Cinedebate experience in an ISFD. Participation, audiovisuals and memory
Keywords:
cinemadebate experience; teacher training; participation; collective construction of knowledge; memoryAbstract
In this paper we seek to describe an experience of outreach practice developed within the framework of the Outreach Program of the School of Communication Sciences (UNC). It consisted of a film debating day organized between a Higher Teacher Training Institute and the School mentioned, around the 40th anniversary of the recovery of democracy, which aimed to create a space for dialogue, collective reflection and the “confluence” of knowledge of the different participants. Here, we lay out the phases of the project, reflect on the different ways in which participation was promoted, and present some criteria that underpinned decisions about the films and audiovisuals chosen for viewing, as well as some avenues informing the nature of memories promoted. We argue that the notion of democracy was approached on two levels: the thematic axis around which it was convened, with the purpose of commemoration, and the device itself since its design and execution sought to account for the spread of the word, respect by the knowledge of the community(s) involved, the multiplicity of perspectives at play and the building of a collaborative experience of exchange and construction of knowledge.
Downloads
References
Arocena, R. (2011). Curricularización de la extensión: ¿por qué, cuál, cómo? En Integralidad: tensiones y perspectivas, pp 9-17. Cuadernos de Extensión N1. Universidad de la República.
Bergalá, A. (2007). La hipótesis del cine. Pequeño tratado sobre la transmisión del cine en la escuela y fuera de ella. Laertes.
Berti A. y Cáceres, E. (2018). Sobre la materia del tiempo. En T. Liponetzky y X. Triquell (comps). Cine y memoria. Narrativas audiovisuales sobre el pasado. Editorial de la UNC y CePIA Facultad de Artes. Págs. 15-30.
Da Silva Catela, L. (2018). Prólogo. Mirar las memorias, vivir el cine. En T. Liponetzky y X. Triquell (comps). Cine y memoria. Narrativas audiovisuales sobre el pasado. Editorial de la UNC y CePIA Facultad de Artes. Págs. 7-8.
Jost, F. (2007). Propuestas metodológicas para un análisis de las emisiones televisivas. En Rev. Oficios terrestres, Año XIII. La Plata: Universidad Nacional de La Plata, n°19. Pág. 154-164.
Lillis, T. (2021). El enfoque de literacidades académicas: sostener un espacio crítico para explorar la participación en la academia. En Enunciación, Vol. 26, número especial, 2021, pp. 55-67.
Liponetzky, T. y Triquell, X. (comp) (2018). Presentación. En Cine y memoria. Narrativas audiovisuales sobre el pasado. Editorial de la UNC y CePIA Facultad de Artes. Págs. 11-14.
Tommasino, H. y Cano, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. En Universidades, núm. 67, enero-marzo, 2016, pp. 7-24
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Secretaría de Extensión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).