Outreach and democratization of oral health care for vulnerable cancer patients

Authors

  • Catalina Melchora Francia Profesora Adjunta Cátedra de Farmacología y Terapéutica “A”. Responsable de la Asignatura Optativa IEXUNI (Introducción a la Extensión Universitaria). Facultad de Odontología. Universidad Nacional de Córdoba. Profesora Titular de la Cátedra de Farmacología y Terapéutica de la Escuela de Odontología Universidad Católica de Córdoba. Argentina
  • Ana María Rourera Profesora Asistente de la Catedra de Farmacología y Terapéutica “A”. Docente de la Asignatura Optativa IEXUNI (Introducción a la Extensión Universitaria). Facultad de Odontología. Universidad Nacional de Córdoba
  • Mirtha Rita Gandolfo Profesora Asistente de la Cátedra de Odontopediatría “A”. Docente de la Asignatura Optativa IEXUNI (Introducción a la Extensión Universitaria). Facultad de Odontología. Universidad Nacional de Córdoba
  • Evelin Bachmeier Profesora Adjunta Cátedra de Fisiología. Profesora Asistente Cátedra de Estomatología “A”. Docente de la Asignatura Optativa IEXUNI (Introducción a la Extensión Universitaria). Integrante del Centro Extensionista Universitario CEOVi. Facultad de Odontología. Universidad Nacional de Córdoba
  • Marcelo Adrián Mazzeo Profesor Titular Cátedra de Fisiología. Co-Titular de la Asignatura Optativa IEXUNI (Introducción a la Extensión Universitaria). Coordinador del Centro Extensionista Universitario CEOVi. Facultad de Odontología. Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

university extension; democratization; oncology patients; oral care

Abstract

An experience is here reported, which allowed for the integration of academic, health care and outreach activities through the participation of the First University Extension Center for Orientation and Liaison of Oncology Patients (CEOVi), the Optional Subject Introduction to University Outreach and the CUIDAR project of the Faculty of Dentistry (UNC), with the Foundation for the Progress of Medicine and Oncology and a private hospital in our city. The students were trained as part of the curricula under the first conceptualisations and paradigms of university outreach, to later participate in two different territories. The first was linked to health professionals, cancer patients and their socio-family environments, working on the topic of oral health from different perspectives. In a second instance, they participated in a community context during the Night of the Museums within the framework of a volunteer action. This activity facilitated the link with a heterogeneous group in the dissemination and awareness of the topic. The University, as an institution responsible for the training of students in outreach paradigms and one socially committed to highly vulnerable sectors of the community, relies on democratic principles to guarantee access to health for citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araujo, S. M., Egle Corrado, R., & Zelaya, M. (2006). La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la universidad. Espacios en Blanco, 16, 280-286. https://www.redalyc.org/articulo.oa? id=384539798012

Bachmeier, E., Wietz, F., Migueles Goitea, M., Linares, J., Dubersarsky, C., Ferreyra Mariani, E., Finkelberg, A., & Mazzeo, M. (2020). Resignificando la articulación entre investigación y extensión en la Cátedra de Fisiología de la Facultad de Odontología (UNC) Argentina. Revista Brasileira de Extensão Universitária, 11(3), 377-387. https://doi.org/10.36661/2358- 0399.2020v11i3.11600

Blázquez Rodríguez, M. (2010). Democratizar la atención en salud. Index de Enfermería, 19, 2-3. http://scielo.isciii.es/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S1132-12962010000200014&lng=es&tlng=es

Cecchi, N. H., & Oyarbide, F. (2020). Las prácticas sociales educativas y sus metáforas. Aproximaciones a una reconstrucción de sentidos desde perspectivas críticas. Cuadernos de Extensión de la UNLPam, 4(4), 103-130. https://doi.org/10.19137/cuadex-2020-04-05

Escalona Fernández, L. A., Palacio Rojas, G. B., Terán Llauró, M. D. L. Á., Castro Hermidas, N. V., & Castellanos Pérez, L. O. (2017). Cómo integrar las actividades extensionistas desde las dimensiones: Académica, laboral e investigativa. Correo Científico Médico, 21(4), 1002-1013. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560- 43812017000400006&lng=es&tlng=es

Francia, C., & Mazzeo, M. A. (2022). Curricularizar la extensión universitaria en la Universidad Nacional de Córdoba durante el grado: ¿mandato político o conciencia cívica estudiantil? Revista de la Facultad de Odontología, 32(3), 26-31.https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RevFacOdonto/article/view/ 39614/39644

Kaufman, J. (2021). Justicia, salud y las políticas de la diferencia: Reflexiones a partir de las demandas de los movimientos sociales de Argentina. Revista de Filosofía y Teoría Política, 51, e034. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.14247/pr.14247.pdf

Mazzeo, M. A., & Francia, C. (2022). Extensión en el grado: Un llamado improrrogable a la acción. Relato de una experiencia pedagógica en la Facultad de Odontología de la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Revista Brasileira de Extensão Universitária, 13(1), 79-84. https://doi.org/10.36661/2358-0399.2022v13n1.12461

Pinillos, C. (2024). Reflexiones a cuarenta años de democracia en Argentina. Temas y Debates, (45), 11-12. http://www.scielo.org.ar/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S1853-984X2023000200011&lng=es&tlng=es

Ramírez Medina, V. (2024). Democracia y sociedad. Estudios Políticos, (38), 143- 162. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185- 16162016000200143&lng=es&tlng=es

Ruiz Fresquet, J. C., Llosa, L., Brizuela, A., & Puliafito Hamann, E. S. (2022). Equipos de trabajo interdisciplinarios en contextos educativos. Reflexiones a partir de experiencias de extensión universitaria. Praxis Educativa, 26(3), 121-135. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260307

Downloads

Published

2024-12-26