On a Criolla Comicality: Corporal Dramaturgy in Physical Theatre

Authors

  • Agustina Vargas Vieyra Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

performing arts, humor, popular theatre, play

Abstract

This work inquires about corporal dramaturgy in physical theatre from the triad play, comic action and sensitive gaze. It proposes a hybrid scenic creation from the articulation of theatrical techniques of popular theatre to approach a physical humor. Comicality becomes corporal and gestual, and the game-playing opens the possibility of the agency of joy and desire, so the theatrical event becomes a playful, sensitive and laughable experience. We review the hybrid and collaborative methods of the local theatrical practice in terms of “lo criollo” addressing both its territory and identity related singularities in the context of comical independent theatre in Córdoba. 

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Author Biography

Agustina Vargas Vieyra, Universidad Nacional de Córdoba

Artista escénica, actriz cómica e iluminadora. Licenciada en Teatro (FA-UNC). Forma parte de la compañía Burdas desde el año 2018, grupo teatral que se dedica al Humor Físico y la Comicidad desde una perspectiva híbrida, territorial y popular. Se ha formado en actuación, payasería, dramaturgia, puesta en escena y gestión de proyectos artísticos. Ahora estudia poesía y commedia dell’ arte. Participó de numerosos festivales nacionales e internacionales con sus últimas puestas en escena Criollas, una subversión gaucha y Cabos Sueltos

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Published

2022-12-01

How to Cite

Vargas Vieyra, A. (2022). On a Criolla Comicality: Corporal Dramaturgy in Physical Theatre. Sendas, 5, 9–27. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sendas/article/view/39499

Issue

Section

Debates conceptuales y análisis sobre producciones artísticas