The autobiography as expected learning and linguistic behavior in mexican rural children
Main Article Content
Abstract
130 autobiographies from sixth grade children from public countryside schools of the state of Morelos, México, were analyzed (66 male students and 64 female students). Taking as a reference the expected learning “Write an autobiography” which is part of “Text production” competence, from the official curriculum. The autobiographies were analyzed in two levels, as academic achievement (formal level) and as a psychological interaction (functional level). Within the first level, it was observed that only the 23.8% achieved all the curricular standards established. In the functional level of analysis, it was found that the children tend to refer more frequently to events from their scholar activities than from their family life. Furthermore, it was found that the curricular standards of the autobiography and the diversity of events referred by the children do not correlate, which suggests that the official curricular standards must be reviewed with the purpose to include a functional dimension in teaching autobiographical writing competence.
Article Details
La RACC aplicará la licencia internacional de atribuciones comunes creativas (Reconocimiento 4.0 Internacional: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
Bajo esta licencia, se permite cualquier explotación de la obra, incluyendo la explotación con fines comerciales y la creación de obras derivadas, la distribución de las cuales también está permitida sin ninguna restricción. Esta licencia es una licencia libre según la Freedom Defined. La única condición es que siempre y en todos los casos se cite a los autores y a la fuente original de publicación (i.e., RACC). Esta licencia fue desarrollada para facilitar el acceso abierto, gratuito y libre a trabajos originales científicos y artísticos.
How to Cite
References
Aiello, B., Iriarte, L., & Sassi, V. (2011). La narración de la biografía escolar como recurso narrativo. VIII Encuentro de Cátedras de Pedagogía de Universidades Nacionales Argentinas, 8, 9 y 10 de agosto de 2011, La Plata. Disponible en: Memoria Académica: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.938/ev.938.pdf
Álvarez, M. A. (1989). La autobiografía y sus géneros afines. Epos: Revista de filología, 5, 439-450.
Backhoff, E., Andrade, E., Sánchez, A., & Peon M. (2008). Estudio Comparativo del Aprendizaje de Sexto de Primaria en México 2005-2007: Español y Matemáticas. México: INEE.
Backhoff, E., Andrade, E., Sánchez, A., Peon M., & Bouzas, A. (2006). El aprendizaje del Español y las Matemáticas en la Educación Básica en México: Sexto de Primaria y Tercero de Secundaria. México: INEE.
Bazán, A. (2014). Un modelo de planeación y estructuración funcional de situaciones criterio de aprendizaje en la materia de español. En A. Bazán & D. Castellanos (Coords.), La Psicología en la educación. Contextos de aprendizaje e investigación (pp. 55-76). México: Plaza & Valdez.
Bazán, A., & Vega, N. (2010). La enseñanza del español en la primaria mexicana. Revista Mexicana de Psicología, 27(2), 205-220.
Cassany, D. (1995). La cocina de la escritura. Barcelona: Anagrama.
Cassany, D. (1999). Construir la escritura. Barcelona: Paidós
Chaves, A. L. (2010). La construcción de subjetividades en el contexto escolar. Educación, 30(1), 187-200
Gimeno, J., & Pérez, A. I. (1993). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
Gil, C. F., & Jover, O. G. (2000). Las tendencias narrativas en pedagogía y la aproximación biográfica al mundo infantil. Enrahonar, 31, 107-122.
Gomes, M. L. (2012). Escrita autobiográfica e história da educação matemática. Boletim de Educação Matemática, 26(42), 105-137.
González, J. (2007). Historias de vida y teorías de la educación: tendiendo puentes. Encounters on Education, 8, 85-107.
Hayes, L. J., & Fryling, M. J. (2013). Conocimiento de sí mismo como interconducta. Conductual International Journal of Interbehaviorism and Behavior Analysis, 1(1), 38-50.
Hernández, C. R. (2014). Valoración del logro académico en tres contextos educativos en el Estado de Morelos. Tesis inédita de licenciatura, Universidad Autónoma del Estado de Morelos, Cuernavaca, Morelos, México.
Kantor, J. R. (1926). Principles of Psychology. Granville: The Principia Press
Kantor, J. R. (1933). A Survey of?the Science of Psychology. Bloomington: The Principia Press.
Kantor, J. R. (1936). An objective psychology of grammar. Bloomington: Indiana University Publications.
Kantor, J. R. (1967). Interbehavioral Psychology. Chicago: The Principia Press.
Kantor, J. R. (1977). Psychological Linguistics. Chicago: The Principia Press.
Madriz, G. (2009). ¿Quién eres?… ¿Quién soy? La autobiografía en el relato de lo vivido. A Parte Reí. Revista de Filosofía, 31, 1-8.
Milstein, D. (2008) Concepciones y percepciones de niños y niñas en las narrativas antropológicas. Sociedad y Cultura, 11(1), 33-40
Rengifo, B., Taimal, M., & Sánchez, Y. (2013). Creación y producción de textos infantiles a partir de la lectoescritura en el grado quinto de la institución educativa Francisco José de Caldas – Sede Escuela Urbana Mixta la Inmaculada, Municipio de Totoro-Cauca. Trabajo
de grado para obtener el título de Especialistas en Educación Personalizada, Universidad Católica de Manizales, Caldas, Colombia.
Ribes, E. (1990). Psicología General. México: Trillas.
Ribes, E. (2008). Educación básica, desarrollo psicológico y planeación de competencias. Revista Mexicana de Psicología, 25(2), 193-
207.
Ribes, E. (2011). El concepto de competencias: su pertinencia en el desarrollo psicológico y la educación. Bordón, 63(1), 33-45.
Ribes, E., & López, F. (1985). Teoría de la Conducta. Un análisis de campo y paramétrico. México: Trillas.
Secretaría de Educación Pública, SEP (2009). Programas de estudio 2009. Sexto grado. Educación básica. Primaria. Recuperado el 30
de septiembre de 2013, de: http://www.siracfc.sep.gob.mx/docs/Catalogo2009/ProgramaSextoGrado.pdf
Secretaría de Educación Pública (2011). Acuerdo número 592 por el que se establece la Articulación de la Educación Básica. México: SEP.
Varela, J. (2013). Acerca de los modos lingüísticos: su definición, clasificación y relación con las nociones de espacio y tiempo. Conductual, International Journal of Interbehaviorism and Behavior Analysis, 1(3), 4-21.
Wittgenstein, L. (1988). Investigaciones Filosóficas. Barcelona: Crítica-UNAM.
Wittgenstein, L. (1997). Sobre la Certeza. Barcelona: Gedisa.