University nearby: Outreach experience between high school and university students

Authors

  • Daniela Marini Facultad de Psicología y Centro de Estudios Avanzados. Universidad Nacional de Córdoba. Argentina
  • Carla Falavigna Facultad de Lenguas y Centro de Estudios Avanzados. Universidad Nacional de Córdoba. Argentina
  • Tatiana Rodríguez Castagno Facultad de Ciencias de la Comunicación y Centro de Estudios Avanzados. Universidad Nacional de Córdoba. Argentina
  • Marcos Javier Luna Facultad de Psicología y Centro de Estudios Avanzados. Universidad Nacional de Córdoba. Argentina
  • Paula Sarachú Laje Secretaría de Bienestar Universitario y Modernización y Centro de Estudios Avanzados. Universidad Nacional de Córdoba. Argentina

Keywords:

secondary school-university passage; subjectivities; university extension; right to Higher Education

Abstract

The article reports on a university outreach experience developed in 2022 within the framework of the Student Social Commitment Program (CSE) of the Social Outreach Secretariat and the Student Welfare and Modernization Secretariat of the National University of Córdoba (UNC). Teachers-researchers and students from different undergraduate courses at the UNC, together with 6th year students and teachers from a public school in the City of Córdoba (Argentina), shared workshops where they addressed, among other issues, the right to Higher Education and the job of being a university student. The experience allowed those who participated in the activity to (re)signify their realities and outlooks on the University as an opportunity and/or project for the future. In turn, the experience helped the school institution where the initiative was carried out to construct another view of its own students, a view no longer focused on the deficiencies and hurdles but rooted in envisaging a horizon of what is possible.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achilli, E. (2005): Investigar en antropología social. Los desafíos de transmitir un oficio, Laborde editor, Rosario.

Arcanio, M. Z. y Luna, M. J. (2014). “Y a mí se me ocurre ir a la Facultad... ¿Vos podés creer?”. Transformaciones en la temporalidad en una experiencia de ingreso a la universidad pública. IM-Pertinente, 2(1), 89-105. Disponible en https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/34753

Bourdieu, P. (1999): La miseria del mundo, Ediciones Akal, Madrid.

Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe (CRES) (2018). Última consulta: marzo de 2014. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/08/Declaracion 2018PortFinal.pdf

Gezmet, S. (2018). Curricularización de la extensión universitaria. en E+E: Estudios de Extensión en Humanidades, 5(5). https://revistas.unc.edu. ar/index.php/EEH/article/view/19782

Jelin, E.; Caggiano, S. y Mombello, L. (2011): Por los derechos. Mujeres y hombres en la acción colectiva, 1ª edición, Ides-Trilce, Buenos Aires.

Ley de Educación Superior N°24.521. Disponible en: https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-24521-1995-25394

Ortega, F. (2008). Atajos. Saberes escolares y estrategias de evasión. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Ortega, Facundo (2016). Las relaciones de los estudiantes con el conocimiento en el proceso de construcción de la identidad estudiantil, en Trayectorias Universitarias, 2(3). Recuperado a partir de https://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias/article/view/3021

Sarachú Laje, P. (2021). Experiencias de estudiantes de sectores populares en el ingreso a la Carrera de Trabajo Social de la Facultad de Ciencias Sociales de la UNC, en el marco de las tensiones entre inclusión educativa y calidad académica. Tesis de Maestría en Investigación e Intervención Psicosocial. Universidad Nacional de Córdoba. Inédita.

Downloads

Published

2024-12-26