“We Don’t See the Night in Summer”. Intrusions of art in psychiatric institutions.

Authors

  • Silvia Marcela Vera Barros Alvarado Facultad de Arte y Diseño, Universidad Provincial de Córdoba

Keywords:

Arts, Mental Health, Psychiatric, Mapping

Abstract

This work is part of the bachelor’s degree in Arts and Cultural Management`s final paper, from Córdoba  Provincial University. This work arises from the experience of giving an art workshop in a neuropsychiatric hospital. Accounts from this workshop`s artistic experiences were put on paper, from which further  questions arise to reflection the role of art in the field mental health, achieving a rizomatic growth that does not rule out the desire and motivation art itself promotes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvia Marcela Vera Barros Alvarado , Facultad de Arte y Diseño, Universidad Provincial de Córdoba

Nací en Lima, Perú. Soy profesora de Artes Visuales por la Escuela Superior José Figueroa Alcorta y licenciada en Arte y Gestión Cultural por la Universidad Provincial de Córdoba. Participé de clínicas artísticas con Lucas Di Pascuale, Marina Cisneros y Fabhio Di Camozzi. Me formé en torno al tema “Arte, política y Memoria” con la Dra. Soledad Alejandra González, Daniela Lucena y Ana Longhoni. Como artista, participo del colectivo de mujeres “Mujeres en La Perla” con la muestra “Ellas, ustedes, nosotres” desarrollada junto a Gabriela Morales. Actualmente resido en Rio Ceballos, Córdoba.

References

Almeida, M. E. (2004). La presencia del otro, los silencio del nosotros. Revista Desde El Fondo, (27).

Almeida, M. E. (2019). Inundación. Córdoba: Documenta Escénicas.

Anguio, M. B. (2015). Herramientas de taller para una didáctica propiciadora de subjetivación en artes visuales [tesis doctoral]. Universidad Nacional de La Plata. Disponible en http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/48535

Bourriaud, N. (2006). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

Congreso de la Nación Argentina. (25 de noviembre de 2010) Ley de salud mental. [N°26.657]. http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/175000-179999/175977/norma.htm

Crimp, D. (2012). Posiciones Críticas. Ensayos sobre las políticas de arte y la identidad. Madrid: Akal.

Deleuze G. (1986). La vida como obra de arte. Entrevista con Didier Eribon. Le Nouvel Observateur, 132-141.

Deleuze, G y Guattari, F. (2002). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-textos.

Diaz, S. (2014). Arte y pensamiento en Gilles Deleuze. Una experiencia lúdico-estética más allá de la interpretación. Fedro, Revista de Estética y Teoría de las Artes (13), 70-78. http://institucional.us.es/fedro/uploads/pdf/n13/diaz.pdf

Ferigato, S., Sy, A., y Resende Carvalho, S. (2011). Explorando las fronteras entre la clínica y el arte: relato de una experiencia junto al Frente de Artistas del Borda. Salud colectiva, 7(3), 347-363. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73122306005

Flusser, V. (1994). Los Gestos. Fenomenología y comunicación. Barcelona: Herder.

Friera, S. (11 de noviembre de 2000). Las putas y los locos son la cloaca de la sociedad. Página 12, p. 32. https://www.pagina12.com.ar/2000/00-11/00-11-11/pag32.htm

García Canclini, N. (2006). La Producción Simbólica. Teoría y método en sociología del arte. México: Siglo XXI Editores.

Peccora, M. (2009, 26 de junio). Marisa Wagner: Los Montes de la Loca. Periódico VAS Buenos Aires. https://www.periodicovas.com/marisa-wagner-los-montes-de-la-loca/

Reberendo, F. (2020). ¿Esquizoanálisis?. Esquizoanálisis web. https://www.esquizoanalisisweb.com/qu-es-el-ezquizoanlisis

Rolnik, S. (1989). Cartografía Sentimental. Medicina y Arte. Porto Alegre: Editora da UFRGS.

Rolnik, S. (2005). Geopolítica del rufián (o del chuleo, o del cafishio). En F. Guattari y S. Rolnik, Micropolítica. Cartografía del deseo. Buenos Aires: Tinta Limón.

Rolnik, S. (2006). ¿El arte cura?. Quaderns portàtils - MACBA. https://www.macba.cat/es/aprender-investigar/publicaciones/arte-cura

Rolnik, S. (2007) La memoria del cuerpo contamina el museo. European Institute for Progressive Cultural Policies. https://transversal.at/transversal/0507/rolnik/es

Rolnik, S. 1996. “El híbrido de Lygia Clark”. En Lygia Clark (Catálogo de exposición). Barcelona: Fundación Antoni Tapies.

Sava, A. (2008). Frente de Artistas del Borda. Una experiencia desmanicomializadora. Arte, lucha y resistencia. Buenos Aires: Ediciones Madres Plaza de Mayo.

Urbani, V. (2012). El taller de títeres, un dispositivo productor de subjetivación. Análisis de un taller de títeres en el hospital neuropsiquiátrico provincial de Córdoba [trabajo final de grado]. Universidad Nacional de Córdoba.

Wagner, M. (1996). Los montes de la loca. Buenos Aires: Ediciones Baobab.

Published

2021-12-20

How to Cite

Vera Barros Alvarado , S. M. (2021). “We Don’t See the Night in Summer”. Intrusions of art in psychiatric institutions. Sendas, 4, 215–235. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sendas/article/view/36292

Issue

Section

Arte, territorio y comunidades