Psychometric properties of the Gratitude Questionnaire (G-20) in a sample of Argentine adolescents

Main Article Content

Maria Carolina Klos
Cinthia Balabanian
Viviana Noemí Lemos
Gloria Bernabé-Valero
Joaquín García-Alandete

Abstract

The Gratitude Questionnaire (G-20) assesses interpersonal gratitude, gratitude before suffering, the recognition of personal gifts in personal experience and the expression of gratitude. In order to verify the factor structure of the G-20 in Argentine adolescents, an instrumental study was developed. The sample was composed of 370 students (M = 15.24; SD = 1.50), a CFA was performed based on the model proposed in the original scale and the composite reliability was calculated. Both the CFA adjustment indices and the penalty indices support a four-dimensional model (NFI, NNFI, IFI and CFI ≥ .94; RMSEA < .08; SRMR < .09). The composite reliability of the instrument was satisfactory for both the global scale (FC = .94) and for each of the dimensions (FC = .72 to .83). The G-20 presents satisfactory psychometric evidence that enables a valid and reliable evaluation of the gratitude construct in Argentine adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Klos, M. C., Balabanian, C., Lemos, V. N., Bernabé-Valero, G., & García-Alandete, J. (2020). Psychometric properties of the Gratitude Questionnaire (G-20) in a sample of Argentine adolescents. Argentinean Journal of Behavioral Sciences, 12(1), 50–59. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v12.n1.24316
Section
Original Articles
Author Biographies

Maria Carolina Klos, CIIPME-CONICETUniversidad Adventista del Plata

Becaria doctoral del grupo vinculado CIIPME (Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimentar "Dr. Horacio J. A. Rimoldi") unidad ejecuturo del CONICET. 

Profesora adjunta de las cátedras Metodología de la Investigación e Informática aplicada al ejercicio profesional, de la carrera Licenciatura en Psicología de la Universidad Adventista del Plata. 

 

Cinthia Balabanian, CIIPME-CONICETUniversidad Adventista del Plata

Becaria doctoral del grupo vinculado CIIPME (Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimentar "Dr. Horacio J. A. Rimoldi") unidad ejecuturo del CONICET. 

Profesora adjunta de las cátedras Metodología de la Investigación y Diseños de investigación, de la carrera Licenciatura en Psicología de la Universidad Adventista del Plata. 

 

Viviana Noemí Lemos, CIIPME-CONICETUniversidad Adventista del Plata

Investigadora independiente del CONICET.

Grupo vinculado CIIPME (Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimentar "Dr. Horacio J. A. Rimoldi"). 

Profesora titual en las cátedras de Psicometría, Metodología de la investigación e Informática aplicada al ejercicio profesional  de la carrera Licenciatura en Psicología de la Universidad Adventista del Plata. 

Gloria Bernabé-Valero, Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir

Facultad de Psicología. Dpto. de Ciencias de la Ocupación, Logopedia, Psicología Evolutiva y de la Educación . Profesora Agregada Doctora Acreditada.

Joaquín García-Alandete, Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir

Facultad de Psicología. Dpto. de Neuropsicobiología, Metodología y Psicología Básica y Social. Profesor Agregado Doctor Acreditado.

References

Abalo Piñeiro, J., Lévi Mangin, J. P., Rial Boubeta, A., & Varela Mallou, J. (2006). Invarianza factorial con muestras múltiples. En J. P. Lévy Mangin, & J. Varela Mallou (Eds.), Modelización con estructuras de covarianzas en ciencias sociales (pp. 259-278). Coruña: Netbiblo

American Psychological Association. (2010). American Psychological Association ethical principles of psychologists and code of conduct. Recuperado de: http://www.apa.org/ethics/code/index.aspx

Ato, M., López, J. J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. doi: 10.6018/analesps.29.3.178511

Auné, S. E., Abal, F. J. P., & Attorresi, H. F. (2019). Versión argentina de la Escala de Gratitud de Alarcón. Psicogente, 22(41), 1-21. doi: 10.17081/psico.22.41.3309

Bernabé-Valero, G., García-Alandete, J., & Gallego-Pérez, J. F. (2014). Construcción de un cuestionario para la evaluación de la gratitud: el Cuestionario de Gratitud–20 ítems (G-20). Anales de Psicología, 30(1), 278-286. doi: 0.6018/analesps.30.1.135511

Castro Solano, A. (2009). El bienestar psicológico: Cuatro décadas de progreso. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3), 43-72. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/274/27419066004.pdf

Cosentino, A. C. (2009). Evaluación de las virtudes y fortalezas humanas en población de habla hispana. Piscodebate, 10, 53-72. doi: 10.18682/pd.v10i0.388

Cuello, M. I. (noviembre, 2010). Nuevas proyecciones en psicología positiva: El estudio de la gratitud. Trabajo libre presentado en el II Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XVII Jornadas de Investigación Sexto Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Cuello, M. I., & Oros, L. B. (2016). Construcción de una escala para medir gratitud en niños y adolescentes. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 3(2), 35-41. Recuperado de: https://www.revistapcna.com/sites/default/files/16-09.pdf

Delle Fave, A., Bradar, I., Wissing, M. P., Araujo, U., Castro Solano, A., Freire, T, ... Soosai-Nathan, L. (2016). Lay definitions of happiness across nations: The primacy of inner harmony and relational connectedness. Frontiers in psychology, 7, 30. doi: 10.3389/fpsyg.2016.00030

Emmons, R. A., & McCullough, M. E. (2003). Counting blessings versus burdens: An experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life. Journal of Personality and Social Psychology, 84(2), 377-389. doi: 10.1037/0022-3514.84.2.377

Emmons, R. A., & McCullough, M. E. (2004). The psychology of gratitude. New York: Oxford University Press.

Emmons, R. A., McCullough, M. E., & Tsang, J. A. (2003). The assessment of gratitude. En S. J. Lopez, & C. R. Snyder (Eds.), Positive psychological assessment: A handbook of models and measures (pp. 327-341). doi: 10.1037/10612-021

Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American psychologist, 56(3), 218-226. doi: 10.1037/0003-066x.56.3.218

Fredrickson, B. L. (2004). The broaden–and–build theory of positive emotions. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B: Biological Sciences, 359(1449), 1367-1377. doi: 10.1098/rstb.2004.1512

Freitas, L. B. D. L., Pieta, M. A. M., & Tudge, J. R. H. (2011). Beyond politeness: The expression of gratitude in children and adolescents. Psicologia: Reflexão e Crítica, 24(4), 757-764. doi: doi: 10.1590/s0102-79722011000400016

Froh, J. J., Kashdan, T. B., Ozimkowski, K. M., & Miller, N. (2009). Who benefits the most from a gratitude intervention in children and adolescents? Examining positive affect as a moderator. The Journal of Positive Psychology, 4(5), 408-422. doi: 10.1080/17439760902992464

Froh, J. J., Sefick, W. J., & Emmons, R. A. (2008). Counting blessings in early adolescents: an experimental study of gratitude and subjective well-being. Journal of School Psychology, 46(2), 213-233. doi: 10.1016/j.jsp.2007.03.005.

Froh, J. J., Yurkewicz, C., & Kashdan, T. B. (2009). Gratitude and subjective well-being in early adolescence: Examining gender differences. Journal of adolescence, 32(3), 633-650. doi: 10.1016/j.adolescence.2008.06.006

García-Alandete, J., Rosa, E., & Sellés, P. (2013). Estructura factorial y fiabilidad del Purpose-In-Life Test. Universitas Psychologica, 12(2), 517-530. doi: 10.11144/javeriana.upsy12-2.efci

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2009). Análise multivariada de dados (6ta edición). Porto Alegre: Bookman.

Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55. doi: 10.1080/10705519909540118

Jöreskog, K., & Sörborm, D. (1993). LISREL 8: Structural Equation Modeling with the SIMPLIS Command Language. Chicago, IL: Scientific Software International Inc.

Kashdan, T. B., Mishra, A., Breen, W. E., & Froh, J. J. (2009). Gender differences in gratitude: Examining appraisals, narratives, the willingness to express emotions, and changes in psychological needs. Journal of personality, 77(3), 691-730. doi: 10.1111/j.1467-6494.2009.00562.x

Kirschman, K. J. B., Johnson, R. J., Bender, J. A., & Roberts, M. C. (2009). Positive psychology for children and adolescents: Development, prevention, and promotion. En S. J. Lopez & C. R. Snyder (Eds.), Oxford library of psychology. Oxford handbook of positive psychology (p. 133–148). doi: 10.1093/oxfordhb/9780195187243.013.0013

Lazarus, R., & Lazarus, B. (1994). Passion and Reason. Making Sense of Our Emotions. New York: Oxford University Press.

Lupano Perugini, M. L., & Castro Solano, A. (2010). Psicología positiva: análisis desde su surgimiento. Ciencias Psicológicas, 4(1), 43-56. Recuperado de http://www.scielo.edu.uy/pdf/cp/v4n1/v4n1a05.pdf

Lupano Perugini, M. L., & Castro Solano, A. (2016). Perfiles de organizaciones positivas. Análisis de características percibidas según variables individuales, organizacionales y de resultado. Escritos de Psicología, 9(2), 1-11. doi: 10.5231/psy.writ.2016.1103

McCullough, M. E., Emmons, R. A., & Tsang, J. A. (2002). The grateful disposition: A conceptual and empirical topography. Journal of personality and social psychology, 82(1), 112-127. doi: 10.1037/0022-3514.82.1.112

Montero, I., & León, G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862.

Moyano, N. (2010). Gratitud en la psicología positiva. Psicodebate, 10, 103-118. doi: 10.18682/pd.v10i0.391

Oros, L. B. (2009). El valor adaptativo de las emociones positivas: una mirada al funcionamiento psicológico de los niños pobres. Interamerican Journal of Psychology, 43(2), 288-296.

Oros, L. B. (2014). Nuevo cuestionario de emociones positivas para niños. Anales de Psicología, 30(2), 522-529. doi: 10.6018/analesps.30.2.158361

Oros, L. B., Schulz-Begle, A., & Vargas-Rubilar, J. (2015). Children’s Gratitude: Implication of contextual and Demographic Variables in Argentina. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(1), 245-262. doi: 10.11600/1692715x.13114130314

Regner, E. (2009). Compasión y Gratitud, emociones empáticas que elicitan las conductas prosociales. En M. Richaud, & J. E. Moreno (Eds.), Investigación en Ciencias del Comportamiento. Avances Iberoamericanos (pp. 281-298). Buenos Aires: Editorial Universidad Adventista del Plata.

Roberts, R. C. (2004). The blessings of gratitude: a conceptual analysis. En R. A. Emmons, & M. E. McCullough (Eds.), The psychology of gratitude (pp. 58-78). doi: 10.1093/acprof:oso/9780195150100.003.0004

Salanova, M., Llorens, S., & Martínez, I. M. (2016). Aportaciones desde la psicología organizacional positiva para desarrollar organizaciones saludables y resilientes. Papeles del psicólogo, 37(3), 177-184. Recuperado de: http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/2773.pdf

Seligman, M. E., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14. doi: 10.1007/978-94-017-9088-8_18

Seligman, M. E., Parks, A. C., & Steen, T. (2005). A balanced psychology and a full life. En F. A. Huppert, N. Baylis, & B. Keverne (Eds.), The science of well-being (pp. 275–283). doi: 10.1093/acprof:oso/9780198567523.003.0010

Seligman, M. E., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: empirical validation of interventions. American psychologist, 60(5), 410-421. doi: 10.1037/0003-066X.60.5.410

Servera, M., & Cardo, E. (2006). Children sustained attention task (CSAT): Normative, reliability, and validity data. International Journal of Clinical and Health Psychology, 6(3), 697-707. Recuperado de https://psycnet.apa.org/record/2006-12545-012

Tanaka, J. S. (1993). Multifaceted conceptions of fit in structural equation models. En K. A. Bollen, & J. Scott Long (Eds.), Testing Structural Equation Models, (pp. 10-39). Newbury Park, California: SAGE publications.

Vandenbosch, M. B. (1996). Confirmatory compositional approaches to the development of product spaces. European Journal of Marketing, 30(3), 23-46. doi: 10.1108/03090569610107418

Watkins, P. C., Woodward, K., Stone, T., & Kolts, R. L. (2003). Gratitude and happiness: Development of a measure of gratitude, and relationship with subjective well-being. Social Behavior & Personality: An International Journal, 31(5), 431-452. doi: 10.2224/sbp.2003.31.5.431

Watkins, P. C. (2004). Gratitude and Subjective Well-Being. En R. A. Emmons, & M. E. McCullough (Eds.), Series in affective science. The psychology of gratitude (pp. 167-192) New York: Oxford University Press. doi: 10.1093/acprof:oso/9780195150100.003.0009

Wood, A. M., Froh, J. J., & Geraghty, A. W. (2010). Gratitude and well-being: A review and theoretical integration. Clinical psychology review, 30(7), 890-905. doi: 10.1016/j.cpr.2010.03.005

Wood, A. M., Joseph, S., & Maltby, J. (2009). Gratitude predicts psychological well-being above the Big Five facets. Personality and Individual differences, 46(4), 443-447. doi: 10.1016/j.paid.2008.11.012

Wood, A. M., Maltby, J., Stewart, N., Linley, P. A., & Joseph, S. (2008). A social-cognitive model of trait and state levels of gratitude. Emotion, 8(2), 281-290. doi: 10.1037/1528-3542.8.2.281