What We Were, What We Are, What We Want to Be: Elements for a Critical Teaching of Music Histories in College

Authors

  • Raymi Ezequiel Acebo Vietto Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Art history, Musicology, Music education, Aesthetic education, Educational research

Abstract

The aim of this article is to reflect on the educational processes in the area of music history, based on the analysis and critical reconstruction of a technology-mediated involvement experience with a higher education institution in the city of Córdoba, carried out in 2020. Based on ethnographic records and our educational autobiography, and bringing into consideration the musicological-historiographical discussions on the repertoire of the American musical baroque, we review our practices from the pedagogical and philosophical perspectives of Stubley, Adorno, Swanwick, Eagleton and Carlino, among others.

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Author Biography

Raymi Ezequiel Acebo Vietto, Universidad Nacional de Córdoba

Es Profesor en Composición Musical por la Facultad de Artes de la Universidad Nacional de Córdoba (2021). Se desempeña como ayudante alumno del Seminario de Historia de la Música y Apreciación Musical: Medioevo-Renacimiento. Integró el Grupo de Musicología Histórica Córdoba con el que participó en la catalogación del fondo musical del Archivo Histórico del Convento “San Jorge” de la Orden de Frailes Menores. Ha ejercido como organista en las Basílicas de La Merced y de Santo Domingo. Actualmente es coreuta en el Coro Municipal de Jóvenes. Sus campos de interés abarcan la música antigua, la música contemporánea y las posibilidades compositivas de su interjuego mediante la intertextualidad y la variación permutacional.

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Published

2022-12-01

How to Cite

Acebo Vietto, R. E. (2022). What We Were, What We Are, What We Want to Be: Elements for a Critical Teaching of Music Histories in College. Sendas, 5, 65–81. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sendas/article/view/39502

Issue

Section

Arte, territorio y comunidades