Effects of feedback for correct or incorrect responses in second-order matching-to-sample

Main Article Content

Mario Serrano
Carlos Flores
Sandino Peralta
Darcy Martínez

Abstract

Four groups of college students were exposed to a second-order matching-to-sample task under color and shape similarity relations, as well as to various transfer tests in which new stimuli, new pertinent matching modalities and a new matching relation were presented. During training, between groups both correct and incorrect matching responses produced feedback, only incorrect matching responses produced feedback, only correct matching responses produced feedback, or neither matching response produced feedback. Although performance was enhanced from the pretest to the tests in most cases, solely feedback for only incorrect matching responses produced the transfer of performance to the new matching relation. These results are comparatively discussed in relation to those observed in previous experiments, highlighting the functional role of feedback omission.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Serrano, M., Flores, C., Peralta, S., & Martínez, D. (2017). Effects of feedback for correct or incorrect responses in second-order matching-to-sample. Argentinean Journal of Behavioral Sciences, 9(3), 1–14. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v9.n3.17242
Section
Original Articles
Author Biography

Carlos Flores, Universidad de Guadalajara

Centro de Estudios e Investigaciones en Comportamiento.

References

Arntzen, E. (2006). Delayed matching to sample: Probability of responding in accord with equivalence as a function of different delays. The Psychological Record, 56, 135-167.

Bransford, J. D., Franks, J. J., Morris, C. D., & Stein, B. S. (1984). Some general constraints on learning and memory research. En L. S. Cermack & F. I. M. Craik (Eds.), Levels of processing in human memory (pp. 331-354). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Catalano, J. F., & Kleiner, B. M. (1984). Distant transfer in coincident timming as a function of variability of practice. Perceptual and Motor Skills, 58, 851-856. doi: 10.2466/pms.1984.58.3.851

Cepeda, M., Moreno, D. & Larios, R. (2000). Relación de un entrenamiento variado con opciones textuales y la transferencia en una tarea de discriminación condicional. Revista Psicología y Ciencia Social, 2, 3-16.

Escobar, R. (2013). Máquinas, programas y enciclopedias: ¿Qué aprendimos de las máquinas de enseñanza de Tmi-Grolier? En J. J.

Irigoyen, F., Cabrera, M. Y. Jiménez, H. Martínez, & K. F. Acuña (Eds.), Estudios sobre comportamiento y aplicaciones Vol. III (pp. 11-45). México: Quartuppi. Recuperado de http://www.qartuppi.com/docs/ESTUDIOS.pdf

Hurtado, C., Robayo, M. A., & Peña-Correal, T. E. (2007). Efectos en la ejecución durante una tarea de igualación de la muestra según el tipo y el orden de exposición a las pruebas de transferencia. Universita Psychologica, 6, 425-440.

Irigoyen, J. J., Carpio, C., Jiménez, M., Silva, H., Acuña, K., & Arroyo, A. (2002). Variabilidad en el entrenamiento con retroalimentación parcial en la adquisición de desempeños efectivos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 7, 221-234.

Rasmussen, E. B., & Newland, M. C. (2008). Asymmetr of reinforcement and punishment in human choice. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 89, 157-168. doi: 10.1901/jeab.2008.89-157

Ribes, E., & López, F. (1985). Teoría de la conducta: Un análisis de campo y paramétrico. México: Trillas.

Ribes, E., & Martínez, H. (1990). Interaction of contingencies and rule instructions in the performance of human participants in conditional discrimination. The Psychological Record, 40, 565-586.

Ribes, E., Ibáñez, C., & Hernández-Pozo, M. R. (1986). Hacia una psicología comparativa: Algunas consideraciones conceptuales y metodológicas. Revista Latinoamericana de Psicología, 18, 263-276.

Ribes, E., Vargas, I., Luna, D., & Martínez, C. (2009). Adquisición y transferencia de una discriminación condicional en una secuencia de cinco criterios distintos de ajuste funcional. Acta Comportamentalia, 17, 129-154.

Saunders, R. R., Chaney, L., & Marquis, J. G. (2005). Equivalence class establishment with two-, three-, and four-choice matching to sample by senior citizens. The Psychological Record, 55, 539-559.

Schmidt, R. A., Lange, C. A., & Young, D. E. (1990). Optimizing summary knowledge of results for skill learning. Human Movement Science, 9, 325-348. doi: 10.1016/0167-9457(90)90007-Z

Serrano, M., García, G., & López, A. (2009). Efectos de la retroalimentación para las respuestas de igualación correctas o incorrectas en la adquisición y transferencia de discriminaciones condicionales. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 35, 113-134.

Serrano, M., López, A., & García, G. (2007). Tipos funcionales de estímulos selectores y demora en igualación de la muestra con humanos. Acta Comportamentalia, 15, 93-105.

Shea, C. H., & Morgan, R. L. (1979). Contextual interference effects on the acquisition, retention, and transfer of a motor skill. Journal of Experimental Psychology: Human Learning and Memory, 5, 179-187. doi: 10.1037/0278-7393.5.2.179

Skinner, B. F. (1953). Science and human behavior. New York: McMillan.

Thorndike, E. L. (1898). Animal intelligence: An experimental study of the associative processes in animals. Psychological Review: Monograph Supplements, 2, 1-109. doi:10.1037/h0092987

Thorndike, E. L. (1927) The law of effect. The American Journal of Psychology, 39, 212-222. doi: 10.2307/1415413

Varela, J., & Quintana, C. (1995). Comportamiento inteligente y su transferencia. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 21, 47-66.