BIO-ENVIRONMENTAL REDESIGN AND ENERGY EFFICIENCY OF RURAL SCHOOL IN VILLA SILIPICA-SANTIAGO DEL ESTERO

Authors

  • Gabriela Giuliano Raimondi IEADeR-UNSE-CONICET
  • Beatriz Silvia Garzón IAA-FAU-UNT-CONICET

DOI:

https://doi.org/10.59047/2469.0724.v6.n6.28795

Keywords:

state bioenvironmental school, thermal-energy efficiency.

Abstract

The present work exposes a design with bioenvironmental adaptation of a state school prototype, as an overcoming alternative for the province of Santiago del Estero, with a warm semi-arid climate. It was diagnosed in the summer period through a hygrothermal audit, with subjective evaluation, a socio-environmental and objective survey, thermal simulation and on-site monitoring, together with verification of the series of IRAM standards on hygrothermal habitability conditions and energy efficiency. Based on the calculation values obtained, it was determined that they do not comply with those recommended for hygrothermal comfort; This was affirmed by the students, who stated that they felt uncomfortable on a day with weather conditions representative of the study period; in addition, in the measured and modeled building thermal behavior, both showed deficiencies. Therefore, a redesign project with incorporation of bioenvironmental guidelines was proposed, analyzing results comparatively with respect to the state prototype. It was concluded that with adjustments made on aspects: dimensional, orientation, incorporation of inertia and thermal insulation in opaque casing and hermeticity in non-opaque casing, with carpentry of better energy performance, among other decisions; it is possible to optimize the thermal-energetic performance to parameters of efficiency and interior comfort in classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Giuliano Raimondi, IEADeR-UNSE-CONICET

Becaria Postdoctoral CONICET, Arquitecta y Doctora en Ciencias en el Área de Energías Renovables, Auxiliar Docente de Cátedra Conocimientos de Edificios, Ing. Agronómica, Facultad de Ciencias Exactas y Tecnologías, Universidad Nacional de Santiago del Estero

 

Beatriz Silvia Garzón, IAA-FAU-UNT-CONICET

Investigadora Independiente CONICET, Arquitecta y Doctora en Ciencias en el Área de Energías Renovables. Profesora Asociada de la cátedra de AAII, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Nacional de Tucumán -UNT-.

References

Belmonte, S., Caso, R., Flores Larsen, S., & Balderrama, B. (2016). Instituto Nacional en Energía No Convencional, INENCO (1980-2015). Capítulo 2: Edificios Bioclimáticos, p. 37-38. ISBN 978-987-20105-5-3.

Boutet , M., Hernández, A., & Jacobo, G. (2013). Propuesta de Optimización del Comportamiento Higrotérmico - Lumínico, de un Edificio Escolar de la Región N.E.A., a partir de Monitoreo y Simulación en Período de Otoño. Avances En Energias Renovables Y Medio Ambiente, 17, 1-10.

Filippín, C., & Flores Larsen, S. (2019). Monitoreo post-ocupación y simulación de un edificio bioclimático no residencial durante la transición primavera-verano en clima de máxima irradiancia. International Building Performance Simulation (IBPSA). Argentina. Latam. Mendoza Argentina 2019. CNº 10_00.

Flores Larsen, S. (2019). Simedif 2.0. Programa calculador térmico de edificios. Versión Junio 2019. INENCO-CONICET.

Garzón, B. (2017). Hábitat Sustentable y Saludable: Experiencias de Cogestión. Jornada: Aprender para Enseñar;. UNT-FAU. San Miguel de Tucumán.

Garzón, B., & Mendonca, C. (2013). TRANS-Q-E: Programa calculador de transmitancia, cargas térmicas de calefacción y refrigeración y consumos energéticos, según Normas IRAM 11601(2004) , 11603 (2012), 11604 (2004), 11605 (2002), 11659-1 (2007), 11659-2 (2007). Obra Inscripta en Dirección Nacional de Derechos del Autor DNDA,CABA. Año 2013.

Giuliano, G., & Garzón, B. (2016). Eficiencia Energética de Escuela Rural en Pellegrini, Santiago del Estero. ENCACS Acta del I Encuentro Nacional de Ciudad, Arquitectura y Construcción Sustentable, (págs. 17-18). Facultad de Arquitectura, UNLP. ISBN 978-950-34-1345-6.

Givoni, B. A. (1969). Man, Climate and Architecture. Elsevier Architectural Science Series. Editor Henry J. Cowan; Professor of Architectural Science; University of Sydney. 444-20039-8. Library of Congress Catalog Card 69-15822.

Gough, A. (2005). Sustainable Schools: Renovating Educational Processes. Applied Environmental Education and Communication, 4, 339–351.

Hernández, A., & Quiñonez, J. (2016). Colectores solares calentadores de aire para la calefacción de edificios. Capítulo 3, p. 59-68. Editores Laborde y Williams, Publicado por ANCEFNAF-Academia Nacional de Cs. Exactas Físicas y Biológicas. Publicación N°1.

INDEC. (2010). Cuadro P1-P. Provincia de Santiago del Estero. Población total y variación intercensal absoluta y relativa por departamentos y localidades. Años 2001-2010. Instituto Nacional de Estadística y Censo de la República Argentina.

IRAM. (2002). 11.601: Acondicionamiento térmico de edificios. Métodos de cálculo. Instituto Argentino de Normalización y Certificación, Buenos Aires, Argentina.

IRAM. (2002). 11605: Acondicionamiento térmico de edificios. Condiciones de habitabilidad en edificios. Valores máximos de transmitancia térmica en cerramientos opacos. Clasificación según la transmitancia térmica de la envolvente. Instituto Argentino de Normalización y Certificación, Buenos Aires, Argentina.

IRAM. (2004). 11604: Aislamiento térmico de edificios. Verificación de sus condiciones higrotérmicas. Ahorro de energía en calefacción. Coeficiente volumétrico G de pérdidas de calor. Cálculo y valores límites. Instituto Argentino de Normalización y Certificación, Buenos Aires, Argentina.

IRAM. (2007). 11659-1: Aislamiento térmico de edificios. Verificación de sus condiciones higrotérmicas. Ahorro de energía en refrigeración. Parte 1: Vocabulario, definiciones, tablas y datos para determinar la carga térmica de refrigeración. Instituto Argentino de Normalización y Certificación, Buenos Aires, Argentina.

IRAM. (2007). 11659-2: Acondicionamiento térmico de edificios. Verificación de sus condiciones higrotérmicas. Ahorro de energía en refrigeración. Parte 2: Edificios para viviendas. . Buenos Aires, Argentina: Instituto Argentino de Normalización y Certificación.

IRAM. (2012). 11.603: Acondicionamiento térmico de edificios. Clasificación bioambiental de la República Argentina. Instituto Argentino de Normalización y Certificación, Buenos Aires, Argentina.

IRAM. (2017-2019). 11900- 1: Prestaciones energéticas en viviendas. Método de cálculo y etiquetado de eficiencia energética. Instituto Argentino de Normalización y Certificación, Buenos Aires, Argentina.

Marcilese, M., & Czajkowski, J. (2011). El aula de una escuela rural bonaerense. Su adecuación a la Ley 13059/03 y decreto reglamentario. ASADES, Energías Renovables y Medio Ambiente, 27. pp. 45 - 51, 2011 Impreso en la Argentina. ISSN0328-932X.

Milne, M., & Liggett, R. (2018). Program Climate Consultant 6.0 (Build 13). Departament of Architecture and Urban Design, UCLA.

Olgyay, V. (1963). Arquitectura y Clima. Manual de diseño bioclimático para arquitectos y urbanistas. Barcelona, España, 1998. ISBN: 84-252-1488-2 : Reeditado en Editorial Gustavo Gili S.A.

ONU. (2018). Informe: Objetivos del Desarrollo Sustentable 2030. Publicación de las Naciones Unidas emitida por el Departamento de Asuntos Económicos y Sociales (DESA). ISSN 978-92-1-101390-0.

Pauli, G. (2011). La Economía Azul. Tusquets. ISBN: 9788483833049.

Programa Nacional de Etiquetado de Viviendas. (2020). (Ministerio de Desarrollo Productivo, Argentina) Obtenido de https:// etiquetadoviviendas.energia.gob.ar

Re, M., Blasco Lucas, I., & Filippín, C. (2016). Evaluación higrotérmica y energética de un edificio escolar perteneciente al programa nacional 700 escuelas, en el área metropolitana de San Juan, Argentina. Revista Hábitat Sustentable, vol. 6, 40-51.

San Juan, G., Hoses, S., Rojas, D., & Moreno, J. (1999). Integración de la opinión de los usuarios en la evaluación ambiental de aulas escolares. Avances en energías renovables y medio ambiente, ISSN 0329-5184, 2: 08.173-0.8.176.

SMN. (2016). Estadísticas Climatológicas Santiago del Estero. Período 2005-2015. Buenos Aires, Argentina.

Published

2020-12-17

How to Cite

Giuliano Raimondi, G., & Garzón, B. S. (2020). BIO-ENVIRONMENTAL REDESIGN AND ENERGY EFFICIENCY OF RURAL SCHOOL IN VILLA SILIPICA-SANTIAGO DEL ESTERO. PENSUM, 6(6), 189–207. https://doi.org/10.59047/2469.0724.v6.n6.28795

Issue

Section

ARTÍCULOS ARBITRADOS