Level of Knowledge and Attitudes about Tuberculosis in High School Students of Juliaca, Puno 2023

Authors

  • Delia Mariluz Pari López Universidad Peruana Unión. Facultad de Ciencias de la Salud. Escuela Profesional de Enfermería
  • Liz Idenia López Cuyuchi Universidad Peruana Unión. Facultad de Ciencias de la Salud. Escuela Profesional de Enfermería
  • Elba Villasante Román Universidad Peruana Unión. Facultad de Ciencias de la Salud. Escuela Profesional de Enfermería

DOI:

https://doi.org/10.59843/2618-3692.v25.n44.46387

Keywords:

tuberculosis, knowledge, attitudes

Abstract

Objective: determine the level of knowledge and attitudes towards Tuberculosis prevention measures in students of a national secondary school in Juliaca, Puno region in 2023. Methodology: quantitative, cross-sectional and with a quasi-experimental design because carried out an educational intervention. A total of 420 students participated. Regarding the analysis, the descriptive results were presented through frequency tables. Results: at the beginning of the educational program, it turned out that 95.2% of the students had low knowledge, and 92.6% of the students had a negative attitude towards Tuberculosis Prevention measures. Subsequently, after completing the educational program, 68.8% of the students presented a high level of knowledge about Tuberculosis and 99.0% of the students presented a positive attitude towards Tuberculosis Prevention measures. Conclusions: the educational program Taking Care of my health is effective in improving knowledge and attitudes of preventive measures against Tuberculosis in students of a national secondary school in Juliaca.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

References

1. Antolinez, C., Jiménez-Chala, E.-A., Caguazango-Atiz, P.-C., Urrego-Parra, H. N., Cantor-Cutiva, L.-C., & Muñoz-Sánchez, A.-I. (2022). Conocimientos, actitudes y prácticas en pacientes con tuberculosis: una revisión sistemática de literatura. Revista de Investigación e Innovación en Ciencias de la Salud, 4(1), Press. https://doi. org/10.46634/riics.77

2. Campos, O. (2020). Efecto de intervención educativa sobre conocimiento de tuberculosis pulmonar en escolares de institución educativa privada, San Juan de Lurigancho 2020. 107. Disponible en: file:///C:/Users/ MARIANA/Documents/1ACTITUDES_ADOLESCENTES_JIMENEZ_PENA_YESSENIA_MARIBEL.pdf

3. Castro, M. (2019). Bioestadística aplicada en investigación clínica: conceptos básicos. Revista Médica Clínica Las Condes, 30(1), 50–65. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2018.12.002

4. Delgado, A., & de Justo, E. (2018). Evaluación del diseño, proceso y resultados de una asignatura técnica con aprendizaje basado en problemas. Educacion XX1, 21(2), 179–203. https://doi.org/10.5944/educXX1.19415

5. Diresa. (2021). Actualización sobre prevención control y atención integral a pacientes con tuberculosis. 1–5. Disponible en: https://www.diresapuno.gob.pe/2019/12/10/diresa-puno-actualizacion-sobre-prevencion-control-y-atencion-integral-a-pacientes-con-tuberculosis/

6. Huamán, L. A., & Zevallos, J. N. (2021). Actitudes y Prácticas preventivas sobre la tuberculosis en madre de familia en una institucion educativa de una comunidad étnica, Lima, 2019. Facultad de Enfermería, 6. https:// doi.org/0000-0001-8913-124X

7. Lagos, Y. S., & Llactarima, B. M. (2023). Conocimiento y actitudes sobre las medidas de prevención de tuberculosis en una comunidad de San Juan de Lurigancho, Lima-2022. 4(1), 88–100. https://doi.org/0000-0001-8913-124X

8. MINSA. (2022). Conociendo la TB. Dirección de Prevención y Control de La Tuberculosis, 50.

9. Norabuena, M., & Moreno, Z. (2019). Nivel de conocimiento sobre tuberculosis en estudiantes de secundaria de Lima , Perú 2019. Universidad de San Martín de Porres, Perú, 1(1), 8

10. OMS. (2019). Informe Mundial Sobre Tuberculosis. Organización Mundial de Salud, 9. Disponible en: https://www.who.int/tb/publications/global_report/gtbr2019_ExecutiveSummary_sp.pdf?ua=1

11. OMS. (2022). TUBERCULOSIS. 1–19

12. OMS. (2023). Tuberculosis. 1–7. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/ tuberculosis

13. OPS. (2022). Día Mundial de la Tuberculosis 2022. 1–24

14. Pompilla, J. (2020). Nivel de conocimiento sobre Tuberculosis en estudiantes de quinto de secundaria de una Institución Educativa Pública, Villa María Del Triunfo. 1–93. Disponible en: https://repositorio.urp.edu.pe/ bitstream/handle/20.500.14138/3589/TEZZ-T030_72406218_T POMPILLA ASTUAYHUA JANNET FELI. pdf?sequence=1&isAllowed=y

15. Sairitupac, X. (2021). Efectividad de la intervencion educativa en el conocimientos sobre tuberculosis en los alumnos del quinto año de Secundaria I.E. Miguel Grau Seminario Ilo 2019. Disponible en: https://repositorio.urp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14138/3589/TEZZ-T030_72406218_T POMPILLA ASTUAYHUA JANNET FELI.pdf?sequence=1&isAllowed=y

16. Vásquez, A. A., Guanuchi, L. M., Cahuana, R., Vera, R., & Holgado, J. (2023). Métodos de investigación científica. In Métodos de investigación científica. https://doi.org/10.35622/inudi.b.094

Downloads

Published

2024-09-27

Issue

Section

Artículos Originales

How to Cite

Level of Knowledge and Attitudes about Tuberculosis in High School Students of Juliaca, Puno 2023. (2024). Notas De Enfermería, 25(44), 64-72. https://doi.org/10.59843/2618-3692.v25.n44.46387