Outreach and democratization of oral health care for vulnerable cancer patients
Keywords:
university extension; democratization; oncology patients; oral careAbstract
An experience is here reported, which allowed for the integration of academic, health care and outreach activities through the participation of the First University Extension Center for Orientation and Liaison of Oncology Patients (CEOVi), the Optional Subject Introduction to University Outreach and the CUIDAR project of the Faculty of Dentistry (UNC), with the Foundation for the Progress of Medicine and Oncology and a private hospital in our city. The students were trained as part of the curricula under the first conceptualisations and paradigms of university outreach, to later participate in two different territories. The first was linked to health professionals, cancer patients and their socio-family environments, working on the topic of oral health from different perspectives. In a second instance, they participated in a community context during the Night of the Museums within the framework of a volunteer action. This activity facilitated the link with a heterogeneous group in the dissemination and awareness of the topic. The University, as an institution responsible for the training of students in outreach paradigms and one socially committed to highly vulnerable sectors of the community, relies on democratic principles to guarantee access to health for citizens.
Downloads
References
Araujo, S. M., Egle Corrado, R., & Zelaya, M. (2006). La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la universidad. Espacios en Blanco, 16, 280-286. https://www.redalyc.org/articulo.oa? id=384539798012
Bachmeier, E., Wietz, F., Migueles Goitea, M., Linares, J., Dubersarsky, C., Ferreyra Mariani, E., Finkelberg, A., & Mazzeo, M. (2020). Resignificando la articulación entre investigación y extensión en la Cátedra de Fisiología de la Facultad de Odontología (UNC) Argentina. Revista Brasileira de Extensão Universitária, 11(3), 377-387. https://doi.org/10.36661/2358- 0399.2020v11i3.11600
Blázquez Rodríguez, M. (2010). Democratizar la atención en salud. Index de Enfermería, 19, 2-3. http://scielo.isciii.es/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S1132-12962010000200014&lng=es&tlng=es
Cecchi, N. H., & Oyarbide, F. (2020). Las prácticas sociales educativas y sus metáforas. Aproximaciones a una reconstrucción de sentidos desde perspectivas críticas. Cuadernos de Extensión de la UNLPam, 4(4), 103-130. https://doi.org/10.19137/cuadex-2020-04-05
Escalona Fernández, L. A., Palacio Rojas, G. B., Terán Llauró, M. D. L. Á., Castro Hermidas, N. V., & Castellanos Pérez, L. O. (2017). Cómo integrar las actividades extensionistas desde las dimensiones: Académica, laboral e investigativa. Correo Científico Médico, 21(4), 1002-1013. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560- 43812017000400006&lng=es&tlng=es
Francia, C., & Mazzeo, M. A. (2022). Curricularizar la extensión universitaria en la Universidad Nacional de Córdoba durante el grado: ¿mandato político o conciencia cívica estudiantil? Revista de la Facultad de Odontología, 32(3), 26-31.https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RevFacOdonto/article/view/ 39614/39644
Kaufman, J. (2021). Justicia, salud y las políticas de la diferencia: Reflexiones a partir de las demandas de los movimientos sociales de Argentina. Revista de Filosofía y Teoría Política, 51, e034. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.14247/pr.14247.pdf
Mazzeo, M. A., & Francia, C. (2022). Extensión en el grado: Un llamado improrrogable a la acción. Relato de una experiencia pedagógica en la Facultad de Odontología de la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Revista Brasileira de Extensão Universitária, 13(1), 79-84. https://doi.org/10.36661/2358-0399.2022v13n1.12461
Pinillos, C. (2024). Reflexiones a cuarenta años de democracia en Argentina. Temas y Debates, (45), 11-12. http://www.scielo.org.ar/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S1853-984X2023000200011&lng=es&tlng=es
Ramírez Medina, V. (2024). Democracia y sociedad. Estudios Políticos, (38), 143- 162. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185- 16162016000200143&lng=es&tlng=es
Ruiz Fresquet, J. C., Llosa, L., Brizuela, A., & Puliafito Hamann, E. S. (2022). Equipos de trabajo interdisciplinarios en contextos educativos. Reflexiones a partir de experiencias de extensión universitaria. Praxis Educativa, 26(3), 121-135. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260307
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Secretaría de Extensión Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).