Learning strategies in the context of the Pandemic

Authors

  • Mariano Sebastián Martínez Universidad de Concepción del Uruguay
  • Blanca Aurelia Franzante Universidad de Concepción del Uruguay
  • José Manuel Perdomo Vázquez Universidad de Concepción del Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v13.n1.44229

Keywords:

Pandemic- Teaching-learning strategies- Higher Education

Abstract

The work summarizes teaching and learning strategies developed from the subject Forensic Practice II, of the Law degree at the University of Concepción del Uruguay. They were prepared in times of pandemic caused by COVID-19, allowing continuity to the teaching-learning process, essentially “online” and were taken up in the development of the research field work: Educational Guidance to the teacher for the preparation and development of learning strategies adjusted to the university context. The continuous interaction between teachers, students and pedagogical counselors allowed reflection on classroom practices and their transformation, facilitating, in turn, achieving the learning objectives set at the beginning of each academic year in the subject. Putting the lived experience into words stimulates rethinking about those strategies that even today continue to be effective, contextualized, innovative and sustainable

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariano Sebastián Martínez, Universidad de Concepción del Uruguay

Abogado. Profesor Universitario en Ciencias Jurídicas. Docente titular. Facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas. Universidad de Concepción del Uruguay- Argentina. Investigador en el área educación superior. Magistrado (Vocal) del Tribunal de Juicios y Apelaciones de la Sala Primera en lo Penal de Concepción del Uruguay (Argentina).

Blanca Aurelia Franzante, Universidad de Concepción del Uruguay

Psicopedagoga- Magíster en Salud Mental. Dra. en Ciencias de la Educación. Docente titular y Consejera académica.  Facultad de Ciencias de la Comunicación y la Educación. Universidad de Concepción del Uruguay. Argentina-Categoría II del Programa de Incentivos al Docente-Investigador. SPU-Ministerio de Educación de la Nación. Res. CSU N° 94/20. Directora y co-directora e integrante en proyectos de investigación. Línea de investigación Acceso y permanencia en la Educación Superior

José Manuel Perdomo Vázquez, Universidad de Concepción del Uruguay

Profesor Titular por la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas (1989). Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Superior Física por la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Certificado de Idoneidad para procesos de evaluación externa por la Junta de Acreditación Nacional (JAN). 56 años de experiencia en la docencia y en la investigación. Representante por la UCLV ante la Red Iberoamericana de Liderazgo y Prácticas Educativas (RILPE). Miembro de varias redes académicas y de investigación. Premio de la Academia de Ciencias de Cuba a nivel nacional (2020) (coautor). Miembro Tribunal Nacional de Ciencias de la Educación

References

Bain, K. (2011). Lo que Hacen los Mejores Profesores Universitarios. Universidad de Valencia.

Bruner, J. (2016). La importancia de la educación. Ed. Paidós.

Davini, M.C. (2015). La formación en la práctica docente. Ed. Paidós.

Franzante, B. (2022). La Orientación Educativa al docente para la elaboración y desarrollo de estrategias de aprendizaje en el contexto universitario. Tesis de doctorado. Universidad Central Marta Abreu de Las Villas. Recuperado dehttp://dspace.uclv.edu.cu/bitstream/handle/123456789/13546/Tesis-%20Franzante-25%20-11-2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Freire, P. (2016). El maestro sin recetas. Siglo XXI Editores.

Gargarella R. y Guidi, S. (2016). Constitución de la Nación Argentina comentada. Ed. La Ley. Recuperado de http://www.bibliotecadigital.gob.ar/items/show/1716

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Aldine Publishing Company.

Guerrero Jirón, J., Rodríguez Méndez, A. y Facuy Delgado, J. (Coords.). (2018) Herramientas pedagógicas para un proceso de enseñanza innovado. Editorial UTMAC. Recuperado de http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/14345/1/Cap.6-Objetos%20digitales%20de%20aprendizaje.pdf

Maggio, M. (2018). Reinventar la clase en la universidad. Ed. Paidós.

Schwartzman, G., Tarasow, F. y Trech, M. (2014). De la Educación a Distancia a la Educación en línea. Aportes a un campo en construcción. Ed. FLACSO- HomoSapiens.

Sautu, R. (Comp.). (2007) Práctica de la investigación cuantitativa y cualitativa. Ed. Lumiere.

Sirvent, M. T. (1999). Cultura popular y participación social. Ed. Miño y Dávila.

Sirvent, M. T. (2006). El proceso de Investigación. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Disponible en: http://postitulo.socioeducativa.infd.edu.ar/archivos/repositorio/500/718/Sirvent_El_proceso_de_investigacion.pdf

Published

2024-01-31

How to Cite

Martínez, M. S., Franzante, B. A., & Perdomo Vázquez, J. M. (2024). Learning strategies in the context of the Pandemic. Integración Y Conocimiento, 13(1), 256–269. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v13.n1.44229