The transformation of higher education in Mexico

Authors

  • Axel Didriksson T. Instituto de investigaciones sobre la Universidad y la Educación (IISUE), Universidad Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v14.n1.48050

Keywords:

Reform in higher education. Government of Mexico. Sciences and humanities

Abstract

The education, and in particular, higher education, sciences and humanities were considered a priority during the government of President Andrés Manuel López Obrador (AMLO), from 2018 to 2024. In this government characterized as that of a fourth historical transformation of the country, placed higher education as a strategic factor to elevate and enhance intelligence, human talent and the ancestral and modern wisdom of our people offered with equity and equality, and above all as a means to combat exclusion, racism, intolerance and violence. This work presents the advances and achievements made during this government, especially since the implementation of legislative reforms and the definition of a new public policy on higher education, research and innovation in science, humanities and technology. However, the levels of inequality and the delays that still exist are also presented, derived from the inconsistency of the previous educational policies that left as a legacy high levels of segmentation in the supply and demand of the higher education level. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Axel Didriksson T., Instituto de investigaciones sobre la Universidad y la Educación (IISUE), Universidad Autónoma de México

    Doctor en Economía, Maestro en Estudios Latinoamericanos, Licenciado en sociología. Investigador titular de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), adscrito al Instituto de investigaciones sobre la Universidad y la Educación (IISUE). Director de la Cátedra UNESCO Universidad e Integración Regional, Presidente para América Latina y el Caribe de la Global University Network for Innovation (GUNI); Premio Universidad Nacional (UNAM) 2019 en investigación en ciencias sociales; Doctor Honoris Causa por la Universidad Autónoma de Guerrero. Cuenta con más de 25 libros como autor, con alrededor de 50 como coordinador o co-autor, y con cientos de artículos publicados en revistas especializadas y de opinión pública

References

Brunner, J. J. (2016). La Educación Superior en Iberoamérica. CINDA, Santiago de Chile.

CONACYT. (2020). Programa Institucional CONACYT 2020-2024. CONACYT, México.

Didriksson, A. (2022). La Nueva Reforma Educativa en México. Documento de trabajo.

Secretaría de Educación Pública, Dirección General de Desarrollo Curricular. (2022). Marco Curricular y Plan de Estudios 2022 de la Educación Básica Mexicana. Documento de trabajo.

Secretaría de Educación Pública, Subsecretaria de Educación Superior. Ley General de Educación Superior. Diario Oficial, 18 de abril 2021.

Secretaría de Educación Pública, Subsecretaría de Educación Superior. (2023). Resultados preliminares de matrícula y cobertura de educación superior, ciclo 2021-2022. Documento de trabajo.

Downloads

Published

2025-01-29

Issue

Section

DOSSIER: "Educación Superior, Democracias y democratización del conocimiento en América Latina y el Caribe: balances y tendencias (I)"

How to Cite

The transformation of higher education in Mexico. (2025). Integración Y Conocimiento, 14(1). https://doi.org/10.61203/2347-0658.v14.n1.48050

Similar Articles

1-10 of 279

You may also start an advanced similarity search for this article.