The Jesuit-Guaraní image

presentatio and linguistic equivalence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31057/2314.3908.v7.n2.27669

Keywords:

jesuit-guaraní missions, theology, Antonio Ruiz de Montoya, representatio, presentatio

Abstract

The psychic impact of the banner-painting is registered since the times of evangelization in Guayrá. In the Tupã Róga ("Casa de Dios") the reception of the image by the Guaraní continues to be translated into a magical-shamanic channel: the images are, like words, bearers of spirit: apparitions. Added to the nature of that reception is an interpretive layer that pairs verbal and visual signs. The word, which the pre-Hispanic Guaraní links to the different manifestations of the soul, under the Jesuit experience maintains its meaning and éschatos, with linguistic equivalences that propitiate deviations or lateralities in the theological sense. The Catecismo de la Lengua Guaraní (1640) reveals to what extent the search for such equivalences leads to different constructions of meaning. Essential words, such as "soul", "image", "Glory" or "hell" echo on different planes, according to the semantic demands of the transmitting sign and the adaptations that the receiving mold creates. In the case of images, their re-signification is analogous.

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Author Biography

Horacio M. Bollini, Instituto Universitario Patagónico de las Artes (IUPA)

Horacio Bollini nace en la ciudad de La Plata. Se especializa en técnicas antiguas de pintura, Historia del Arte y Filosofía del Arte. Desde el año 2010 es profesor titular de Historia del Arte, Estética y Filosofía del Arte en el IUPA (Instituto Universitario Patagónico de las Artes, Gral. Roca). Ha publicado 16 libros, entre otros: “Detrás de la Imagen”, colección de ensayos; “Misiones Jesuíticas, visión artística y patrimonial” (Corregidor); “La Imagen Secreta” (Corregidor). Editorial Las cuarenta de Buenos Aires publicó cuatro obras suyas: “Materia y Signo”, ensayos sobre Filosofía del Arte, “El Barroco Jesuítico-Guaraní”, “Fra Angelico y el Silencio”, e “Iconicidad Jesuítico-Guaraní”, esta última en colaboración con Norberto Levinton. También tradujo y realizó la edición crítica de El Peregrino Querubínico, del poeta místico alemán Angelus Silesius. En 2020 se publicará “Los Sueños en el Gótico”, libro dedicado al plano onírico en la Edad Media y sus raíces interpretativas. Ha dictado numerosos seminarios y conferencias en Universidades y diversos espacios culturales de todo el país. Durante 2019 realizó el ciclo De Occulta Philosophia en colaboración CONICET-IUPA.

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Published

2020-02-14

How to Cite

Bollini, H. M. (2020). The Jesuit-Guaraní image: presentatio and linguistic equivalence. Antiguos Jesuitas En Iberoamérica, 7(2), 23–41. https://doi.org/10.31057/2314.3908.v7.n2.27669