Adaptation of the teaching team of the simulated practice learning laboratory to the teaching-learning process in virtual mode. Experience report.

Authors

  • Carlos Fernando Luna Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Ciencias Médicas. Escuela de Enfermeria
  • Marcela Noemí Quiñones Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Ciencias Médicas. Hospital Universitario de Maternidad y Neonatología
  • Marcela del Carmen Rivadera Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Ciencias Médicas. Hospital Universitario de Maternidad y Neonatología
  • Gloria Ester Rodríguez Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Ciencias Médicas. Escuela de Enfermeria

DOI:

https://doi.org/10.59843/2618-3692.v23.n40.39598

Keywords:

clinical simulation, teaching adaptation, streaming, pedagogy

Abstract

This report describes the adaptation that the teaching team of the Simulated Practices Learning Laboratory went through in a university-level educational institution in Argentina when facing the change in the teaching-learning process, to adjust to the new  educational modalities in order to follow up on practical simulation activities. Based on this, we sought to recognize how it was achieved in two aspects; in the first place, related to the technologies that they had to acquire; and secondly, referring to the platforms that they had to use, considering the changes to be evaluated and implemented in virtuality, which served as a starting point for the creation of regulations and pedagogical proposals in clinical simulation. By way of closing, positive conclusions and feedback were reached regarding the objectives set, thus being able to favorably implement strategies such as streaming, digital
resources and debriefing

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Fernando Luna, Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Ciencias Médicas. Escuela de Enfermeria

Lic. en Enfermería. Docente Escuela de Enfermería. Laboratorio de Aprendizaje de Prácticas Simuladas. EE FCM UNC.

Contacto: carlosluna@unc.edu.ar

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0931-447432

Marcela Noemí Quiñones, Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Ciencias Médicas. Hospital Universitario de Maternidad y Neonatología

Lic. en Enfermería. Docente Escuela de Enfermería.

Contacto: mquinones17@unc.edu.ar
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3414-09603

Marcela del Carmen Rivadera, Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Ciencias Médicas. Hospital Universitario de Maternidad y Neonatología

Lic. en Enfermería. Docente Escuela de Enfermería.

Contacto: mquinones17@unc.edu.ar
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3414-09603

Gloria Ester Rodríguez, Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Ciencias Médicas. Escuela de Enfermeria

Docente Escuela de Enfermería. Esp. en Administración y Gestión en Enfermería. Laboratorio. de Aprendizaje de Prácticas Simuladas.

Contacto: glrodriguez@unc.edu.ar

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2941-9388

References

López Jiménez, Ilia E.; Villafañe Rodríguez, Camille. La integración del Tic al currículo: propuesta práctica. Rev. Razón y Palabra, núm. 74, noviembre, 2010 Universidad de los Hemisferios Quito, Ecuador Jun [citado 2022 Oct 31] Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1995/199516111056.pdf

Caballero Martínez, F. Educ Med. 2017;18(Supl 1):12-19. Jun [citado 2022 Oct 31] Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-pdf-X1575181317608153

Area, M. (2000): ¿Qué aporta Internet al cambio pedagógico en la educación? en R. PÉREZ (Coord): Redes multimedia y diseños virtuales. Actas del III Congreso Internacional de Comunicación, Tecnología y Educación. Universidad de Oviedo, septiembre 2000. 128-135. [citado 2022 Oct 31] Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1995/199516111056.pdf

CEPAL-UNESCO. La educación en tiempos de pandemia. Ed. Cepal-Unesco. Santiago de Chile. Agosto 2020. Jun [citado 2022 Oct 31] Disponible en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/S2000510 _es.pdf?sequence=1&isAllowed=y5. Urra Medina Eugenia, Sandoval Barrientos Sandra, Irribarren Navarro Fabio. El desafío y futuro de la simulación como estrategia de enseñanza en enfermería. Investigación educ. médica [revista en la Internet]. 2017 Jun [citado 2022 Oct 31] ; 6( 22 ): 119-125. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572017000200009&lng=es. https://doi.org/10.1016/j.riem.2017.01.147.

Reynosa Navarro, Enaidy, Rivera Arellano, Edith Gissela, Rodríguez Galán, Darien Barramedo, & Bravo Díaz, Rosa Elena. (2020). Adaptación docente educativa en el contexto covid-19: una revisión sistemática. Conrado, 16(77), 141-149. Epub 02 de diciembre de 2020. Jun [citado 2022 Oct 31] Disponible en : http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000600141&lng=es&tlng=es.

Sociedad Argentina de Simulación en Ciencias de la Salud y Seguridad de los Pacientes. Recomendaciones para el uso seguro en tiempos de pandemia. Buenos Aires . CABA. 2020. Jun [citado 2022 Oct 31] Disponible en: https://www.sasim.org.ar/_files/ugd/e940d7_35db1dea9aab4cabb237fd52b00a3b26.pdf

Hodges, C. Moore, S et al. (2020). La diferencia entre la enseñanza remota de emergencia y el aprendizaje en línea. EDUCAUSE Review: [Citado 27 de marzo de 2020]. Disponible en: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

Cardenas, N., & Angulo, F. (2016). Análisis de las dimensiones de adaptación, mejoramiento e innovación en los procesos de aprendizaje tecnológico. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 7(2), 139–149. : [Citado 27 de marzo de 2020]. Disponible en: https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/1468

Published

2022-12-01

How to Cite

Luna, C. F., Quiñones, M. N., Rivadera, M. del C., & Rodríguez, G. E. (2022). Adaptation of the teaching team of the simulated practice learning laboratory to the teaching-learning process in virtual mode. Experience report. Notas De Enfermería, 23(40), 57–59. https://doi.org/10.59843/2618-3692.v23.n40.39598

Issue

Section

Artículos Originales