Training for Medical Education: Results and Challenges

Authors

  • Sandra Ocampos Benedetti Universidad Nacional de Asunción
  • Bernardita Stark Universidad Nacional de Asunción
  • María del Rocío Robledo Universidad Nacional de Asunción

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v11.n1.36525

Keywords:

pandemic’s teaching innovation, Medical teaching, new normality teaching reconfiguration

Abstract

As the most ancient school in Health Sciences, Medical Sciences Faculty, at the Asunción National University (FCM-UNA), in Paraguay, has been the only one of its kind until XXth century second half. In such character has been forming most of Paraguayan medical doctors, who have been teaching medical sciences at his own school as well as in newer schools which opened later, in the whole country. In that way, the FCM-UNA has developed a teaching model which is a reference for medical teaching in Paraguay.   Covid-19 Pandemic has violently changed teaching scenarios, as much for high demand of health professionals to take care of the pandemic as well for didactic transformation of virtual classes and hospital´s practice. At this article results of curriculum analysis, from implementation´s beginning in 2017, its pandemic development and the resulting immediate and future challenges for a highly demanded profession, with ethical and humanitarian commitments, which could take professionals mental health to the limit.  

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Author Biographies

Sandra Ocampos Benedetti, Universidad Nacional de Asunción

Sandra Ocampos Benedetti, es Doctor en Medicina y Cirugía, Especialista en Anatomía Patológica, Especialista en Formación basada en competencias, Magister en Educación Médica. Jefe del Departamento de Desarrollo de la Docencia de la Dirección Académica Coordinadora de la Comisión Curricular Permanente. Docente de las Cátedras se Histología y Anatomía Patológica. Facultad de Ciencias Médicas (FCM) de la Universidad Nacional de Asunción (UNA). Patóloga del staff del Departamento de Patología- Hospital de Clínicas-FCM- UNA, Asunción – Paraguay. 

Bernardita Stark, Universidad Nacional de Asunción

Bernardita Stark, es Médica Patóloga Magíster en Educación Médica Superior. Actualmente docente de programas de Postgrado en educación en la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad nacional de Asunción. Evaluadora de tesis Especialista Nacional en Evaluación e Investigación Educativa para el Plan Nacional de Transformación Educativa 2030-Paraguay. 

María del Rocío Robledo, Universidad Nacional de Asunción

María del Rocío Robledo, es paraguaya. Ingeniero Civil, MSc. en Ingeniería Civil, Doctora en Educación Superior. Directora Ejecutiva del Centro para el Desarrollo de la Competitividad. Ocupó cargos superiores en universidades privadas del país (2013-2020). Evaluadora para ANEAES, CNA, Chile y el IAC-CINDA. Consultora en temas de evaluación y aseguramiento de la calidad en las instituciones de educación superior. Actualmente, coordina el Proyecto de Diseño de una Estrategia de Transformación Educativa, a cargo del MEC. Docente de postgrado. 

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=S0864-21412009000400008

Published

2022-01-31

How to Cite

Ocampos Benedetti, S., Stark, B. ., & Robledo, M. del R. (2022). Training for Medical Education: Results and Challenges. Integración Y Conocimiento, 11(1), 70–87. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v11.n1.36525

Issue

Section

Dossier: "Educación Superior, ciencia, tecnología e innovación"