Social Responsibility in nursing education. A pilot study in CHILE

Authors

  • Katiuska Reynaldos Grandón Facultad de Enfermería. Universidad Andrés Bello. Chile.
  • Lissette Avilés Reinoso School of Health in Social Science. University of Edinburgh
  • Carolina Henriquéz Galindo School of Health in Social Science. University of Edinburgh

DOI:

https://doi.org/10.59843/2618-3692.v17.n30.21673

Keywords:

Nursing education, undergraduate nursing students, service learning, social responsibility

Abstract

Summary: Background: Service learning has been demonstrated as a suitable methodology in education. Nursing education should support ethics, values and stimulate social responsibility within the curriculum .Aim: To evaluate a Service learning experience in clinical practice in nursing undergraduate students, contributing social responsibility in education and health organisations. Method: A pilot study was carried out using quantitative and qualitative measures. Students worked in groups under the supervision of nursing instructors. The goal of the experience was to develop a service learning project which may respond to the needs of patients, relatives and communities inside of paediatric centres. Conclusion: Students learned strategies such as problem-solving, making-decision process, leadership abilities, improving management process and care delivery. The experience strengthens both critical and reflective thinking. This methodology could play a remarkable role in nursing education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katiuska Reynaldos Grandón, Facultad de Enfermería. Universidad Andrés Bello. Chile.

Profesora Dra. Asociado

Lissette Avilés Reinoso, School of Health in Social Science. University of Edinburgh

Magister. Estudiante Ph D.

Carolina Henriquéz Galindo, School of Health in Social Science. University of Edinburgh

Licenciada, Practitioner nurse

References

- Medina P. La responsabilidad social corporativa en hospitales: un nuevo desafío para la comunicación institucional. Rev EspComunSalud. 2012;3(1): 77-87

- Louche C, Hebb T. Socially Responsible Investment in the 21st Century: Does It Make a Difference for Society?. (Critical Studies on Corporate Responsibility, Governance and Sustainability, Volume 7) Emerald Group Publishing Limited; 2014.

- Paravic T. Enfermería y Globalización. Ciencenferm [Internet] 2010 [citado el 9 de En. de 2017]; 16(1):9-15. Disponible en: www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0717955 32010000100002&script=sci_arttext.

- Wigodski T. Ética en las Organizaciones de Asistencia Sanitaria. Documentos de Trabajo 95. Serie Gestión. Ed.Universidad de Chile; 2007. Disponible en: www.dii.uchile.cl/~ceges/publicaciones/95%20 ceges%20TW.pdf

- Tapia M. La aportación del aprendizaje- servicio en el mundo ¿De qué calidad educativa hablamos?. Cuadernos de Pedagogía, 2014; 450: 54–56.

- Arratia A. Ética, solidaridad y “aprendizaje servicio” en la educación superior. Acta bioeth. [Internet]. 2008 [citado 2016 Jul 04] ; 14(1): 61-67. Disponible en: www. scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-569X2008000100008&lng=es. http://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2008000100008

- Jouannet C, Salas M, Contreras M. Modelo de implementación de Aprendizaje Servicio (A+S) en la UC: Una experiencia que impacta positivamente en la formación profesional integral. Calidad en la educación [online]. 2013, [citado 2016-06-04]; 39: 197-212. Disponible en: www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S0718-45652013000200007&lng=es&nrm =iso

- Barnes M. Impact of service-learning on leadership and an interest in social justice. J NursEduc. 2016; 55(1): 24-30. Disponible en: wwww.unboundmedicine. com/medline/citation/26812379/Impact_of_Service_ Learning_on_Leadership_and_an_Interest_in_Social_ Justice_

- Voss HC. Preceptors’ experience of nursing service-learning projects. J NursEduc. 2016;55(3):150-154. Availablefrom, DOI: 10.3928/01484834-20160216-05

-Jara L., Carrasco V. Formando en solidaridad: experiencias de aprendizaje- servicio en Santo Tomás. CLAYSS-Red Iberoamericana de aprendizaje-servicio. Actas de la III Jornada de investigadores sobre aprendizaje-servicio. Buenos Aires; 2015;157-162. Disponible en: centroasis.ucsc.cl/wp-content/ uploads/2015/09/Libro_IIIJIA-S.pdf.

- Jorquera-Martínez C. Aportes del aprendizaje y servicio a la construcción profesional: ética e identidad. CLAYSS-Red Iberoamericana de aprendizaje-servicio. Actas de la III Jornada de investigadores sobre aprendizaje-servicio. Buenos Aires; 2015;47-52. Disponible en: centroasis.ucsc.cl/wp-content/ uploads/2015/09/Libro_IIIJIA-S.pdf.

-Montalva J, Ponce C, Jouannet Ch, Jara M. Elementos clave para una reflexión de calidad. CLAYSS-Red Iberoamericana de aprendizaje-servicio. Actas de la III Jornada de investigadores sobre aprendizaje-servicio.Buenos Aires; 2015;81-84. Disponible en: centroasis. ucsc.cl/wp-content/uploads/2015/09/Libro_IIIJIA-S. pdf.

- Ramírez J. Conocimiento que se genera en proyectos de aprendizaje servicio. CLAYSS-Red Iberoamericana de aprendizaje-servicio. Actas de la III Jornada de investigadores sobre aprendizaje-servicio. Buenos Aires;

;81-84. Disponible en: Disponible en: centroasis. ucsc.cl/wp-content/uploads/2015/09/Libro_IIIJIA-S. pdf.

- Caire M. Evaluación de proyectos de aprendizaje-servicio según la percepción de estudiantes y docentes Universidad Alberto Hurtado. CLAYSS-Red Iberoamericana de aprendizaje-servicio. Actas de la III Jornada de investigadores sobre aprendizaje-servicio. Buenos Aires; 2015; 115-120. Disponible en: centroasis. ucsc.cl/wp-content/uploads/2015/09/Libro_IIIJIA-S. pdf

- Fara C., García F., Rojas A., Saavedra C. A+S como promotor de la responsabilidad social en estudiantes de economía y negocios, U. de Chile. CLAYSS-Red Iberoamericana de aprendizaje-servicio. Actas de la III Jornada de investigadores sobre aprendizaje-servicio. Buenos Aires; 2015; 212-126. Disponible en: Disponible en: centroasis.ucsc.cl/wp-content/uploads/2015/09/Libro_IIIJIA-S.pdf

- Gysling V., Flandes V., Campos K. Estudio de la metodología de aprendizaje-servicio en la asignatura de educación sexual, aplicada en intervenciones comunitarias a escolares de enseñanza media. CLAYSS-

Red Iberoamericana de aprendizaje-servicio. Actas de la III Jornada de investigadores sobre aprendizaje-servicio. Buenos Aires; 2015;141-146. Disponible en: centroasis. ucsc.cl/wpontent/uploads/2015/09/Libro_IIIJIA-S. pdf.

- Jiménez- Cavieres R. Estudio que compara una misma experiencia docente con y sin aprendizaje y servicio. CLAYSS-Red Iberoamericana de aprendizaje-servicio. Actas de la III Jornada de investigadores sobre aprendizaje-servicio. Buenos Aires; 2015;163-168. Disponible en: Disponible en: centroasis.ucsc.cl/wpontent/uploads/2015/09/Libro_IIIJIA-S.pdf.

- Santander G. Percepción de estudiantes de enfermería de la metodología aprendizaje-servicio. CLAYSS-Red

Iberoamericana de aprendizaje-servicio. Actas de la II Jornada de Investigadores sobre Aprendizaje-Servicio. Buenos Aires; 2012; 73-75. Disponible en: www.clayss. org/JIAS/II_jias/Libro_IIJIA-S_COMPLETO.pdf

- UNAB. Aprueba nuevo plan de estudios de la carrera de enfermería. Rectoría. Santiago; 2008.

- Janke R, Pesut B, Erbacker, L. Promoting information literacy through collaborative service learning in an undergraduate research course. Nurse Educ Today;2012; 32, 920-923.Disponible en: www.ncbi.nlm.nih. gov/pubmed/22036272

- Townsed, L., Gray, J., Forber, J. New ways of seeing: Nursing students experience of a pilot service learning program in Australia. Nurse EducPract. 2016

Published

2018-10-21

How to Cite

Grandón, K. R., Reinoso, L. A., & Galindo, C. H. (2018). Social Responsibility in nursing education. A pilot study in CHILE. Notas De Enfermería, 17(30). https://doi.org/10.59843/2618-3692.v17.n30.21673

Issue

Section

Artículos Originales