Schools and production of jesuit identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31057/2314.3908.v11.38621

Keywords:

Jesuit Colleges, Jesuit iconography, Jesuit identity, Jesuit Spirituality, image

Abstract

Thanks to a model of prayer in the Spiritual Exercises inspired by the imagination of gospel scenes, the Society of Jesus developed a religious culture linked to the image. Its use was the way the Jesuits represented themselves, clarifying the meaning of their mission and identity. Thus, its Colleges and churches were the spaces used for a self-representation that reflects, in different parts of the world, a homogeneous four-dimensional iconographic program: a. the variety of ministries of the word, b. the global apostolic character, c. the institutional propaganda through the image of martyrdom and d. the adaptation of its members to local cultures, in a special way, together with the elites. These elements can be clearly seen in the iconographic program of the Templo del Colegio de la Transfiguración del Cusco, Perú.

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Author Biography

Juan Dejo SJ, Universidad Antonio Ruiz de Montoya.

Licenciado y Magister en Historia por la Pontificia Universidad Católica del Perú, Licenciado en Teología por Weston School of Theology, Boston College y Doctor en Teología por el Centre Sèvres de Paris. Especialista en Historia de la Espiritualidad. Es Director de Investigación de la Universidad Antonio Ruiz de Montoya donde ejerce la docencia en el Departamento de Humanidades. Autor de Mística y Espiritualidad en la misión jesuita (Perú-Paraguay, siglo XVII), Lima-BNP 2018; ha publicado recientemente: “Identidad narrativa e identidad espiritual en los jesuitas peruanos del siglo XVII”; Lecturas desde las Cartas Anuas: contribuciones al estudio de los jesuitas en Hispanoamérica / coord. por María Fernanda Crespo, Guillermo Antonio Nájera Nájera, 2020, págs. 53-70; "Publishing and Spiritual Policies through the Jesuit linguistic work in the South American mission (16th and 17th Centuries)” en: Varios autores. Engaging Sources: The Tradition and Future of Collecting History in the Society of Jesus. Institute for Advanced Jesuit Studies, 2021, DOI: 10.51238/ISJS.2019.20; “Virtudes vencen señales: la virtud como acción escatológica en la Historia de la Compañía en el Perú, de Diego Francisco Altamirano”: Una crónica jesuita olvidada. Edición y estudios de la Historia de la provincia peruana de la Compañía de Jesús, de Diego Francisco Altamirano, SJ. Lima, UARM, 2021.

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Published

2022-09-12

How to Cite

Dejo, J. (2022). Schools and production of jesuit identity . Antiguos Jesuitas En Iberoamérica, (Extraordinario 1). https://doi.org/10.31057/2314.3908.v11.38621