The action of the word on stage. Scenic research into the play 4.48 Psychosis by Sarah Kane.

Authors

  • Néstor Curiqueo Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba
  • Victoria Vaccalluzzo Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

performing arts, contemporary theatre, artistic creation

Abstract

The work recovers the development of an investigation based on the scenic montage of the text 4.48 Psychosis by Sarah Kane. It consisted of the final project for the Bachelor of Theater at Facultad de Artes - UNC. Reflects about the scenic saying in terms of action and stage production as a technical singularity generated within each creation process. Contributions from theater studies are retaken, in particular, Berry, Pavis, Barba and Dubatti, philosophical concepts such as becoming (Deleuze), event (Badiou) and technique (Heidegger) are recovered, and specific contributions of the physiological aspects of the voice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Néstor Curiqueo, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba

Licenciado en Teatro de la UNC (Universidad Nacional de Córdoba, Argentina). Experiencia variada en el campo teatral y formaciones complementarias, desarrollo en diferentes áreas dentro del oficio escénico (Pedagogía, Dirección, Actuación, Dramaturgia, Gestión y Escenotecnia). Participación en producciones escénicas, de investigación, trabajos de acompañamiento y coordinación grupal.

Victoria Vaccalluzzo, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba

Victoria Vaccalluzzo es actriz paranaense, reside en la ciudad de Córdoba, dónde realizó sus estudios teatrales. Licenciada en Teatro con orientación actoral de Facultad de Artes - Universidad Nacional de Córdoba (FA-UNC). Es estudiante del Profesorado de Teatro y del Doctorado en Artes (FA-UNC). Ha participado en proyectos de realización escénica y de investigación en artes.

References

Azócar Fuentes, M. J., Edwards Salas, B., Monsalve, S. A., Ortega Villegas, F. & Wulf Díaz, F. (2008). Caracterización de la técnica de apoyo respiratorio utilizada por cantantes líricos y actores de teatro [Tesis de pregrado]. universidad de Chile, Facultad de Medicina, Escuela de Fonoaudiología, Santiago de Chile.

Badiou, A. (1997). Deleuze “El clamor del ser”. Buenos Aires: Manantial.

Barba, E. (1995). Más allá de las islas flotantes. México: Escenología.

Berry, C. (2014). Texto en acción. Madrid: Fundamentos.

Bourdieu, P.; Chamboredon, J.-C. y Passeron, J.-C. (1975). El oficio de sociólogo. Buenos Aires: Siglo XXI.

Deleuze, G. (2005). Lógica del sentido. Buenos Aires: Paidós.

Dubatti, J. (2012). Introducción a los estudios teatrales. Propedéutica. Buenos Aires: Atuel.

Heidegger, M. (1994). La pregunta por la técnica, Conferencias y artículos. Barcelona: Ediciones del Serbal.

Kane, S. (2009). Ansia 4.48 Psicosis. (Trad. de Rafael Spregelburd Prólogo de Jorge Dubatti). Buenos Aires: Losada.

Pavis, P. (2014). Diccionario de la performance y del teatro contemporáneo. México: Paso de gato.

Published

2021-12-20

How to Cite

Curiqueo, N., & Vaccalluzzo, V. (2021). The action of the word on stage. Scenic research into the play 4.48 Psychosis by Sarah Kane. Sendas, 4, 155–172. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sendas/article/view/36290

Issue

Section

Reflexiones en torno a obras y procedimientos compositivos propios