The Argentine university system and the post-COVID19 challenges

Authors

  • Diana Suárez Instituto de Industria, Universidad Nacional de General Sarmiento; Comisión de Investigaciones Científicas de la Provincia de Buenos Aires
  • Florencia Barletta Universidad Nacional de General Sarmiento
  • Gabriel Yoguel Instituto de Industria de la Universidad de General Sarmiento; Centro Interdisciplinario de estudios en ciencia, tecnología e innovación

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v11.n1.36530

Keywords:

university, science and technology, Argentina

Abstract

This essay proposes a reflection on the role of Argentine universities and the national Science and Technology (S&T) system of which they are part. We are interested in exploring three key aspects and the particularities under which this role is manifested in the Argentine case, when addressing the challenges of development. First, the institutional framework on which the university system is based, which is part of the national S&T system and which concentrates most of the scientific-technological activity produced in the country. Secondly, the incentives and practices that shape the trajectories of the scientific and technological community, where S&T activities are combined with undergraduate, graduate and postgraduate teaching. Thirdly, the demand for knowledge, both in terms of the productive environment and that derived from social aspects and public policy. A virtuous "meshing" of these three aspects requires managing the characteristics and timing of each of the dimensions and generating a process of reform in the incentive schemes and institutional framework to ensure that the success stories, which today exist in isolation, multiply and articulate with the broader national system, which also encompasses non-traditional S&T functions. The post-COVID19 world opens a space for rethinking academic and training practices and modifying the structures of linkage and articulation of academia with society. 

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Author Biographies

Diana Suárez, Instituto de Industria, Universidad Nacional de General Sarmiento; Comisión de Investigaciones Científicas de la Provincia de Buenos Aires

Diana Suárez, es Doctora por la Universidad de Aalborg, Dinamarca, área Economía de la Innovación. Doctora en Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Quilmes, Argentina; Magister en Gestión de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación y licenciada en Economía Industrial, Universidad Nacional de General Sarmiento, Argentina. Docente-investigadora y secretaria de Investigación y Desarrollo Tecnológico y Social en el Instituto de la Industria de la Universidad Nacional de General Sarmiento. Categoría III, Programa Nacional de Incentivos Docentes. Vicepresidenta del Comité Científico de Lalics. Especialista en las temáticas del desarrollo, la teoría de la innovación, los sistemas nacionales de innovación y el estudio de las políticas CTI

Florencia Barletta, Universidad Nacional de General Sarmiento

Florencia Barletta, es ‎Licenciada en Economía por la Universidad de Buenos Aires y Magister en Relaciones y Negociaciones Internacionales por la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO). Investigadora en temas de economía de la innovación y el cambio tecnológico en la ‎Universidad Nacional de General Sarmiento. 

Gabriel Yoguel, Instituto de Industria de la Universidad de General Sarmiento; Centro Interdisciplinario de estudios en ciencia, tecnología e innovación

Gabriel Yoguel, es Profesor extraordinario e investigador en el Instituto de Industria de la Universidad Nacional de General Sarmiento (UNGS). Forma parte del Centro Interdisciplinario de Estudios en Ciencia, Tecnología e Innovación (CIECTI) y posee una muy importante trayectoria en investigación en temáticas de economía de la innovación y sistemas complejos. En ese campo es autor de numerosas publicaciones en revistas nacionales e internacionales y de varios libros.  

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Published

2022-01-31

How to Cite

Suárez, D., Barletta, F., & Yoguel, G. (2022). The Argentine university system and the post-COVID19 challenges. Integración Y Conocimiento, 11(1), 128–146. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v11.n1.36530

Issue

Section

Dossier: "Educación Superior, ciencia, tecnología e innovación"