (pp. 440-445). Fondo de Cultura Económica.

Downloads

Published

2024-11-14

Issue

Section

Artículos

Categories

How to Cite

Coming back to Marosa: (Neo)barroqu/se itineraries for a latinamerican reading. (2024). Síntesis, 15, 134-148. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sintesis/article/view/47137