Dance and Archive into “Proyecto Oobleck”: Towards Postdisciplinary Ways of Artistic Production

Authors

  • Julia Giraudo Universidad Provincial de Córdoba

Keywords:

dance, archive, artistic creation, post discipline

Abstract

This article proposes a reflexive approach to the production process of Proyecto Oobleck. Starting from the concepts of post-discipline (Laddaga, 2006) and archive desire (Lepecki, 2013), it explores the ways of facing and giving new meanings to unforeseen events, so as to transform the impossibility of replaying an scenical work into the possibility of permanence as an artistic process. The investigation proposes to elucidate some aspects that affect dance composition and that modify the conventional format of a scenical work, in order to invent a sort of cultural ecology (Laddaga, 2006) based on the production of links, records and updates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Julia Giraudo, Universidad Provincial de Córdoba

    Nació en Sunchales y vive en Córdoba, Argentina. Licenciada en Arte y Gestión Cultural por la Universidad Provincial de Córdoba y Técnica Superior en Métodos Dancísticos (ESIT “Roberto Arlt”). Bailarina, directora y productora en diferentes obras e intervenciones escénicas independientes. Recibió el Premio Estímulo a Jóvenes Creadores/Directores por la Subdirección de Artes Escénicas de la provincia con Oobleck-No newtonianos (2017). Coordina talleres de danza y laboratorios creativos. Actualmente se desempeña como adscripta en Práctica Profesionalizante II de la Lic. en Composición Coreográfica (UPC) y participa del Laboratorio de creación Colectivo entre Neblinas, dirigido por Paola Overmeer Lemos.

References

Fernández, V. (2017). Cuerpo y Escena contemporánea. La experiencia sensible y el vínculo con lo real en la práctica de la improvisación compositiva [tesis doctoral, Universidad Nacional de Córdoba]. Repositorio Institucional UNC. http://hdl.handle.net/11086/6840

Laddaga, R. (2006). Estética de la emergencia. La formación de otra cultura de las artes. Adriana Hidalgo editora.

Landowski, E. (2012). ¿Habría que rehacer la semiótica? Contratexto, 20, 127-155. https://doi.org/10.26439/contratexto2012.n020.176

Lepecki, A. (2013). El cuerpo como archivo: el deseo de recreación y las supervivencias de la danza. En I. de Naverán y A. Écija (eds.), Lecturas sobre danza y coreografía (pp. 63-84). Artea.

Published

2022-12-01

Issue

Section

Reflexiones en torno a obras y procedimientos compositivos propios

How to Cite

Dance and Archive into “Proyecto Oobleck”: Towards Postdisciplinary Ways of Artistic Production. (2022). Sendas, 5, 45-63. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sendas/article/view/39501