Dialogues, tensions and affects in a research experience with visual documents of repression in a Memory Archive

Authors

  • Natalia Magrín National University of Villa María

Keywords:

archives of memory, archival policy, accessibility, photographs 

Abstract

The fragments shared in this text derive from a doctoral research experience and from the dialogues opened with the call for a symposium during the Encuentro Interdisciplinario organized by the Research Center of the Facultad de Filosofía y Humanidades (UNC) in winter 2024. Reflections that can be thought of as notes on the tensions, affects, disputes and “epistemic-methodological” strategies that were put into play during the constitution of the corpus in a research on and with visual documents of the repression, housed and consigned in a state memory archive. But, particularly, it is a writing crossed, time and again, by the question about the complexity of the task of researching about and with “sensitive archives”, specifically those produced by the repressive power during state terrorism. Both in that research and in this essay, acolutia appears as a condition of the text, that zone that Roland Barthes (2015) offers us as “the ground where ideas allow themselves to be penetrated by affectivity”, where friends “who accompany our life, allow us to think, to write, to speak”. 

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Author Biography

  • Natalia Magrín, National University of Villa María

    Natalia Magrin es Doctora en Letras por la Facultad de Filosofía y Humanidades, y Licenciada en Psicología por la Facultad de Psicología, ambas en la Universidad Nacional de Córdoba. Docente investigadora de la Universidad Nacional de Villa María, donde codirige un proyecto I+D vinculado a políticas y trabajos de memoria del pasado reciente en Argentina. Su trabajo de investigación se inscribe en el campo de la semiótica de la imagen y los estudios de memorias visuales del terrorismo de Estado en Argentina. Particularmente, en la relación entre imagen, memorias y archivo, procesos de significación, intertextualidad, implicancias políticas, éticas y estéticas. Ha publicado numerosos artículos en revistas y capítulos de libros sobre los temas mencionados. Desde 2010 a 2014 trabajó en las áreas de Pedagogía de la Memoria y Archivo Oral y Audiovisual en el Archivo Provincial de la Memoria de Córdoba. Desde abril de 2020 hasta diciembre de 2023 fue Coordinadora de Gestión de Fondos Audiovisuales del Archivo Nacional de la Memoria, dependiente de la Secretaría de Derechos Humanos de la Nación.

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Published

2024-12-26

Issue

Section

Academicus

How to Cite

Dialogues, tensions and affects in a research experience with visual documents of repression in a Memory Archive. (2024). Etcétera. Revista Del Área De Ciencias Sociales Del CIFFyH, 15. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/etcetera/article/view/47543