El whatsapp: una oportunidad de interacción en contexto de pandemia

Authors

  • Silvia Catalini
  • Julio Torres

Keywords:

Mobile phone – Learning – Nursing education – Educator

Abstract

Mobile phones and the WhatsApp application are widely used as a means of communication; however, in the university environment, the application is not recognized as an official means of communication nor as an ICT resource, although it cannot be denied how useful it might be to launch an educational innovation. The current experience was aimed at providing an account
of the use of the device to aid the teaching-learning process. The participants were 3 educators and a total of 58 students of the Nursing Licentiate Course belonging to the Dean Funes branch in the province of Córdoba. The participants were told to create a WhatsApp group chat for the Nursing in Mental Health course, 1986 curriculum, which was taught during the second term of the year 2020. The proposal was carried out in the context of the COVID-19 pandemic and, thus, educators considered that the teaching-learning process is complemented by the functions of mobile phones and WhatsApp, which are integrated to the collaborative processes of communication and learning; therefore, the transfer of knowledge is facilitated through ICT, also taking into account that WhatsApp is a universal, free, accessible and personal application. The students who participated in the experience were between 23 and 53 years old. The group did not change from the beginning of the course up to the end of the academic year. The main questions were related to the practical experience during the holistic interview, to integrated practical assignments on the logbook and, to a lesser extent, to specific aspects of administrative matters, such as the criteria to pass the course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia Catalini

Lic. en Enfermería. Universidad Nacional de Córdoba.
Contacto: silvia.catalini@mi.unc.edu.ar - ORCID: http://orcid.org/00000003-3907-7235

Julio Torres

Lic. en Enfermería. Universidad Nacional de Córdoba
Contacto: j-to-2@hotmail.com - ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6913-4408

References

Clement, J. (2019). Más allá de la mensajería instantánea: WhatsApp como una herramienta de mediación y apoyo en la enseñanza de la Bibliotecología. https://www.statista.com/topics/2018/whatsapp/

Chenoll, A. (2018). Hacia una metodología del aprendizaje en línea eficaz y personalizada. Estudio comparativo entre tres modelos de aprendizaje y su eficacia online. En: Revista Azulejo para el aula de español. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/184987

Díaz Camacho, J.; Tinajero Villavicencio, M.; Hernández Villafaña, A.; Vital Elías, L. (2019). Las mejores prácticas de la educación en línea. En: Revista Enseñanza e Investigación en Psicología. https://www.revistacneip.org/index.php/ cneip/article/view/26/ 23

Guadamuz-Villalobos, Jairo (2020). Primeros pasos del aprendizaje móvil en Costa Rica: uso de WhatsApp como medio de comunicación en el aula. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/ view/10902/19074

Galvis Panqueva, A. (2019). En Direccionamiento estratégico de la modalidad híbrida en educación superior. Universidad de Los Andes Mena, M. (2018). En Carrera de Especialización en Educación y Nuevas Tecnologías. Módulo Tendencias Emergentes en Intervenciones Educativas en Línea.

Tobon, B.; Tobon, S.;Veytia-Bucheli, M.; Escudero, A. (2018). Hacia un nuevo concepto: Plataformas Virtuales Socio formativas. Revista Espacios. http://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-27.pdf

Rodríguez Valerio, D. (2020) Información, cultura y sociedad: revista del Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas. https://www.redalyc.org/jatsRepo/2630/ 263062301012/html/index.html

Ruiz Bolívar, Carlos. (2016). Redes Sociales y Educación Universitaria. Paradígma 37(1), 232-256. Recuperado en 25 de noviembre de 2021.

http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512016000100012&lng=es&tlng=es

Instituto Educativo Superior. (2018). El uso de las TIC en la formación de estudiantes en Instituciones de Educación Superior (IES) / Primera edición.

Villahermosa, Centro, Tabasco: Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. https://repositorios.fca.unam.mx/anfeca_docs/publicaciones/libros/anfeca_tic_min.pdf

Suárez Ramírez, J., C. (2018) WhatsApp: usos, dimensión emocional, beneficios y perjuicios en la vida de estudiantes universitarios. En: Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el ámbito de las TIC y las TAC. https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/52679/2/15.WhatsApp_usos_ dimension.pdf

Schwartzman, G.; Tarasow, F. y Trech, M. (2014). En Aprendizaje abierto y aprendizaje flexible: más allá de formatos y espacios tradicionales. ANEPCeibal, Montevideo. http://www.pent.org.ar/institucional/publicaciones/ dispositivos-tecnopedagogicos-linea-medios-interactivos-para-aprende

Published

2022-03-24

How to Cite

Catalini , S., & Torres, J. (2022). El whatsapp: una oportunidad de interacción en contexto de pandemia . Crear En Salud, (17). Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revcs/article/view/37133