Pre-professional practices as transformers of the hospital reality
Keywords:
Play , Health , Children , Adolescents , TransformationAbstract
This paper intends to reflect on the valuable experience that results from pre-professional practices in the “health and sanitation” context of the School of Psychology of the National University of Córdoba, which were carried out at the Children's Hospital of la Santísima Trinidad, Córdoba, but were later interrupted due to the pandemic. The objective is to focus on the "Playing Corner", one of the spaces of the "Playroom and mobile playing center" program, which stems from and is built around active and transforming interventions on the hospital’s reality, its children and adolescents, and the healthcare team. To accomplish this, the students carried out a set of actions within the framework of the School of Psychology University extension activities, which involved coordinating the space and conducting ongoing analyses of the situation and the children's and adolescents’ needs. In addition, the students reflected upon, defined and structured a salutogenic space that was constantly under development, by using the game as a tool, through collaborative dynamics, where they met and shared with others, finding a place of support and comfort. During the Covid-19 pandemic, isolation, silence and distance from others prevailed; conditions which are opposed to the characteristics and main principles of the "Playing Corner". The void left by the absence of the “Playing Corner” during the pandemic highlights the need to resume it and make it visible as a tool to co-construct and transform institutional reality.
Downloads
References
Garaigordobil, M. (1995). Psicología para el desarrollo de la cooperación y de la creatividad. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Gentes, G. B., López, A., Beltrán, M., Diaz, I., Costa, A. M., & Carola, N. Aportes del Programa de Prácticas Pre-Profesionales a la Extensión y a la Investigación (2012). ExT: Revista de Extensión de la UNC, 3 (2).
Ofele, M. R., & Kishimoto, T. M. (2004). Miradas lúdicas. Editorial Dunken.
Ortigosa, J. M., Méndez, F., Espada, J. P., & Méndez, F. X. (2000). Hospitalización infantil: repercusiones psicológicas. Teoría y práctica.
Sturniolo, S. A., & Naidorf, J. (2007). Universidad, Investigación y Territorio:¿Por qué hablar de una Dimensión Territorial en la construcción de conocimiento desde la universidad? Trabajo presentado en el IV Encuentro Nacional Y I Latinoamericano: “La Universidad como Objeto de Investigación”. Tucumán: Argentina.
https://www.unicef.org/es/convencion-derechos-nino/texto-convencion Visitado el 18/04/2022
https://www.unicef.org/chile/media/2706/file Visitado el 18/04/2022
Protocolo de abordaje Covid-19 Provincia de Córdoba. Disponible en: https://www.sicc.org.ar/images/coronavirus/1._08.05.20_-_protocolo_covid-19_cordoba.pdf Visitado el 18/04/2022.-
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).