The evaluation of scientific graduate programs in Bolivia

Authors

  • Jorge Antonio Mayorga Lazcano Universidad Mayor de San Simón
  • Maria Teresa De la Cruz Benitez Université Catholique de Louvain (Bélgica); Universidad Mayor de San Simón (Bolivia)
  • J. Fernando Galindo Universidad Mayor de San Simón
  • Claudia Vanessa De la Cruz Benitez Universidad Mayor de San Simón

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v13.n1.44217

Keywords:

Research evaluation, graduate programs, higher education, Bolivia

Abstract

Since their beginnings in the mid-1980s, graduate programs in Bolivian public universities have had a more formative and professionalizing approach rather than a research orientation, with the exception of a few programs supported by international university cooperation, labeled as “scientific graduate programs”. However, a handful of those programs have been subject to evaluation, whose understanding could provide significant clues for structuring similar programs, or for the innovation of traditional graduate programs aimed mostly at content delivery. Focusing on the evaluation of six scientific graduate programs supported by international cooperation in a Bolivian public university, this article aims to analyze the instruments, the process, and the results of the evaluation of these programs. To achieve this objective, a methodology of documentary review and interviews of key actors involved is used. We argue that the evaluation of these programs is part of an attempt to innovate the graduate level of training, promoted by an alliance of local and international actors, but that they do not succeed in rooting this practice in the local academic graduate culture. The results suggest that the evaluation instruments were an incomplete adaptation of instruments designed for other academic contexts, that the process responds more to administrative requirements of the funding agency, and the results did not have the impact of transforming the local graduate culture. Considering that the evaluation of graduate programs is an emerging field of study, we conclude calling for further research on this subject matter, by considering similar evaluation experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge Antonio Mayorga Lazcano, Universidad Mayor de San Simón

Doctor en Ciencias Políticas y Sociales en la Universidad Católica de Lovaina. Actualmente, Coordinador del Diplomado en Herramientas Digitales para la Investigación Social y docente en el Posgrado FACSO-UMSS. Publicaciones: i) Coautor “Gobernanza e instrumentos de la evaluación de la investigación en Bolivia: un estudio de caso en la Universidad Mayor de San Simón”; ii) Coautor “Homogeneización y pluralización de valores en la educación boliviana” Revue internationale d’éducation de Sevres N° 87 (2021); iii) “Política pública del cuidado para el departamento de Cochabamba. Corresponsabilidad estatal y social del cuidado” (2018); iv) “Participación indígena en la educación: los consejos educativos de pueblos originarios (CEPOs)” (2014).

Maria Teresa De la Cruz Benitez, Université Catholique de Louvain (Bélgica); Universidad Mayor de San Simón (Bolivia)

Doctoranda en Filosofía de la Université Catholique de Louvain (UCL - Bélgica), en el marco del programa AI ARES/CCD-UMSS; desarrolla su investigación en el Centro de Filosofía del Derecho (CPDR por sus siglas en francés); trabaja la gobernanza de la evaluación de la investigación en la UMSS. Publicaciones: “El preludio de la gobernanza epistémica de la evaluación de la investigación de la Educación Superior: una mirada a la UMSS” (2023); Coautora “Gobernanza e instrumentos de la evaluación de la investigación en Bolivia: un estudio de caso en la Universidad Mayor de San Simón” (2021); “Comprender la gobernanza y su implicancia en la educación superior y en la tarea investigativa” (2019).

J. Fernando Galindo, Universidad Mayor de San Simón

Doctor en Sociología Rural (Universidad de Missouri-Columbia (EE.UU.), Postdoctorado en Educación (Universidad de Bath, Inglaterra), investigador del Centro Interdisciplinario PROEIB Andes en la Universidad Mayor de San Simón. Publicaciones: Objectivities and trust in ethnographic research on and with Latin American indigenous peoples, 2020, (con Lembke, M, & Lalander, R). En Co-creating actionable science: reflections from the Field. Editado por Gloria L. Gallardo Fernández, Fred Saunders, Tatiana Sokolova. Cambridge Scholars Publishing (pags.13-34); Escudriñando Bolivia desde sus patios traseros: Una exploración del estilo de investigación de Xavier Albó, 2018, En Búsqueda, No. 49: 9-36; Retorno de elites y disputa por el control del territorio entre residentes y campesinos en Torotoro, 2017, En Ecuador Debate, No. 102: 45-65

Claudia Vanessa De la Cruz Benitez, Universidad Mayor de San Simón

Magister en Ciencias de Seguridad en Tecnologías de Información (Escuela Militar de Ingeniería, Cochabamba - Bolivia), docente investigadora de la Universidad Mayor de San Simón.

References

Abreu Hernández, L. F., y De la Cruz Flores, G. (2015). Crisis en la calidad del posgrado. ¿Evaluación de la obviedad, o evaluación de procesos para impulsar la innovación en la sociedad del conocimiento? Perfiles Educativos, XXXVII(147), 162-182. Recuperado de https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/47272/42554

Axelsson, A., Tollefsen, A., y Peñarrieta, M. (2018). Evaluación de seis programas de maestría científica de la UMSS. Informe final.

Beigel, F. (2018). Las relaciones de poder en la ciencia mundial. Un anti-ranking para conocer la ciencia producida en la periferia, Nueva Sociedad (274), 13-28.

Galindo Céspedes, J. F. (2005). Estrategia para la Organización del Doctorado en Educación. Documento de Trabajo.

García, M., Franssen, A., y Camacho Acosta, J. L. (2014). Evaluación de la calidad de la investigación en la Universidad Mayor de San Simón. Desafíos y perspectivas.

Gingras, Y. (2002). Les formes spécifiques de l'internationalité du champ scientifique. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, (141-142).

Lemez, R. (2004). La acreditación de la educación superior. Análisis comparado de las prácticas vigentes. Avaliacao Revista da Avaliacao da Educacao Superior, 9(3), 99-110.

Marquina, M. (2006). Tendencias recientes de los sistemas de evaluación de la educación superior en el actual escenario internacional. Un nuevo 'round' del Estado evaluador. Avaliacao Revista da Avaliacao da Educación Superior, 11(4), 27-50.

Mayorga, J. A. (2022). Instrumentos de evaluación de la investigación en un campo universitario en construcción (Bolivia): un estudio de caso en la Universidad Mayor de San Simón. [Tesis de doctorado], Louvain la Neuve, UCLouvain.

Mayorga, J. A., De la Cruz, M. T., Galindo, J. F., y Arzabe, J. O. (2021). Gobernanza e instrumentos de la evaluación de la investigación en Bolivia: un estudio de caso en la Universidad Mayor de San Simón. En L. Córdoba, L. Rovelli, y P. Vommaro. (Eds.), Política, gestión y evaluación de la investigación y la vinculación en América Latina y el Caribe (pp. 125-164). Buenos Aires: CLACSO.

Moreno J., Z. (2004). Diagnóstico y perspectiva de los estudios de postgrado en Bolivia. IESALC - UNESCO.

Ortiz Ocaña, A. (2015). Enfoques y métodos de investigación en las ciencias sociales (1ra ed.). Ediciones de la U.

Rama, C. (2009). El nacimiento de la acreditación internacional. Avaliacao Revista da Avaliacao da Educacao Superior, 14(2), 291-311.

Rodríguez Ostria, G. (1997). El posgrado en la universidad pública boliviana. UDAPSO.

Universidad Mayor de San Simón. (2011). Concept note. For Research Cooperation between UMSS and SIDA 2013-2017. UMSS.

Universidad Mayor de San Simón. (2012). La investigación en la Universidad Mayor de San Simón 2012-2021. Marco conceptual.

Universidad Mayor de San Simón. (2018). Sistema de Gestión de la Calidad en Investigación y Posgrado 2018. Cochabamba, Cochabamba, Bolivia.

Published

2024-02-01

How to Cite

Mayorga Lazcano, J. A., De la Cruz Benitez, M. T., Galindo, J. F., & De la Cruz Benitez, C. V. (2024). The evaluation of scientific graduate programs in Bolivia. Integración Y Conocimiento, 13(1), 136–158. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v13.n1.44217

Issue

Section

DOSSIER: EVALUACIÓN DE LA INVESTIGACIÓN Y CONOCIMIENTO ABIERTO. RACIONALIDAD, INSTRUMENTOS Y ACTORES EN DEBATE