Being a nurse , inthe voice of referents. " 202 years of nursing, live "

Authors

  • Stella Arrieta
  • Guillermo Baralle
  • Silvia Catalini
  • Germán Galera

Keywords:

Nursing. Gender. Students

Abstract

Every 12th of May, the International Nurses Day is celebrated, which commemorates the birth of Florence Nightingale. The initiative comes from the International Council of Nurses (ICN), which distinguishes nurses’ contributions to each of the work areas. At the Nursing School of the School of Medical Sciences of the National University of Córdoba, an experience was
carried out during five virtual interview meetings via the Instagram application. The meetings had the objective of becoming acquainted with the referents’ own meaning of being a nurse from their own voices in their own workspaces and throughout their careers. By expressing their motivations to choose the Nursing Licentiate Course, an expression of a significant caregiving
experience emerges. As a part of the extensive careers of the protagonists of this experience, it is worth pointing out their work from a dimension that takes into account the implementation of gender-perspective policies at their workplaces. The experience leads to the conclusion that, in order for future generations to transmit values of equality, it is key to have a strong education in
gender policies from the standpoint of a critical social paradigm that allows for the transmission of interest, of an analytical view, of deconstruction and of mobilization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Stella Arrieta

Estudiante de 2° año de la Licenciatura en Enfermería. Integrante de la Comisión de Género(s)
y Prevención de violencia(s). EE - FCM - UNC. Contacto: stella.arrieta@mi.unc.edu.ar
ORCID: https://orcid.org/0000- 0003-0372-6088

Guillermo Baralle

Estudiante de 2° año de la Licenciatura en Enfermería - Integrante de la Comisión de Género(s)
y Prevención de violencia(s). EE - FCM - UNC. Contacto: guille-barale@mi.unc.edu.ar
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5714-8311

Silvia Catalini

Lic. en Enfermería. Escuela de Enfermería FCM UNC - Docente de la Cátedra de Enfermería
en Salud Mental. EE - FCM - UNC. Integrante de la Comisión de Género(s )y Prevención de
violencia(s). EE - FCM - UNC. Contacto: silvia.catalini@mi.unc.edu.ar
ORCID: http://orcid.org/00000003-3907-7235

Germán Galera

Lic. en Enfermería - Coordinador de la Comisión de Género de FEPUC - Integrante de la
Comisión de Género(s) y Prevención de violencia(s). EE - FCM - UNC. Hospital Materno
Neonatal “MINISTRO DR. RAMÓN CARRILLO”. Contacto: psiquecat1@gmail.com
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4088-2733

References

Albar, M.J., y Sivianes-Fernández, M. (2016). Percepción de la identidad profesional de la enfermería en el alumnado del grado. Enfermería Clínica. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2015.10.006

Amezcua, Manuel. (2018). ¿Por qué decimos que la Enfermería es una disciplina bien establecida? Índice de enfermería, 27 (4), 188-190. Epub 20 de enero de 2020. Recuperado el 26 de junio de 2022, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132 12962018000300002&lng=es&tln

Casiani 2018. Perspectivas de enfermería y la campaña “Enfermería ahora”. Rev. Bras. Enferm. 71 (5) Septiembre-octubre 2018.

https://doi.org/10.1590/0034-7167.2018710501Cassiani SHB, Munar Jimenez EF, Umpiérrez Ferreira A, Peduzzi M,

Leija Hernández C. (2020). La situación de la enfermería en el mundo y la Región de las Américas en tiempos de la pandemia de COVID-19. Rev Panam Salud Publica.;44:e64.https://doi.org/10.26633/RPSP.2020.64

Hernández Mellado, M. (2020). La formación de grado de enfermería, una visión integral de la realidad de la práctica enfermera. Conocimiento Enfermero.https://www.conocimientoenfermero.es/index.php/ce/article/view/101

Hidalgo Blanco, (2017). La decisión de estudiar enfermería: motivación y expectativas de los alumnos de primer curso de la universidad de Barcelona(Tesis Doctoral).http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/118163/1/MAHB_TESIS.pdf

Kérouac, S. et al. (1996). El Pensamiento enfermero. Barcelona, España: Masson S.ALarrosa, J. (2006). Sobre la Experiencia. Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona.http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/96984/1/566508.pdf

López, Maroto. M. 2020. La visión social de la enfermería desde una perspectiva de género. Universidad de Colombia. Tesis de grado.

https://eprints.ucm.es/id/eprint/61130/1/LOPEZ_MAROTO_M_TFG.pdf

Luengo Martínez, Carolina, & Paravic Klijn, Tatiana. (2016). Autonomía Profesional: factor clave para el ejercicio de la Enfermería Basada en la Evidencia. Index de Enfermería, 25(1-2), 42-46.http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100010&lng=es&tlng=es.

Marriner A, Raile M. Modelos y Teorías en Enfermería. Harcourt 6ed. Madrid. España: 2007.

Raile Alligood, M., & Marriner Toney, A. (2011). Modelos y Teorías de Enfermería (7.ª ed., p. 394, 395). Barcelona, España: Elsevier

Rodríguez Abrahantes, T., & Rodríguez Abrahantes, A. (2018). Dimensión ética del cuidado de enfermería. Revista Cubana de Enfermería.

http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/2430/383

Rodríguez Campo, V.A., & Valenzuela Suazo, S. (2012). Teoría de los

cuidados de Swanson y sus fundamentos, una teoría de mediano rango para la

enfermería profesional en Chile. Enfermería Global, 11(28), 316-322.

http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-

&lng=es&tlng=es

Rohrbach-Viadas, Cecilia. “Introducción a la teoría de los cuidados culturales enfermeros de la diversidad y de la universalidad de Madeleine Leininger”. Cultura de los cuidados. Año II, n. 3 (1. semestre 1998). ISSN 1138-1728,

pp. 41-45

Silva R, Silva G, & Fernandes J. (2019). Programa de residencia para

enfermeros: transformando saberes, prácticas y contextos organizacionales.

https://doi.org/10.15446/av.enferm.v37n1.79250

Rodríguez Campo, V.A., & Valenzuela Suazo, S. (2012). Teoría de los cuidados de Swanson y sus fundamentos, una teoría de mediano rango para la enfermería profesional en Chile. Enfermería Global, 11(28), 316-322. Recuperado en 28 de junio de 2022, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412012000400016&lng=es&tlng=es

Published

2022-12-19

How to Cite

Arrieta, S., Baralle, G., Catalini, S., & Galera, G. (2022). Being a nurse , inthe voice of referents. " 202 years of nursing, live ". Crear En Salud, (19). Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revcs/article/view/39701

Issue

Section

RELATOS DE EXPERIENCIAS